گروه بورس- بازار فرابورس روز گذشته را تحت تاثیر معاملات چشمگیر اوراق مشارکت سپری کرد.
به گزارش خبرنگار ما، حجم کل معاملات دیروز با افزایش ۳۱ میلیون سهمی به رقم ۷/۷۸ میلیون سهم رسید. همچنین ارزش کل معاملات نیز در مقایسه با مبادلات روز شنبه، رشدی در حدود ۴۲ درصد را تجربه کرد و رقم ۲۹۶ میلیارد ریال را ثبت کرد.

بیشترین نقش را در رشد ارزش معاملات یادشده، اوراق مشارکت بر عهده داشتند. در این راستا اوراق مشارکت نارنجستان با جابه‌جایی بیش از 88 هزار برگه به ارزش 8/88 میلیارد ریال و بانک گردشگری با معاملات 6/74 میلیارد ریالی خود به عنوان پرمعامله‌ترین اوراق بهادار دیروز شناخته شدند.
همچنین گواهی سپرده بانک کشاورزی، اوراق اجاره امید و اوراق مشارکت مسکن مهر نیز معاملات قابل توجهی داشتند.
در همین حال روز گذشته دو نماد سرمایه‌گذاری توسعه شمال و روان فن‌‌آور هر کدام با ثبت رشد 5 درصدی، بیشترین افزایش نرخ را تجربه کردند. در تحولی دیگر، حق‌تقدم توسعه شمال و حق‌تقدم بانک ایران‌زمین نیز رشد قیمتی در حدود 4 درصد را تجربه کردند و 14 نماد دیگر از جمله نمادهای «وزمین»، «میدکو»، «شلرد»، «وگردش» و «وگستر» افزایش قیمت کمتر از یک درصد را ثبت کردند.
اما در بخش سهام تعداد زیادی از نمادهای معامله شده با افت قیمت مواجه شدند. به طوری که حق‌تقدم باغمیشه و سبحان‌دارو هر کدام با کاهش قیمت ۵ درصدی مواجه شدند. نمادهای بیمه نوین، پتروشیمی ممسنی، فولاد آلیاژی یزد و کویرتایر به همراه تمامی امتیازات تسهیلات بانک مسکن در فهرست نمادهای منفی دیروز قرار گرفتند. از سویی دیگر، پذیره‌نویسی شرکت آینده‌سازان بهشت پارس در روز گذشته نیز ادامه یافت؛ به طوری که در این روز ۶۷۹ هزار سهم دیگر از این شرکت به ارزش ۹۵۰ میلیون ریال خریداری شد.
سرانجام دو معامله بلوکی
از سویی دیگر روز گذشته معامله بلوکی دو شرکت نیمه هادی عماد و ساختمان و خدمات نوساز به سرانجام رسید؛ به طوری که بلوک ۱۰۰ درصدی نیمه هادی عماد اقبال بیشتری داشت و فروخته شد. این در حالی است که بلوک ساختمان و خدمات نوساز بدون خریدار روی میز فروش باقی ماند.
به گزارش خبرنگار ما ،200میلیون سهم شرکت نیمه هادی عماد، شنبه در بازار سوم با قیمت پایه 731 ریال عرضه شد که روز گذشته پس از دو روز رقابت برای تصاحب این سهام، با نرخ 753 ریال فروخته شد.
همچنین روز گذشته سازمان خصوصی سازی، بلوک۱۰۰ درصدی سهام شرکت ساختمان و خدمات نوساز را در بازار سوم فرابورس عرضه کرد که خریداری نداشت.
درج پتروشیمی مارون
در همین حال روز گذشته پتروشیمی مارون پس از احراز کلیه شرایط، در بازار دوم فرابورس درج شد.
بر این اساس شرکت پتروشیمی مارون به عنوان چهل و هشتمین نماد معاملاتی و نهمین شرکت در بازار دوم درج شد.