گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز در انتظار روشن شدن شرایط استیضاح وزیر اقتصاد، وضعیتی توام با رکود داشت. در بازار سهام نگاه‌های معامله‌گران به مجلس شورای اسلامی و طرح استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی بود که این جلسه تا عصر دیروز ادامه یافت. هرچند نتایج این استیضاح، عصر دیروز با ارائه رای مثبت به ابقای وزیر اقتصاد منتشر شد؛ اما برد اشت کلی در مورد احتمال اخذ رای مجدد وزیر امور اقتصادی و دارایی سبب افزایش انگیزه‌ها در ساعت انتهایی بازار شد. انتظار می‌رود با پایان سناریوی استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی در روزهای آینده بازار از فشار کاهشی خارج شود. از سوی دیگر با تغییر معاون بانکی وزیر اقتصاد، سلسله تغییرات در حوزه اقتصادی همچنان در جریان است و احتمالا با توافق‌های صورت گرفته در میان نمایندگان و وزیر اقتصاد در روزهای آینده این روند همچنان ادامه یابد. با رای اعتماد مجدد نمایندگان انتظار می‌رود آرامش به صحنه اقتصادی کشور بازگردد و پس از چند هفته فشار روانی، مدیران این بخش با آرامش فعالیت خود را از سر بگیرند.

در بازار دیروز معامله گران همچنان شاهد تحولات بازارهای جهانی و معاملات بازار ارز بودند. در بازار جهانی، تصمیم یونان برای انجام رفراندوم جهت اصلاح اقتصادی، بازارهای جهانی را با شوک مواجه کرد. امری که به کاهش ارزش یورو و رشد ارزش دلار منجر شد و به تبع آن کاهش ارزش مواد خام و فلزات را به همراه آورد. در بازار تهران نیز دیروز قیمت دلار از مرز ۱۳۰۰ تومان گذشته و ۱۳۱۵ تومان فروخته شد. این در حالی است که بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را در سایت خود ۱۰۸۵ تومان اعلام کرده است.

ازطرف دیگر در شرایطی که بهای طلا در بازار جهانی کاهش یافته است، رشد بهای دلار، ثبات بهای سکه در بازار را موجب شد.

در حاشیه بازار دیروز وزیر نفت از صدور مجوز فروش ۱۵ میلیارد دلار صکوک در سال ۹۰ خبر داد و گفت: فروش این اوراق به زودی از طریق بورس آغاز می‌شود.

حجم سنگین اوراق مشارکت منتشره می‌تواند بازار سرمایه را با کمبود بیشتر نقدینگی مواجه سازد. بازار سرمایه هم‌اکنون با کمبود نقدینگی ناشی از توقف برخی از نماد‌ها مواجه است. توقف دراز مدت برخی از نمادها نظیر سنگ‌آهنی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و شرکت‌های پر سهامداری نظیر سرمایه‌گذاری سایپا و گروه بهمن سبب وارد آمدن فشار به دیگر نمادهای قابل معامله شده است. این فشار به صورت مضاعف در حال حاضر صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نیز متاثر کرده است.

در تحولی دیگر، معامله‌گران در گروه واسطه‌گری شاهد پذیرش هلدینگ گروه مالی پاسارگاد (سرمایه‌گذاری پارس آریان) که سهامدار مستقیم و غیر‌مستقیم ۶۰ شرکت به شمار می‌رود، در بازار پایه فرابورس ایران بودند.

پارس آریان همچنین مالک بخش مهمی از سهام بانک پاسارگاد است.

در نماد مخابرات، رییس شورای رقابت دیروز گفت که تعرفه هر پالس مکالمه با تلفن ثابت به حدود ۵۱ ریال افزایش یافت.

جمشید پژویان اظهار کرد: تعرفه مکالمه با تلفن ثابت حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است و به این ترتیب هزینه هر پالس که حدود سه دقیقه است و تعرفه آن ۷/۴۴ ریال بود، با افزایش اعمال شده به ۵۱ ریال رسید.

این موضوع امروز یا فردا به شرکت مخابرات ایران ابلاغ می‌شود.

در گروه خودرویی، مدیر‌عامل شرکت ایران خودرو دیزل با انتقاد از مصوبه اخیر مجلس برای واردات کامیون‌های دست دوم به کشور از ارائه پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی قیمت خودروهای سنگین خبر داد.

هاشم یکه‌زارع افزود: اگرچه هنوز این واردات اتفاق نیفتاده اما در مجلس تصویب شده و آیین‌نامه اجرایی آن در حال آماده شدن است.

در گروه معدنی دیروز محمود نوریان از توافق اولیه میان سنگ‌‌آهنی‌ها، فولادسازان و ایمیدرو برای افزایش نرخ سنگ‌آهن به میزان ۱۷ هزار تومان به ازای هر تن کنسانتره خبر داد.

مدیرعامل شرکت چادر‌ملو تصریح کرد: بر اساس آخرین جلسه‌ای که در محل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برگزار شد، مبلغ ۱۷ هزارتومان به قیمت فروش سنگ‌آهن توسط تولیدکنندگان سنگ‌آهن اضافه می‌‌شود. به گفته وی، براساس توافق صورت گرفته قرار است پس از انجام فرآیند فروش علاوه بر افزایش نرخ مزبور، مبلغ ۱۲هزار تومان نیز از سوی سنگ‌آهنی‌ها به صندوق فولاد کمک می‌شود.

توافق مدیرعامل سنگ‌آهن چادرملو برای پرداخت عوارض در خواست شده با اعتراض سهامداران شرکت‌های سنگ‌آهنی مواجه شده است. در گذشته نیز انتقال پروانه معدن چادرملو به ایمیدرو اعتراضات سهامداران را ایجاد کرده بود. انتقال پروانه معدن و موافقت با عوارض یک‌جانبه، در واقع منافع سرمایه‌گذاران چادرملو را با مشکل مواجه کرده است. در همین حال، مدیر اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس با بیان اینکه هنوز جمع‌بندی نهایی در خصوص شرکت‌های سنگ‌آهنی حاصل نشده است، اعلام کرد پرداخت‌های این شرکت‌ها باید در قالب مواد قانونی باشد.

در گروه شرکت‌های هلدینگی دیروز سرمایه‌گذاری غدیر در گزارشی پیش‌بینی سود خود را به میزان ۸درصد افزایش داد. افزایش سود بین‌المللی توسعه ساختمان باعث رشد سود «وغدیر» به ۷۱۵ریال شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری منتظر بود که با رشد ۱۵ واحدی شاخص همراه شد و شاخص به ۲۵هزار و ۹۲۵ واحد رسید. ارزش معاملات نیز به ۴۱۳ میلیارد رسید که ۱۹/۲۵درصد آن را معامله ۱/۹۱میلیون سهم توسعه صنعتی ایران تشکیل داد. آماده‌سازی سهام توسعه صنعتی برای فروش بلوک مدیریتی این شرکت دلیل معامله عمده دیروز بود. از ۲۱۵نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۳۱نماد با افت ارزش و ۸۲نماد با رشد ارزش معامله شدند.