گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس به رغم معاملات پرحجم در طول هفته جاری، آخرین روز کاری را با افت معاملات سپری کرد.
در روز گذشته تنها ۶/۳۲ میلیون سهم در بازار فرابورس خرید و فروش شد و ارزش کل معاملات با ۴۲ درصد کاهش نسبت به روز ماقبل به رقم ۴/۱۴۷ میلیارد ریال رسید.

همچنین نماد معاملاتی پتروشیمی پردیس با مبادله 5/1 میلیون سهم به ارزش 3/40 میلیارد ریال، به عنوان مهم‌ترین نماد تاثیرگذار در ارزش معاملات دیروز شناخته شد. در تحولی دیگر، «شپدیس» با نماد جدید «شپردیس» در بورس تهران درج شد تا مقدمات انتقال این نماد از فرابورس به بورس تهران فراهم گردد.
اوراق مشارکت نارنجستان و مشارکت مسکن مهر نیز هر کدام با معاملات ۳۰ و ۱۲ میلیارد ریالی خود، در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
در همین حال، حق‌تقدم سه شرکت بانک ایران‌زمین، سرمایه‌گذاری توسعه شمال و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، معاملات سنگینی داشتند، به طوری که هر کدام به ترتیب با مبادله 10، 9/8 و 8 میلیون سهم به کار خود پایان دادند.
از سویی دیگر، در بازار دیروز ۵۳ نماد مورد معامله قرار گرفتند که از این تعداد ۳۲ نماد با افزایش قیمت، ۱۳ نماد با کاهش قیمت و ۸ نماد بدون تغییر قیمت بودند.
در میان نمادهای مثبت دیروز، «فن‌آوا»، «ممسنی»، «سمگا»، «فناور» و «کمرجان» با ثبت افزایش نرخی در محدوده 4 درصد، بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند. در همین حال، هر سهم پتروشیمی کازرون با 94/4 درصد افت نرخ مواجه شد و به قیمت پایانی 1271 ریال رسید.
در رویدادی دیگر، نیمی از امتیازات تسهیلات بانک مسکن با افزایش قیمت و نیمی دیگر با کاهش نرخ مواجه شدند که در این میان می‌توان به افزایش قیمت تسهیلات مسکن دوره‌های شهریور، تیر، مرداد و مهرماه سال ۹۰ و در مقابل کاهش نرخ تسهیلات دوره‌های فروردین، خرداد و شهریورماه سال جاری اشاره کرد.
همچنین روز گذشته در بازار ابزارهای نوین مالی نیز بیشترین حجم معاملات را اوراق مشارکت نارنجستان با جابه‌جایی 30 هزار و 60 برگه داشت.
اوراق مشارکت مسکن مهر، اجاره امید و سپرده بانک کشاورزی نیز هر کدام به ترتیب با مبادله ۱۲ هزار و ۸۰ برگه، ۶ هزار و ۵۹۰ برگه و دو هزار و ۵۱۰ برگه در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
از سویی دیگر، پذیره‌نویسی شرکت آینده‌سازان بهشت پارس در آخرین روز شدت بیشتری پیدا کرد، به طوری که روز گذشته 2/2 میلیون سهم مزبور به ارزش سه میلیارد ریال خریداری شد و در پایان ساعات معاملاتی، نماد مزبور باتوجه به پایان مهلت پذیره‌نویسی متوقف شد.
هفته متعادل
در همین حال، بازار فرابورس هفته جاری را در مجموع با موج تعادل سپری کرد. به طوری که حجم و ارزش کل معاملات هفتگی در مقایسه با هفته گذشته تغییر چندانی نداشت و در مجموع 502 میلیون سهم در 31 هزار و 18 مرتبه‌ دادوستد شد و ارزش کل معاملات به رقم یک هزار و 446 میلیارد و 332 میلیون ریال رسید.
در اولین روز کاری هفته جاری تنها ۴۷ میلیون سهم به ارزش ۲۰۹ میلیارد ریال خرید و فروش شد و هرچه به اواسط هفته نزدیک‌تر شدیم، حجم و ارزش معاملات رشد پلکانی یافت. به طوری که در روز یکشنبه ۸۱ میلیون سهم به ارزش ۲۹۸ میلیارد ریال مبادله شد و در روز دوشنبه پس از دادوستد سنگین ۱۸۰ میلیون سهمی، ارزش معاملات به اوج خود رسید و رقم ۵۲۵ میلیارد ریال را ثبت کرد.
اما از روز سه‌شنبه بازار با روند کاهشی روبه‌رو شد، به طوری که حجم معاملات از 151 میلیون سهم در روز سه‌شنبه، به 43 میلیون سهم در روز چهارشنبه کاهش یافت. ارزش معاملات نیز به تبعیت از آن روند نزولی را دنبال کرد.