گروه بنگاه‌ها- زهرا مجتهد: شرکت لابراتوارهای رازک عملکرد مطلوب ۶ ماهه خود را به بازار اعلام کرد.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت لابراتوارهای رازک در گفت‌وگو با خبرنگار ما در زمینه تولید شرکت خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده با به حداقل رساندن توقف‌های تولیدی و کاهش تعویض برنامه تولید محصولات روی خطوط تولیدی، و ارتقای بهره‌وری، در بخش تولید با رشد مطلوبی مواجه بوده‌ایم. صالحانی در خصوص تبادلات ارزی از سوی شرکت خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت‌های غیرمرتبط با امور تولید که برای کشور ما ایجاد شده است در ۶ ماهه ابتدای سال‌جاری حدود ۲۳ درصد از خریدهای خارجی را نقدی انجام داده‌ایم که بابت همین موضوع متحمل فشار مضاعفی برای تامین نقدینگی موردنیاز شدیم. ضمن آنکه به لحاظ تامین ارز مورد نیاز به ناچار از ارز با نرخ دولتی نتوانستیم بهره‌مند شویم.

وی اظهار کرد: با این حال تلاش ما برای افزایش و حفظ سود سهام رازک بوده است. صالحانی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا امکان افزایش قیمت محصولات با توجه به شرایط فعلی و فشار مالی وجود دارد یا خیر؟ افزود: تقاضای افزایش قیمت به دستگاه نظارتی که همان وزارت بهداشت و درمان است داده شده است، پیش از این نیز برای برخی محصولات که در سبد شرکت‌های مختلف دارویی جای دارد افزایش قیمت لحاظ شده است، اما در حال حاضر خریدهای ما به سمت نقدی‌شدن پیش می‌رود در حالی که قبلا تمامی خریدهای خارجی از طریق گشایش اعتبارات بانکی به انجام می‌رسید و تا زمان رساندن محصول به بازار و فروش آن، برای پرداخت فرصت داشتیم. (همین امر باعث شده است تا فشار مالی فزاینده‌ای بر شرکت وارد شود.)

وی تاکید کرد که با وجود تمامی این مشکلات شرکت «رازک» توانسته است عملکرد مناسبی را برای سال‌جاری از خود به جای بگذارد. صالحانی ضمن اشاره به رویه جاری در تولید شرکت خاطرنشان کرد: در اثر فعلی و انفعالاتی که در شرکت صورت گرفته طی سال جاری معادل ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو گشایش اعتبار داشتیم که دو میلیون و ۲۴۰ هزار یورو (معادل ۲۳ درصد از این رقم) به صورت نقدی به انجام رسیده است.

وی از نصب و راه‌اندازی طرح تولید خطوط استریل «رازک» خبر داد و اظهارکرد: این طرح مراحل متعدد تست آزمایشی پشت سر می‌گذارد و امیدواریم که تا اواخر آبان‌ماه در خط تولید نهایی قرار گیرد تا گام مهمی در جهت ارتقای کیفی محصولات و همچنین تامین نیاز بازار برداشته شود.

۱۳۶۶ ریال سود برای ۶ ماه

براساس اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار، «رازک» ضمن تعدیل ۲۰ درصدی پیش‌بینی درآمد هر سهم خود با سرمایه ۵/۱۰۲ میلیارد ریالی، توانست در دوره ۶ ماهه نخست سال‌جاری یک‌هزار و ۳۶۶ ریال سود به ازای هر سهم کنار بگذارد.

همچنین این شرکت در همین دوره معادل ۴/۳۶۷ میلیارد ریال از فروش محصولات خود درآمد کسب کرد. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. مطابق گزارش حسابرسی نشده این شرکت، «رازک» ۶ ماهه توانست ۱۲۰ میلیارد و ۷۹۰ میلیون ریال سود عملیاتی و ۱۵۶ میلیارد و ۱۷۵ میلیون ریال سود ناخالص شناسایی کند.