گروه بورس- هدیه لطفی: پس از گذشت 6 روز رقابت فشرده برای تصاحب بلوک 5/1 درصدی بورس، سرانجام روز گذشته بلوک مزبور به فروش رفت.
دیروز هر سهم این شرکت با ۹۲ درصد رشد قیمت نسبت به نرخ پایه در قیمت ۱۱۰۹ تومان و به ارزش کل ۴ میلیارد و ۹۹۰میلیون تومان معامله شد.

یادآور می‌شود، بلوک 5/1درصدی شرکت بورس، چهارشنبه گذشته به نرخ پایه 5750ریال در بازار سوم عرضه شده بود.
شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت کارگزاری توسعه فردا (وابسته به موسسه مالی و اعتباری توسعه) بلوک مزبور را خریداری کرده است.
پایان هفته متعادل
از سویی دیگر، بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را در شرایط متعادلی سپری کرد، به طوری که در مجموع بیش از ۲۲ میلیون سهم در این بازار دادوستد شد و ارزش کل معاملات با تغییر نه چندان محسوس نسبت به روز ماقبل به رقم ۲۲۰ میلیارد ریال رسید.
همچنین روز گذشته از 52 نماد معامله شده در بازار، 23 نماد با رشد قیمت، 18 نماد با کاهش قیمت و مابقی بدون تغییر قیمت به کار خود پایان دادند. در این میان پتروشیمی کازرون با ثبت 94/4 درصد رشد، بیشترین افزایش نرخ را تجربه کرد.
همچنین نمادهای معاملاتی روان فن‌آور و کویرتایر نیز به ترتیب با ۷۸/۴ و ۱۶/۴ درصد افزایش قیمت در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
این در حالی است که هر سهم «فن‌آوا» با 39/2 درصد افت قیمت به نرخ 1997 ریال رسید و به همراه نمادهای فولاد آلیاژی یزد، باغمیشه، بانک دی و بانک گردشگری در فهرست نمادهای منفی دیروز قرار گرفت.
همچنین شرکت میدکو با داد‌و‌ستد ۷/۵میلیون سهم و حق تقدم بانک ایران زمین با ۶/۲ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. کمترین حجم دادوستدها را شرکت سبحان دارو در بازار اول داشت.
در بازار ابزارهای نوین مالی نیز باوجود تصویب تغییر نرخ سود اوراق مشارکت تحول خاصی مشاهده نشد. در این روز بیشترین حجم معاملات را سپرده کشاورزی با جابه‌جایی 76 هزار و180 برگه داشت. همچنین در این بازار 4 هزار و 590 برگه اوراق مشارکت نفت، 26هزار و 110برگه اجاره ماهان 2 و 16هزار و 610 برگه اوراق مشارکت مسکن مهر جابه‌جا شد.
در همین حال نماد معاملاتی اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری خاص سعدی شیراز «سعدی»، با پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه، بازگشایی شد و ۷۶۰ برگه گواهی آن معامله شد.
کاهش معاملات هفتگی
در همین حال، بازار فرابورس هفته جاری را با کاهش معاملات سپری کرد، به طوری که حجم و ارزش کل معاملات این هفته با ۵۰ درصد افت نسبت به هفته گذشته مواجه شد و در مجموع ۲۲۶ میلیون سهم در ۳۳ هزار مرتبه میان سهامداران فرابورس جابه‌جا شد و ارزش کل ناشی از این معاملات به رقم یک هزار و ۳۷۴ میلیارد ریال رسید.
بازار فرابورس هفته جاری را نسبتا مطلوب آغاز کرد اما هرچه به انتهای هفته نزدیک شدیم، از حجم معاملات کاسته شد، به طوری که در روز شنبه گذشته حدود 90 میلیون سهم به ارزش 352 میلیارد ریال خرید و فروش شد؛ این معاملات در روز یکشنبه به 65 میلیون سهم کاهش یافت و در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه تنها 32 و 17 میلیون سهم در این بازار مبادله شد که با توجه به افت پلکانی حجم معاملات، ارزش معاملات نیز کاهش چشمگیری یافت و در روز سه‌شنبه ارزش دادوستدها به 170 میلیارد ریال رسید.
بنابراین، فرابورس در مجموع هفته جاری را چندان مطلوب سپری نکرد و هماهنگ با افت بازار بورس، قیمت سهام و ارزش معاملات در فرابورس نیز با کاهش مواجه شد.