گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته هفته کاری خود را با ثبت افت سه رقمی ۱۲۷واحدی آغاز کرد تا شاخص بار دیگر از مرز ۲۶هزار واحد به پایین بلغزد. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که پایان استیضاح وزیر امور اقتصادی شانس بهبود شرایط را افزایش داده بود، اما با توجه به انتشار برخی خبرهای سیاسی در مورد احتمال انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز چهارشنبه و تبعات بعدی آن بازار دیروز به لاک احتیاط فرو رفت تا سرمایه‌گذاران به انتظار تحولات روزهای آینده بمانند. در همین حال، دیروز روزنامه لس‌‌آنجلس تایمز نوشت با وجود تهدیدهای هفته‌های اخیر در مورد تحریم بانک مرکزی ایران، مقامات دولت آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که اعمال چنین تحریم‌هایی به اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهانی لطمه خواهد زد. این خبر هر چند از سوی وزارت امور خارجه آمریکا تائید یا تکذیب نشده است، اما در مجموع نشان دهنده برخی از اهداف موجود در مورد مساله تحریم احتمالی کشورمان است.

دیروز معامله‌گران همچنان فعالیت بالای بازارهای موازی به ویژه بازار سکه و ارز را شاهد بودند و با تزریق ارز از سوی بانک مرکزی نرخ دلار و یورو با اندکی کاهش به ترتیب ۱۳هزار و ۲۰۰ریال و ۱۸هزار و ۳۰۰ریال رقم بخورد. در بیرون از بازار سهام، دیروز هیات دولت حضور وزرای نفت و صنعت و معدن و تجارت را در شورای پول و اعتبار تایید کرد. همزمان دیروز معامله‌گران شاهد برگزاری جلسه معارفه پتروشیمی کرمانشاه بودند. این شرکت اوره و آمونیاکی احتمالا پس از تعطیلی میان هفته عید قربان یا در هفته آینده عرضه خواهد شد.

علی صحرایی ‌ در رابطه با زمان عرضه اولیه سهام شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه که هفته پیش با سرمایه اسمی بیش از ۸۸/۲ میلیارد تومانی در بازار دوم بورس با نماد «کرماشا» درج شده، اظهار کرد: جلسه معارفه این شرکت صبح امروز(شنبه) برگزار و اطلاعات مربوط به پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۰ به سازمان بورس ارائه شد، اما به دلیل حضور حدود ۶۰ هزار سهامدار در ترکیب سهامداری آن، هنوز سپرده‌گذاری سهام در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نهایی نشده است.

شرکت پتروشیمی کرمانشاه سود خود را برای سال مالی جاری ۷۸۰ ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است. در گروه بانکی دیروز نقل و انتقال‌های پر حجم بخش عمده معاملات بازار را تشکیل داد. در این راستا، معامله ۵۴میلیون سهم بیمه پارسیان، ۵۱میلیون سهم بانک پاسارگاد و ۷۰میلیون سهم بانک گردشگری و ۲۵میلیون سهم ایران زمین کاملا جلب توجه می کرد.در همین حال، دیروز بانک ایران زمین با تمدید زمان حق‌تقدم‌های این بانک برای ۳۰ روز دیگر مواجه شد.

در گروه تجهیزات، شرکت بالاست گزارش عملکرد ۶ ماهه منتهی به پایان شهریور‌ماه سال ۹۰ خود را با تحقق سود ۱۰۹۶ریالی به ازای هر سهم منتشر کرد.

بالاست سود خود را پیش از این رقم ۱۵۰۷ریال به ازای هر سهم اعلام کرده بود که در عملکرد ۶ ماهه با تعدیل مثبت ۳۱ درصدی سود هر سهم خود را رقم ۱۹۸۴ ریال اعلام کرده و به این ترتیب موفق به پوشش ۵۵ درصدی پیش‌بینی خود در عملکرد ۶ ماهه شده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف و کم حجم بود که در آن تنها ۸/۴۳میلیارد تومان سهام داد‌و‌ستد شد که ۳۰درصد آن را معاملات بیمه پارسیان تشکیل داد. از ۲۱۷ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۶۲نماد با کاهش قیمت و ۵۱نماد با رشد ارزش معامله شدند.