گروه بورس- اعظم شریفی: بازار دیروز فرابورس در جوی کاملا منفی شاهد کاهش دسته‌جمعی قیمت‌ها بود. به گزارش خبرنگار ما، شرکت‌های فرابورسی در معاملات دیروز با شرکت‌های بورسی همراهی کردند و نوسانات قرمزرنگ دسته‌جمعی را نظاره‌گر بودند تا جایی که تنها دو شرکت فرابورسی در کنار تسهیلات مسکن روند مثبتی را به ثبت رساندند.

در همین حال سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق دیروز در بازار اول شاهد عرضه اولیه ۲۰ درصدی بود تا به قیمت ۱۹۵۰ ریال از سوی خریداران معامله شود. معامله ۶۰میلیون سهم سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق با سرمایه ۳۰۰میلیارد ریالی در بازار اول، ۱۱۷ میلیارد ریال از معاملات فرابورس را به خود اختصاص داد. سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق نخستین شرکتی است که در روز اول با عرضه ۲۰ درصدی در فرابورس، سهام شناور خود را به سطح مناسب ۲۰درصد رساند.
ادامه رقابت بر سر بلوک شرکت بورس
همچنین در ادامه عرضه چهار و نیم میلیون سهم معادل ۵/۱درصد سهام شرکت بورس، رقابت میان کارگزاران برای خرید این بلوک همچنان گرم بود و نرخ آن در دومین روز از ۷۹۴۶ریال به ۸۵۶۸ ریال رسید و ادامه این رقابت به امروز موکول شد.
5/1 درصد از سهام شرکت بورس به قیمت پایه هر سهم 5750ریال روز چهارشنبه در بازار سوم عرضه شده بود و با توجه به این قیمت پایه، هر سهم آن در معاملات دیروز 2818 ریال رشد قیمت را تجربه کرد. روز گذشته بیشترین حجم معاملات فرابورس را بانک ایران زمین با جابه‌جایی 6 میلیون و 567 هزار سهم در بازار دوم و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با 5 میلیون و480 هزار سهم در بازار اول داشتند. کمترین حجم معاملات به شرکت سبحان دارو با خرید و فروش 100 سهم اختصاص داشت. همچنین حق‌تقدم بانک ایران زمین با کاهش 5 درصدی، بیشترین افت قیمت را داشت. در بازار ابزار‌های نوین مالی، بیشترین حجم معاملات را اوراق مشارکت نارنجستان با جابه‌جایی 75 هزار و 90 برگه داشت. حجم معاملات اوراق دیگر به ترتیب 8 هزار و 700 برگه اوراق مشارکت مسکن مهر، 4هزار و 710 برگه اجاره سامان، 4هزار و 370 برگه اوراق مشارکت نفت فصلی، 480 برگه سپرده2 کشاورزی، 370 برگه اوراق اجاره امید، 340 برگه اجاره ماهان2،240 برگه اجاره ماهان، 200 برگه گواهی سپرده سعدی و 70 برگه مشارکت ایران شرق بود. از سوی دیگر تمامی امتیاز تسهیلات مسکن شاهد نوسانات مثبت 5/0 درصدی بودند. در معاملات بازار فرابورس تنها سیمان سبزوار با 2 ریال و بانک تات با یک ریال افزایش قیمت، معاملات روز گذشته را با رشد قیمت پشت سر گذاشتند. از سوی دیگر، بانک گردشگری و حق‌تقدم آن بدون تغییر قیمت معاملات کم‌حجمی را شاهد بودند. این در حالی است که پتروشیمی زاگرس باوجود تقاضای خرید و معامله 84 هزار سهمی شاهد یک ریال کاهش قیمت بود. در همین حال سرمایه‌گذاری خوارزمی که 27 مهرماه برای تصویب صورت‌های مالی منتهی به خردادماه امسال به مجمع عمومی عادی سالانه خواهد رفت، روز گذشته شاهد دادوستد 5 میلیون سهم و افت یک ریالی بود تا در قیمت 1852 ریال بسته شود. همراه اول با معامله 580 هزار سهمی 29 میلیارد ریال ارزش دادوستد را ثبت کرد تا 69 ریال کاهش قیمت را برای رسیدن به 49983 ریال تجربه کند. در نمادهای دیگر، فن‌آوا 65/0 درصد، آس‌پ 7/0 درصد، همکاران سیستم 04/1 درصد و بانک ایران‌زمین 77/0 درصد افت قیمت را تجربه کردند. همچنین بانک دی با 18/1 درصد، پتروشیمی پردیس با 62/1 درصد، بیمه دی با 4/2 درصد، بانک آرین با 09/2 درصد، میدکو با 12/2 درصد، کویرتایر با 27/2 درصد، وگستر با 3/2 درصد، باغمیشه با 65/2 درصد افت در رده‌های بعدی قرار داشتند. نوسان منفی بازار دیروز فرابورس در نمادهای دیگر بازار محسوس‌تر بود تا جایی که شرکت‌هایی نظیر بانک سرمایه، افرانت، وایران، روان‌ فن‌آور، پتروشیمی لرگان، سبحان‌‌دارو، فولاد آلیاژی یزد، بیمه نوین و حق‌‌تقدم آن در کنار حق‌تقدم بانک ایران‌زمین شاهد نوسان منفی 3 تا 5 درصدی بودند که رکوردی برای عقبگرد قیمت‌ها در فرابورس به شمار می‌‌آید. در مجموع در بازار دیروز 92 میلیون برگه از اوراق بهادار به ارزش354 میلیارد ریال در بازار‌های فرابورس مبادله شد که بیشترین ارزش آن به عرضه اولیه سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق اختصاص داشت.