گروه بورس- اعظم شریفی: بازیگران حقوقی بورس تهران در این هفته حمایت گسترده‌ای از بورس کردند تا در کنار محدودیت‌هایی مانند حجم مبنا و دامنه نوسان از افت هرچه بیشتر قیمت‌ها جلوگیری‌ کنند. این در حالی است که ایجاد صف‌های فروش در نمادهای مختلف به علت محدودیت دامنه نوسان از مهم‌ترین دلایل ادامه جو منفی بازار بود تا قیمت‌ها با تاخیر چند روزه به سمت تعادل حرکت کنند. بورس تهران در این هفته علاوه بر افت بازارهای جهانی شاهد توقف ناگهانی نمادهای معاملاتی سنگ‌آهنی بود تا در سایه نگرانی از چگونگی تعیین تکلیف برای این شرکت‌ها، شوک سنگینی با تجربه افت ۴/۱ درصدی در یک روز به بازار وارد شود. علی‌رغم این جو منفی، حقوقی‌ها تلاش گسترده‌ای را برای حمایت از سهام گروه‌های مختلف کردند تا نقش موثری در جمع‌آوری سهام در کف‌های قیمتی داشته باشند. بدین ترتیب پس از آنکه حقوقی‌ها طی دو روز شنبه و یکشنبه، از بازار حمایت گسترده و یکپارچه‌ای داشتند، همزمان با به تعادل رسیدن بازار در روز دوشنبه از حضور حقوقی‌ها کاسته شد تا در این روز خرید سهام از سوی حقیقی‌ها از حقوقی‌های بازار پیشی بگیرد؛ به طوری که ۶/۶ میلیارد ریال تغییر مالکیت از سوی حقوقی‌ها به حقیقی‌ها در این روز صورت گرفت.

این روند روز سه‌شنبه نیز ادامه داشت و ۵/۸میلیارد ریال تغییر مالکیت به نفع حقیقی‌ها در بازار سهام ایجاد شد. در این راستا روز دوشنبه در نمادهای بانک پارسیان و تجارت الکترونیک پارسیان به ترتیب ۳۳ و ۲۷ میلیارد ریال تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی اتفاق افتاد. این در حالی است که حقوقی‌ها در نمادهایی مانند پاسارگاد و «شبریز»، «فولاد» و بانک کارآفرین حضور فعالانه‌ای داشتند و تغییر مالکیت از سهامداران حقیقی به سمت خود را رقم زدند. جزئیات فعالت بازیگران بزرگ بازار را در ادامه بخوانید.

خریدهای مهم آغاز هفته

سهامداران حقوقی بازار در روز شنبه عمدتا خریدار بودند. در این روز از مجموع ۴/۵ میلیون سهم معامله‌شده «میدکو» حدود دو میلیون سهم توسط سرمایه‌گذاری پارس آریان جمع‌آوری شد، ولی در مقابل مبنای خاورمیانه عرضه‌کننده این نماد معاملاتی بود.

در بانک کارآفرین که حدود ۵/۴میلیون سهم دادوستد داشت، ۴/۳میلیون سهم توسط سرمایه‌گذاری پارسیان خریداری شد. در این روز تجلی سامانه حامی تراکتورسازی بود و معادن و فلزات هم تحرکات کم حجمی در نمادهای کابل قندی، چادرملو و گل‌گهر داشت. توسعه صنایع بهشهر هم در شرایطی شاهد عرضه ۳/۱ میلیون سهمی بود که سرمایه‌گذاری خوارزمی خریدار ۶۶۴ هزار سهم از سهام این شرکت بود.

افزون بر این، سرمایه‌گذاری سپه خریدهای کم حجمی در نمادهای سیمان خاش، گلتاش، چادرملو و امید داشت، در حالی که سمند بازارگردان ایران خودرو بود، ولی با تشکیل صف خرید در قطعات اتومبیل، عرضه‌کننده سهام این شرکت شد. در این روز سرمایه‌گذاری اسپندار در مقام خریدار سیمان سبزوار ظاهر شد. رایان سایپا نیز شاهد خرید سهم توسط صندوق نفت بود، در شرایطی که سرمایه‌گذاری توسعه انرژی هور به عنوان سهامدار ۱/۱ درصدی سرمایه‌گذاری بهمن عرضه‌کننده ۹۶۱ هزار سهم این شرکت بود.

