چرخش بازار - ۴ آبان ۹۰

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد آرامش نسبی و توقف روند افت قیمت‌ها بود.

در بازار دیروز، معامله‌گران پس از چند روز افت پیاپی شاهد توقف و بازگشت محدود قیمت‌ها بودند. از دیدگاه کارشناسان، کاهش شاخص به زیر مرز ۲۶هزار واحد عموما به واکنش حمایتی در بورس تهران انجامیده که این امر به بازگشت شاخص از ۲۵هزار واحد در ۴ بار طی سال جاری منجر شده است. از سوی دیگر، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز خبر از حمایت از بازار داد. دکتر «علی صالح‌آبادی» با بیان این مطلب افزود: سرمایه‌گذاران و سهامداران اطمینان داشته باشند که متولیان بازار سرمایه از حقوق آنان به خوبی حفاظت خواهند کرد به طوری که حمایت‌های لازم را از بازار در مقاطع مختلف انجام خواهند داد.بازار دیروز همچنان با ادامه مباحث در مورد استیضاح وزیر امور اقتصاد همراه بود. درحالی که شایعات در مورد تغییر رییس کل بانک مرکزی مطرح شده بود، برخی از نمایندگان ضمن اصرار بر استضیاح حسینی،‌ معتقدند استیضاح و برکناری وی در مجلس رای خواهد آورد. آنان پیشنهاد می‌دهند که بهتر است وزیر اقتصاد پیش از این واقعه استعفا کند.

در گروه بانکی، مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی ابعاد مختلف واگذاری پست بانک در بخش‌های قیمت‌گذاری و خدمات توسعه‌ای، اعلام کرد: سیاست وزارت ارتباطات بر عدم خصوصی‌سازی پست بانک تا سال ۹۳ متمرکز بود.نگرانی از کاهش ارائه خدمات بانکی در روستاها و مناطق دورافتاده که با توجه به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار شده، اصلی‌ترین عاملی است که توقف خصوصی سازی پست بانک را سبب شده است.

دفتر مطالعات اقتصادی تصریح می‌کند: بروز اختلاف در واگذاری شرکت‌های دولتی مشمول صدر اصل۴۴ قانون اساسی علاوه بر آسیب زدن به فضای کسب و کار و اعتماد سرمایه‌گذاران، محیط مناسبی برای دامن زدن به شایعات و به ‌دنبال آن تغییرات تصنعی و شدید قیمت سهام ایجاد می‌کند.همچنین، شتاب بیش از اندازه در اجرای خصوصی‌سازی موجب مشکلات مزبور شده است. در بازار دیروز رشد قیمت‌ها در بازار جهانی موجب تقویت محدود نمادهای وابسته به بازار جهانی شد؛ در این میان بهای نفت وست تگزاس با افزایش کم‌سابقه در یک روز به ۹۴دلار در هر بشکه رسید که برای تولید کنندگان محصولات پتروشیمی خبر خوبی به شمار می‌رود. در تحولی دیگر روز گذشته بانک مرکزی یک ریال از قیمت مرجع دلار کاست.در گروه تصفیه نفت، خبرهای اولیه حکایت از تقسیم بلوک ۱۰درصدی پالایشگاه اصفهان میان بانک ملت و صندوق بازنشستگی نفت دارد.در گروه معدنی، خبرگزاری فارس از توافق اولیه میان سنگ‌آهنی‌ها و ایمیدرو خبر داد که براساس آن شرکت‌های سنگ‌آهنی باید از ابتدای سال ۹۰ از تمام فروش‌های خود ۱۲هزار تومان به ازای هر تن و از شرکت‌های فولادی ۱۷هزار تومان کسر و به حساب صندوق بازنشستگی فولاد واریز کنند.این توافق به معنای از بین رفتن پتانسیل تعدیل مثبت سود شرکت‌های سنگ‌آهنی و فولادی در سال جاری خواهد بود.در بازار جهانی، شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد استیل ایندکس روز جمعه ۳ دلار و ۲۰ سنت افت قیمت داشته و به ۱۴۲ دلار و ۶۰ سنت هر تن خشک رسید؛ طی دو هفته اخیر شاخص قیمت فوق بیشترین سقوط را از زمان آغاز به کار آن در سه سال گذشته داشته است. هنوز جو بازار در صبر و انتظار است و روند هفته آینده در ابهام به سر می‌برد.

در گروه تجهیزات دیروز صدرا پس از شوک منفی ناشی از گزارش نامناسب شش ماهه رو به تعادل گذاشت و در ابتدای وقت صف صدرا جمع آوری شد که زمینه رشد بهای دو سهم دیگر گروه ماشین سازی اراک و آذرآب را فراهم آورد.در گروه خودرو، اولین مرحله از افزایش سرمایه ایران خودرو به تصویب رسید.معاون اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این مطلب که این افزایش سرمایه در طول تاریخ حیات این شرکت بی‌سابقه است، گفت: در این طرح پیش‌بینی شده سرمایه ایران خودرو مبلغ ۹۰۸۴۰ میلیارد ریال معادل ۱۴۴ درصد در مدت دو سال و طی سه مرحله افزایش یابد. مراحل سه‌گانه افزایش سرمایه در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ و به ترتیب مبالغ ۲۵۲۰، ۳۴۸۸ و ۳۰۷۶‌میلیارد‌ریال خواهد بود.در گروه سرمایه‌گذاری دیروز بانک تجارت بدون حضور رقیب، بلوک ۱۹/۶درصدی سرمایه‌گذاری ملی را به تصاحب درآورد تا اینک ۴۳درصد سهام سرمایه‌گذاری ملی در اختیار بانک تجارت قرار گیرد.بانک تجارت با این خرید گام بلندی را در بازار بورس برداشته و راه ورود خود به هیات مدیره ۶۵ شرکت را فراهم کرده است.

در گروه کانی غیر‌فلزی، عرضه ۲۶درصدی کاشی تکسرام بدون خریدار ماند.در مجموع بازار دیروز وضعیت مثبتی داشت که البته رونق قابل اتکایی به شمار نمی‌رود. در همین حال شاخص ۸/۴۹واحد رشد کرد و به ۲۵هزار و ۹۲۴واحد رسید. ارزش معاملات هم دیروز به ۱۰۱میلیارد تومان رسید که ۹۶/۳۷درصد آن را معامله ۱۷۸میلیون سهم سرمایه‌گذاری ملی تشکیل داد. از ۲۱۳نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۱۳نماد با کاهش قیمت و ۹۶نماد با رشد قیمت همراه شدند.