بازگشت شاخص به مدار مثبت

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر خوش‌بینی نسبت به شرایط بازار جهانی و برخی معاملات عمده صورت گرفته در بازار با رشد شاخص همراه شد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که رشد بازارهای جهانی در روز دوشنبه امیدواری‌هایی را برای معامله‌گران ایجاد کرده بود. هر چند این رشد در میانه بازار دیروز جای خود را به کاهشی نسبی داد اما به اعتقاد برخی کارشناسان تلاش رهبران آلمان و فرانسه برای کمک به افزایش سرمایه بانک‌های اروپایی و وعده آنها برای حل بحران بدهی یونان، عامل اصلی رشد شاخص سهام در بازارهای جهان بوده است. البته بهبود نسبی شرایط بازار کار آمریکا و کاهش احتمال وقوع بحرانی دیگر در این کشور نیز بر این روند موثر بوده است.

در این میان، بهای هر تن مس به ۷هزار و ۲۹۵دلار، روی هر تن یک هزار و ۹۱۹ دلار و سرب به یک هزار و ۹۹۹دلار رسید و بهای بیلت فولادی نیز به مرز ۶۰۰دلار نزدیک شد. امری که البته ناپایدار بوده و انتظار کاهش آن با توجه به وضعیت اتحادیه اروپا و احتمال کاهش ارزش یورو و تقویت دلار وجود دارد. در همین حال دیروز معامله‌گران همچنان شاهد تبعات پرونده ۳هزار میلیارد تومانی بودند. در کنار نگرانی فزاینده از وضعیت بانک صادرات که براساس اعلام اولیه تا کنون تنها ۲۵درصد منابع مورد اختلاس به آن بازگشته است، احتمال اعلام استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز همچنان موضوع مورد توجه است.

در بازار دیروز تصمیم نمایندگان ویژه رییس‌جمهوری و نامه معاون اول رییس‌جمهوری در مورد مطالبات مپنا از وزارت نیرو موجب تشکیل صف خرید در این نماد شد. براساس تصمیم این نمایندگان، مقرر شده سهام شرکت تولید نیروی برق سنندج و اموال نیروگاه پرند در ازای تسویه بخشی از مطالبات به شرکت بورسی مپنا واگذار شود.

در همین حال بازار دیروز متاثر از برخی معاملات عمده اعلام شده در بازار بود. پس از داد‌وستد‌های بلوکی در نمادهای توس‌گستر و تکنوتار که در میان دو موسسه انصار و مهر در هفته گذشته انجام و به اقبال بازار به این دو نماد منجر شده است، دیروز تامین اجتماعی و نفت و گاز پارسیان (متعلق به سرمایه‌گذاری غدیر) نیز قصد خود برای انجام دو معامله بلوکی را به بازار اعلام کردند تا دوشنبه هفته آینده عرضه عمده سهام دو شرکت پالایشگاه تبریز و پتروشیمی فناوران با بلوک‌های ۵۹/۱۱و ۴/۵درصدی رقم بخورد.

بر این اساس، شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز تامین دوشنبه آینده ۲۲۵ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۲۹۶ سهم این شرکت به قیمت پایه هر سهم دو هزار و ۷۱۷ ریال و به صورت یکجا و نقد توسط کارگزاری صبا تامین را راهی میز فروش می‌کند.

با توجه به تملک بیش از ۲۸ درصدی سهام پالایشگاه تبریز توسط نفت و گاز پارسیان، احتمال خرید بلوک عرضه شده توسط این مجموعه دور از ذهن نیست.

همزمان با عرضه عمده پالایشگاه تبریز، شرکت نفت و گاز پارسیان هم اقدام به عرضه ۴/۵درصد از سهام پتروشیمی فن‌آوران خواهد کرد. این بلوک نیز دارای ارزش مالکیتی قابل ملاحظه‌ای بوده و مالکیت تامین اجتماعی بر پتروشیمی فن‌آوران را قطعی و بلامنازع خواهد کرد تا عملا دو غول متانول ساز بزرگ کشور یعنی فن‌آوران و زاگرس راه جدا‌گانه‌ای از هم را در پیش بگیرند. در این فضا مالکیت کامل فن‌آوران به تامین اجتماعی خواهد رسید و در مقابل زاگرس اما همچنان با چالش ترکیب سهامداری مواجه خواهد بود. در همین حال فروش اولین بلوک از سهام سرمایه‌گذاری ملی متعلق به گروه بهمن دیروز در غیاب این نماد به صف خرید سرمایه‌گذاری بهمن دامن زد. با آزاد‌سازی ۱۵/۶درصد سهام باقی‌مانده سرمایه‌گذاری ملی متعلق به گروه بهمن این بلوک نیز هفته آینده راهی تابلو خواهد شد تا بانک تجارت احتمالا با خرید بلوک سوم از بانک سپه مالکیت مدیریتی خود در سرمایه‌گذاری ملی را قطعی کند. بانک تجارت به دلیل عدم برخورداری از شرکت سرمایه‌گذاری مستقل، احتمالا در آینده انتقال سبد سهام قابل ملاحظه خود به سرمایه‌گذاری ملی را در دستور کار خواهد داشت. دیروز در گروه خودرویی، معاون اقتصادی گروه بهمن در مصاحبه‌ای خاطرنشان کرد: علاوه بر خروج کامل گروه بهمن از مالکیت ۱۵/۲۵درصدی سرمایه‌گذاری ملی ایران، در آینده‌ای نزدیک واگذاری سهام یک شرکت زیان‌ده از مجموعه شرکت‌های تابعه خود را در برنامه داد که تاثیرات سودآوری مثبت آن بر هر سهم مشخص نیست اما به نظر می‌رسد چندان قابل توجه نباشد.

موحدی با اشاره به عملیات پویا سازی ساختار مالی برخی از شرکت‌های تابعه «خبهمن» برای ورود به بازار سرمایه، افزود: در شرایط کنونی تلاش می‌شود تا در نیمه دوم سال جاری نسبت به ورود شرکت بهمن دیزل به بورس که در زمینه تولید انواع کامیون و کامیونت ایسوزو فعال است اقدام شود. در این گروه، شرکت ماشین سازی نیرو محرکه از ثبت افزایش سرمایه شرکت خبر داد. در گروه حمل‌و‌نقل، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از کلیه سهامداران خود دعوت کرد در ساعت ۱۰ صبح شنبه ۳۰ مهرماه جاری در مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی ۹۰ شرکت کنند.

در گروه بانکی نیز بانک کارآفرین به زودی مجمع انتخاب اعضای هیات مدیره خود را برگزار خواهد کرد که انتظار می‌رود این مجمع با رقابت سهامداران برای کسب کرسی‌های بیشتری در هیات مدیره این بانک همراه باشد.در گروه ساختمانی دیروز با درج اطلاعات شرکت مسکن شرق راه برای انجام عرضه اولیه این شرکت هموار شده است. در همین حال دیروز بازگشایی نماد باغمیشه پس از افزایش سرمایه به ابطال معاملات این نماد منجر شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما کم‌عمق بود که در آن شاخص با ۶/۸۳واحد رشد به ۲۶هزار و ۹۰۳واحد رسید. ارزش معاملات نیز با سهم ۲۵درصدی معامله ۵۰میلیون سهم فولاد مبارکه به ۵/۶۳میلیارد تومان رسید و از ۲۶۵نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۲۹نماد با کاهش قیمت و ۱۳۱نماد با رشد ارزش معامله شدند.