حضور پررنگ حقوقی‌ها در روند منفی

در بازار یکشنبه که شاخص تجربه کاهش ۴/۱ درصدی داشت، حقوقی‌ها بر حجم خریدهای خود افزودند. نیروکلر از سهام مثبتی بود که بانک سامان اقدام به خرید ۱۰ هزار سهمی از آن کرد، در حالی که «وصنعت» ۸۸۰ هزار سهم دیگر نیروکلر را از بازار جمع کرد. از سویی دیگر سرمایه‌گذاری صندوق نفت همچنان ۲۴۰ هزار سهم «زاگرس» را خرید. بیمه ملت ۳۰۰ هزار سهم «وبهمن» و «ونیکی» را در قیمت‌های منفی از بازار جمع کرد؛ داروسازی سبحان فروشنده ۸۶ هزار سهم البرزدارو بود. پارس آریان برای حمایت از «میدکو» باز هم ۵ میلیون سهم آن را خرید و در نهایت بیمه پاسارگاد نیز خریدار یک میلیون سهمی «میدکو» بود. در این روز، سرمایه‌گذاری پارسیان خریدار ۹۳۵ هزار سهم «وکار» بود و صبا تامین که این روزها علاقه زیادی به بانک کارآفرین نشان داده، ۵/۱ میلیون سهم این بانک را از بازار جمع کرد. این حقوقی نام‌آشنای بازار ضمنا یک میلیون سهم بیمه البرز را در گره منفی ۱۲ درصدی خریداری کرد.

از سویی دیگر، تجلی سامانه ۳۰۰ هزار سهم «کروی» را به پرتفولیوی خود افزود. همچنین سرمایه‌گذاری خوارزمی در نقش خریدار ۵۸۰ هزار سهم توسعه صنایع بهشهر ظاهر شد و دانایان پارس نیز ۶۰۰ هزار سهم بیمه دی را در قیمت‌های منفی جمع کرد.

این در حالی است که سرمایه‌گذاری سمند از ۶/۹ میلیون معامله «ختوقا» در بازار روز یکشنبه فروش ۱/۹ میلیون سهم را به خود اختصاص داد و شهرداری گرگان هم فروشنده ۱۱۶ هزار سهم لاستیکی سهند شد. همچنین توسعه تجارت اندیشه آریا خریدار یک میلیون سهم بانک سرمایه بود و سرمایه‌گذاری دلیران پارس هم خریدار ۶/۳ میلیون سهمی بانک ایران زمین شد؛ ضمن اینکه آینده نگر دانا متقاضی ۲۶۵ هزار سهمی همکاران سیستم بود.

حقوقی‌ها باز هم سهم خریدند

روز دوشنبه خرید حقوقی‌ها در بازار ادامه داشت. بیمه ملت از شرکت‌های فعالی بود که ۵۰۰ هزار سهم «ونیکی» را خرید، در حالی که در این نماد فقط ۲/۱ میلیون سهم معامله شده بود. سرمایه‌گذاری بهمن هم شاهد معامله ۳ میلیون برگه سهم بود که بیمه ملت از خریداران آن بود. اعتلای البرز، نیروکلر فروخت و به سهام خود در پارس دارو و سرمایه‌گذاری البرز افزود. این در شرایطی است که از ۶/۱ میلیون سهم معامله شده در نماد «رانفور» ۳/۱ میلیون سهم توسط سرمایه‌گذاری ایرانیان خریداری شد تا سهامدار حدود ۱۰ درصدی «رانفور» شود.

در نماد «میدکو» هم ۶/۵ میلیون سهم معامله شد که خریدار ۳/۳میلیون سهم آن سرمایه‌گذاری پارس آریان و بیمه پاسارگاد بودند. در این روز تجلی سامانه تراکتورسازی خرید و یکی از خریداران حقوقی طی معاملات ۵/۴ میلیون سهمی فولاد مبارکه در بازار بود.

