گروه بورس- بازار آتی هرچند در ابتدای هفته آغازی قدرتمند داشت اما نتوانست این روند را تا پایان هفته ادامه دهد.
به گزارش خبرنگار ما، بازیگران بورس آتی این هفته توجه ویژه‌ای به مپنا داشتند و سایر قراردادهای آتی در حاشیه قرار گرفتند.

این در حالی است که همچنان معامله‌گران در انتظار اقدامات شرکت بورس درخصوص رفع نارسایی‌های سیستم معاملات و ایجاد تغییرات برای افزایش کارآیی در بازار آتی هستند. علاوه بر این، بازار سهام نیز شاهد نوسانات ادامه‌داری است که عدم اعتماد به بازار آتی را برای معامله‌گران دوچندان می‌کند. در نتیجه این تحولات، بورس آتی پس از یک شروع خوب در ابتدای هفته، روز یکشنبه را بدون انجام معامله سپری کرد. در پایان معاملات این هفته 112 قرارداد به ارزش 4 میلیارد دادوستد شد که در مقایسه با هفته گذشته به ترتیب 229 و 265 درصد افزایش داشتند.
صدر‌نشینی سررسیدهای دی ماه فیوچرز
با آغاز هفته کاری، بازار آتی سهام با رونق سررسیدهای دی ماه مواجه شد به طوری که 41 قرارداد مورد داد و ستد فعالان این عرصه قرار گرفت.
«فولاد» دی با ۲۰ قرارداد ۴ درصد نوسان مثبت در قیمت تسویه ۳۳۶۵ ریال بسته شد. این در حالی است که «اخابر» با سررسید دی ماه توانست ۱۵۰ ریال رشد داشته باشد و به قیمت ۳۹۰۲ ریال برسد. همچنین «غدیر» دی ماه در حالی با ۴ درصد رشد مواجه شد که با معامله ۱۲ قرارداد در قیمت ۴۷۶۹ ریال تسویه شد. از سوی دیگر، یک قرارداد «مپنا» دی‌ماه با افت ۴۰ ریالی در قیمت ۳۱۰۰ ریال معامله شد. اما «فملی» آبان با ۵ قرارداد ۶/۳ درصد افزایش را تجربه کرد و به قیمت ۴۹۳۶ ریال رسید. این در حالی است که ۸ تقاضای فروش در قیمت ۴۹۵۲ ریال وجود داشت. روز دوشنبه در جریان معاملات آتی سهام ۲ قرارداد مپنا با سررسیدهای آبان و دی ماه معامله شد.
«مپنا» آبان‌ماه با یک قرارداد 30 ریال کاهش را تجربه کرد و در قیمت 2875 ریال بسته شد. این نماد در قیمت 2900 ریال با 10 تقاضای فروش مواجه بود. اما «مپنا» دی ماه که با 13 ریال افت همراه بود در قیمت 3030 ریال بازار دوشنبه را به پایان برد.
صف خرید مپنا در فیوچرز
روز سه‌شنبه در معاملات آتی سهام با توجه به خبرهای مثبت منتشر شده در خصوص سهام مپنا، قراردادهای آتی این شرکت با صف خرید مواجه شد.
در معاملات سه‌شنبه ۶۰ قرارداد مورد داد و ستد فعالان این عرصه قرار گرفت که «مپنا» با دو سررسید آبان و دی ماه معامله شد. بر این اساس، «مپنا» آبان با یک قرارداد توانست رشد ۱۱۵ ریال معادل ۴ درصد افزایش را تجربه کند و در نهایت با ۶ تقاضای خرید در قیمت ۲۹۹۰ ریال بسته شد.
«مپنا» دی‌ماه هم با 121 ریال افزایش با معامله 12 قرارداد به قیمت 3151 ریال رسید. همچنین «فولاد» آبان با 47 قرارداد توانست 81 ریال رشد داشته باشد و در پایان به قیمت 3522 ریال رسید.
افت مپنا
بازار آتی در آخرین روز کاری هفته شاهد دادوستد 9 قرارداد «مپنا» آبان‌ماه بود که به افت 34/1 درصدی این نماد منجر شد. «مپنا» آبان‌ماه ادامه معاملات پررونق این هفته خود شاهد جابه‌جایی 9 قرارداد به ارزش 252 میلیون ریال بود و 40 ریال کاهش قیمت داشت تا در قیمت 2950 ریال تسویه شود. این نماد در پایان معاملات روز گذشته در قیمت 3099 ریال 7 تقاضای فروش داشت.
در مجموع هفته مورد گزارش را می‌توان دوره‌ای بهتر نسبت به هفته قبل از لحاظ حجم دادوستدها در بازار آتی دانست که البته بخش عمده‌ای از این رونق مرهون افزایش معاملات بازار در نماد «مپنا» در بازار نقدی بود.