آغاز رکودی بورس

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر نگرانی ناشی از وضعیت سیاسی و بازار‌های جهانی با افت شاخص معاملات این هفته را آغاز کرد. در بازار دیروز معامله گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در صحنه سیاسی، احتمال استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی و طرح سوال از رییس‌جمهوری، وضعیت انتظار و امید را بر بازار حاکم کرده است. از دیدگاه کارشناسان، بازار در روزهای آینده در تلاش برای بازگشت دوباره به دنبال نشانه‌هایی از کاهش نگرانی حرکت خواهد کرد. در همین حال در صحنه اقتصاد داخلی موضوع بازار ارز و سکه و سخنان رییس کل بانک مرکزی از اهمیت برخوردار بود. بانک مرکزی دیروز همچنین بهای پایه ارز را افزایش داد و سخنان دکتر بهمنی در مورد عدم تامین ارز مورد نیاز قاچاقچیان عملا زمینه‌ساز رشد بهای ارز آزاد خواهد بود. به گفته بهمنی «بی‌انصافی است که ما برای تامین ارز کالای قاچاق بخواهیم با کامیون ارز در کف بازار بریزیم. اجازه دهید ارز تابع عرضه و تقاضا باشد.» در همین حال، در صحنه اقتصاد بین‌الملل پارلمان یونان در بحبوحه اعتراضات خشونت‌آمیز در مرکز آتن و اعتصاب عمومی که تقریبا کل کشور را فلج کرده است، با مجموعه تدابیر ریاضتی سخت‌گیرانه موافقت کرد.دولت جورج پاپاندرئو، نخست‌وزیر یونان موفق شد رای پارلمان برای تدابیر ریاضتی را با ۱۵۴ رای موافق در برابر ۱۴۴ رای مخالف کسب کند.این پیروزی پرداخت سهم هشت میلیارد یورویی از وام کمکی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول به یونان را تضمین کرد.این لایحه شامل کاهش بیشتر حقوق بازنشستگی و دستمزد و اخراج ۳۰ هزار نفر از کارکنان دولتی است.وزیر دارایی یونان این تدابیر را انتخاب بین یک وضعیت دشوار و یک فاجعه توصیف کرد. با توجه به این مصوبه انتظار می‌رود بازارهای جهانی بازگشایی بهتری را در روز دوشنبه شاهد باشند. در بازار دیروز همچنین موج انتشار گزارش‌های شش ماهه شرکت‌های بورسی به توقف ۱۳نماد منجر شد. در میان نمادهای متوقف‌شده حضور سه پتروشیمی اصفهان، خارک و فن‌آوران بیش از نمادهای دیگر جلب توجه می‌کرد. نمادهای سیمان قاین، کالسیمین، نفت پارس و رازک از دیگر نمادهای عمده متوقف شده در بازار دیروز بودند.

در گروه دارویی، عرضه ۶/۵درصدی سهام داروسازی فارابی در نرخ پایه ۹هزار ریال خریداری شد. این بلوک را صندوق نفت عرضه کرد و احتمالا توسط تامین اجتماعی خریداری شده است.در گروه تصفیه نفت، معامله‌گران شاهد تشکیل صف خرید و عرضه آن در نماد «شبریز» بودند. در این نماد بازار در انتظار اعلام برنامه‌های سرمایه‌گذاری غدیر برای هدایت این نخستین پالایشگاه خصوصی شده با مدیریت یک دست هستند.در گروه ساختمانی، دیروز سرمایه‌گذاری ساختمان در شرایطی با صف خرید همراه بود که این شرکت در آخرین شفاف‌سازی تغییر سود شرکت را رد کرده است.در گروه تجهیزات دیروز صدرا دقایقی به صف فروش فرو رفت. در این گروه مدیرعامل پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) گفت: نخستین لکوموتیو ساخت گروه مپنا که داخلی‌سازی شده است، آبان‌ماه وارد شبکه ریلی کشور می‌شود.عباس علی‌آبادی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کالای چینی تهدید صنعت داخلی است، تصریح کرد: در حالی که در داخل کشور لکوموتیوهایی با بهترین مشخصات و مطابق با برندهای معتبر جهانی ساخته می‌شود، ما از چین لکوموتیو وارد می‌کنیم. وی با اشاره به قرارداد مپنا در خصوص ساخت لکوموتیو اظهار کرد: قرارداد مپنا با راه‌آهن جمهوری اسلامی ساخت ۱۵۰ لکوموتیو است که مطابق با استانداردهای روز ساخته و تحویل داده می‌شود. در گروه فلزی دیروز ملی مس اقدام به انتشار گزارش شش ماهه خود با تعدیل مثبت اندک سود کرد.

بر پایه این گزارش، شرکت ملی صنایع مس ایران پیش‌بینی سود هر سهم خود را برای سال مالی ۹۰، ۵۵۶ ریال اعلام کرده بود که با برآورد نرخ هفت هزار و ۲۰۰ دلار برای فروش محصولات اصلی شرکت در شش ماهه دوم، پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت تعدیل یافت.«فملی» پیش‌بینی سود خود را مبلغ ۵۸۵ ریال به طور خالص پس از کسر مالیات اعلام کرده است.در مجموع بازار دیروز بازاری منفی و منتظر برای تحولات آتی بود که در آن شاخص کل ۵۷واحد افت کرد و به ۲۶هزار و ۱۵۰واحد رسید. ارزش معاملات دیروز نیز به ۵/۳۷میلیارد تومان رسید که ۱۸/۲۰درصد آن‌را معاملات نماد داروسازی فارابی تشکیل داد. از ۲۲۱نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۲۳نماد با کاهش قیمت و ۹۰ نماد با رشد ارزش مواجه شدند.