روز دوشنبه از ۵/۲ میلیون سهم معامله شده ساختمان ایران، یک میلیون سهم توسط توسعه صنعتی خریداری شد. دانایان پارس هم خریدار معاملات بیش از ۱۵۰ هزار سهمی پست بانک ایران بود؛ همچنین دانایان پارس حدود ۵/۱ میلیون سهم «وتوس» را به پرتفولیوی خود افزود. سامان فرهنگیان خریدار ایران ارقام بود و صبا تامین هم در شرایطی داروسازی سینا فروخت که در نمادهای بیمه پارسیان، داروسازی جابر، کیمیدارو و بانک کارآفرین به عنوان خریدار ظاهر شد.

در این روز صندوق کارکنان بانک‌ها ۵/۱ میلیون سهم آ.س.پ را خرید، در حالی که صندوق نفت اقدام به خرید سهام پتروشیمی زاگرس و خارک کرد.

سرمایه‌گذاری صنعت و معدن خریدار بیش از ۴ میلیون سهم نوسازی تهران بود و سرمایه‌گذاری مسکن هم در سومین روز حضور «ثشرق» در فرابورس در مقام حامی ظاهر شد تا با خرید حدود ۷۰۰ هزار برگه سهم مانع از افت این زیرمجموعه تازه‌وارد خود به فرابورس شود. همزمان سهامدار بیش از ۳ درصدی «رتاپ» یعنی تعاونی کارکنان بانک پارسیان، با عرضه ۷/۲ میلیون سهم این شرکت، درصد مالکیت خود را کمترل از سه درصد کاهش داد. حقیقی‌ها هم در نماد‌های گلتاش، فولاد یزد، گروه سپاهان و توکافولاد و فعالانه ظاهر شدند.

بانک پارسیان در دستان تدبیر

در مهم‌ترین تحرک قابل رصد روز سه شنبه، دومین بلوک ۱۰۹ میلیون سهمی بانک پارسیان به پرتفولیوی شرکت توسعه اقتصاد آینده سازان منتقل شد تا این حقوقی در «وپارس» سهامدار حدود ۵ درصدی شود و مالکیت مدیریتی مجموعه تدبیر در بانک پارسیان تثبیت شود.

سرمایه‌گذاری پارسیان، سرمایه‌گذاری گستردوراندیش در کنار یک حقیقی باز هم خریداران پر و پا قرص بانک کارآفرین بودند. در این روز دانایان پارس به خرید سهام خود در پست بانک در سطح ۲۰۰ هزار سهم ادامه داد، ضمن اینکه ۷۹۵ هزار سهم از معاملات ۹۶۰ هزار سهمی توس‌گستر را نیز به خود اختصاص داد.

در همین حال سامان فرهنگیان، ایران ارقام خرید؛ سرمایه‌گذاری سایپا به سهام خود در پارس‌خودرو و سایپا افزود؛ «سمند» از ایران‌خودرو حمایت کرد و صبا تامین هم خریدار حقوقی بیمه البرز بود.

افزون بر این، از معاملات ۳ میلیون سهمی «ثشرق» حدود ۵۰۰ هزار سهم از سوی سهامدار عمده یعنی سرمایه‌گذاری مسکن جمع آوری شد و صندوق آتیه کارکنان ملت هم خریدار اصلی معاملات ۶/۶ میلیون سهمی ملت در بازار سه‌شنبه بود. این در حالی است که «میدکو» شاهد معامله ۳ میلیون سهمی و حمایت بیمه پاسارگاد بود.

در این روز توسعه انرژی هور، خریدار بیش از ۵۰۰ هزار برگه سهم سرمایه‌گذاری بهمن بود و توسعه ملی هم ۵/۲ میلیون سهم دشت مرغاب را خرید و در نهایت آینده نگر دنا هم به خرید‌های خود در همکاران سیستم ادامه داد.

در مجموع هفته جاری، دوره‌ای برای حضور پررنگ حقوقی‌ها به ویژه در روزهای منفی بود که بار دیگر علاقه بلندمدت بازیگران بزرگ بازار به خرید سهام در سطوح قیمتی کنونی به ویژه در روند نزولی را آشکار ساخت.