گروه بورس- بازار آتی در معاملات هفته جاری همگام با افت ناگهانی بازار سرمایه، در رکودی گسترده گرفتار شد. به گزارش خبرنگار ما، بازار کم‌رمق این هفته، بورس آتی را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داد تا در کنار توقف نمادهای معاملاتی، بازار آتی هم از کانون توجه فعالان بازار سرمایه دورتر شود.

در این میان، ابهام در تعیین تکلیف موضوعات مورد توجه بازار از جمله چشم‌انداز قیمت‌های جهانی، نرخ دلار و گروه سنگ‌آهنی، از تردیدهای بزرگ معامله‌گران برای تصمیم‌گیری در خصوص معاملات نقد و آتی بوده و جوی از انتظار را در معاملات حاکم کرده است. بر این اساس، بازار آتی این هفته همزمان با توقف نمادهای سنگ‌آهنی شاهد توقف نمادهای آتی «کچاد»، «کگل»، «ومعادن» در روز یکشنبه بود. همچنین در روزهای سه‌‌شنبه و چهارشنبه نمادهای «وکار» و «خودرو» برای برگزاری مجامع فوق‌العاده این شرکت‌ها متوقف شدند.
در همین حال، تقویم قراردادهای آتی جدید نیز در این هفته از سوی شرکت بورس اعلام شد. بر این اساس، اولین روز معاملاتی قراردادهای آتی مبتنی بر سهام شرکت‌های مخابرات ایران، سایپا، ایران‌خودرو، مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران، پتروشیمی خارک، کالسیمین، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی چادرملو، سنگ‌آهن گل‌گهر، بانک پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک کارآفرین و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با ماه سررسید اسفند 1390 و اردیبهشت سال 1391 روز اول آبان‌ماه خواهد بود. همچنین بازگشایی قراردادهای آتی مبتنی بر سهام شرکت مخابرات ایران، مپنا، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و سرمایه‌گذاری غدیر با ماه سررسید تیر و شهریور سال 1391 از روز یکشنبه اول آبان‌ماه صورت می‌گیرد. بدین ترتیب هفته جاری را می‌توان دوره‌ای توام با رکود برای بازار آتی دانست که طی آن با احتساب یک روز تعطیل در معاملات روز سه‌شنبه، تعداد 24 قرارداد به ارزش 7/0 میلیارد ریال دادوستد شد که در مقایسه با هفته گذشته (به ترتیب 82 و 79 درصد) کاهش داشت.
معاملات کم‌حجم فیوچرز
معاملات بازار آتی در این هفته تنها بر مدار دو قرارداد «مپنا» و «فملی» چرخید. در این راستا، روز شنبه بازار آتی تنها شاهد معامله 5 قرارداد بر روی سررسید «مپنا» دی‌ماه بود. «مپنا» دی‌ماه با این 5 قرارداد 18/3 درصد معادل 100 ریال افت را تجربه کرد و به قیمت 3040ریال رسید. این در حالی است که در قیمت 3139 ریال فروشنده و در قیمت 3010 ریال خریدار داشت. در بازار روز یکشنبه بعد از معامله 12 قرارداد در نماد «مپنا» دی و آبان، این قراردادها با نوسان منفی به کار خود پایان دادند. «مپنا» دی‌ماه در حالی در نوسان منفی 66/2 درصدی و کاهش 81 ریالی در قیمت 2959 ریال تسویه شد که در پایان معاملات 10 تقاضای خرید در قیمت 2920 ریال داشت. همچنین «مپنا» آبان تنها معامله یک قرارداد را به ثبت رساند و با صف فروش مواجه شد. نوسان منفی 4 درصدی نیز نتوانست صف فروش «مپنا» آبان را حذف کند تا این قرارداد در قیمت 2776 ریال تسویه شود. از سوی دیگر روز دوشنبه در نماد «فملی» دی‌ماه دو قرارداد دادوستد شد تا با افت 4 درصدی و کاهش 185 ریالی، نرخ پایانی این نماد در قیمت 4463 ریال به ثبت برسد. «فملی» دی‌ماه 10 تقاضای فروش در قیمت 5020 ریال و 5 تقاضای خرید در قیمت 4473 ریال داشت؛ بنابراین به علت اختلاف پیشنهادی خریدار و فروشنده، معامله دیگری در این نماد صورت نگرفت. بازار روز چهارشنبه آتی نیز به لطف دادوستدهای «فملی» مثبت بود. در کنار آرامش نسبی در بازار سرمایه، اختلاف قیمت نقدی و آتی این نماد موجب شده تا برخی برای آربیتراژ کردن در این نماد فعال شوند. «فملی» دی‌ماه با معامله 4 قرارداد توانست با 137 ریال افزایش قیمت در مبلغ 4670 ریال تسویه شود. این نماد در پایان زمان معاملات، در قیمت 4714 ریال 5 تقاضای فروش داشت و 2 تقاضای خرید در قیمت 460 تومان در سیستم معاملات باقی ماند.