گروه بورس-اعظم شریفی: بازار دیروز فرابورس شاهد ابطال معاملات 11 میلیون سهمی باغمیشه بود تا با این اتفاق، ارزش معاملات فرابورس با معامله 69 میلیون سهم به مبلغ 235 میلیارد ریال برسد.

به گزارش خبرنگار ما، به دنبال ابطال معاملات دیروز باغمیشه نماد معاملاتی این شرکت امروز مجددا بازگشایی خواهد شد.
در همین رابطه مدیرعامل فرابورس اعلام کرد: ابطال معاملات سهام باغمیشه به این علت بود که برخی از سهامداران عدم تعلق سود 171 تومانی این شرکت به سهام حق تقدم را متوجه نشده و در تصمیم‌گیری خود لحاظ نکرده بودند.
شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه در حالی با برگزاری مجمع فوق‌العاده، سرمایه خود را از ۲۵ به ۸۰ میلیارد تومان افزایش داده است که نماد معاملاتی این شرکت فرابورسی دیروز با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد مورد بازگشایی قرار گرفت.
با این رویداد و با بازگشایی نماد روی قیمت 329 تومانی هر سهم، بیش از 11 میلیون سهم این شرکت به قیمت‌های 371 تا 445 تومان و با میانگین 424 تومانی هر سهم داد‌و‌ستد شد تا سهامداران این شرکت در پایان معاملات شاهد رشد 18 تا 27 درصدی بهای سهام آن باشند.
در رویدادهای دیگر بازار، سهام تازه‌وارد پتروشیمی ممسنی هم در دومین روز حضور خود در فرابورس، خوش‌اقبال ظاهر نشد تا با صف فروش ۱۹۵ هزار سهمی مواجه شود. ممسنی پس از جابه‌جایی ۶۳ هزار سهم با افت ۹۷/۴ درصدی در قیمت ۱۶۶۵ ریال به کار خود پایان داد.
همچنین «میدکو» با دادوستد 5/18 میلیون سهم، 39 میلیارد ریال از ارزش معاملات دیروز را برای خود ثبت کرد. «میدکو» پس از این معاملات با 12 ریال کاهش به زیر قیمت عرضه اولیه خود رسید تا در نرخ 2131 ریال بسته شود. در بازار دیروز پتروشیمی پردیس پس از تعدیل سود هر سهم بازگشایی شد اما با وجود نوسان قیمت تا 28 هزار و 580 ریال، با درصد نوسان 7/2 درصدی و قیمت 28 هزار و 179 ریالی به کار خود پایان داد. حجم معاملات پتروشیمی پردیس 4/1 میلیون سهم و ارزش آن مبلغ 39 میلیارد و 377 میلیون ریال بود.
نکته جالب توجه اینکه پس از چند روز از اعلام آمادگی حق‌تقدم سبحان‌دارو برای انجام معامله، سرانجام این نماد دیروز در قیمت ۱۴۵۰۰ ریال بازگشایی شد.
در معاملات دیروز تنها 15 سهم از این نماد معامله شد. این در حالی است که نماد سبحان‌دارو در معاملات دیروز با 34/1درصد افزایش و دادوستد 20 سهم در مبلغ 15هزار و 760 ریال بسته شد.
فن‌آوا دیگر نماد پرطرفدار در معاملات دیروز فرابورس بود که شاهد جابه‌‌جایی ۲/۷ میلیون سهم بود تا بتواند به طور متفاوت صف‌های خرید را پشت سر گذارد اما سرانجام با نوسان ۸۴/۲ درصد به کار خود پایان داد.
بانک سرمایه نیز شاهد جابه‌جایی 6/5 میلیون سهم به ارزش 15 میلیارد ریال بود که قیمت 2639 ریالی را برای این نماد به ثبت رساند. توسعه تجارت اندیشه آریا خریدار حقوقی بانک سرمایه در معاملات دیروز بود.
در همین حال بیشتر نمادهای معامله‌شده در بازار دیروز با کاهش قیمت روبه‌رو شدند.
در این روز از 54 نماد معامله شده، 20 نماد با افزایش نرخ، 24 نماد با کاهش و 10 نماد دیگر بدون تغییر قیمت بودند که نمادهای معاملاتی لیزینگ ایرانیان، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان و فولاد آلیاژی یزد بیشترین افزایش نرخ را تجربه کردند. همچنین نرخ امتیازات تسهیلات بانک مسکن دوره‌های مختلف با کاهش قیمت مواجه شد.
در بازار دوم نیز بانک ایران‌زمین، بانک گردشگری، پتروشیمی زاگرس، بانک دی و بانک آرین شاهد معامله سهام خود بودند.
در این میان هر سهم «وزمین» و «وگردش» به ترتیب 32/1 و 08/0 درصد کاهش قیمت یافتند. این در حالی است که هر سهم «زاگرس» با 18 ریال افزاش نرخ در قیمت 12518 ریال بسته شد.
در بازار پایه نیز به جز نمادهای یادشده، سهام شرکت‌های پتروشیمی لردگان، بانک تات و بیمه نوین جابه‌جا شدند که نماد «نوین» با ثبت ۶۵/۳ درصد افت و رسیدن به قیمت ۲۷۱۸ ریال بیشترین کاهش نرخ را تجربه کرد. حق‌تقدم بیمه نوین نیز با ۵ درصد نوسان منفی به قیمت ۱۷۹۲ ریال رسید. جمع معاملات دیروز بیمه نوین ۹/۱ میلیون سهم بود.
بیشترین حجم معاملات را حق تقدم ایران زمین در بازار دوم و بعد از آن شرکت میدکو در بازار اول داشتند. حجم معاملات این شرکت‌ها به ترتیب 6/20میلیون و 4/18میلیون سهم بود که هر کدام در 1310 و 1115نوبت در فرابورس دادوستد شدند. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز اوراق مشارکت سپرده کشاورزی با دادو‌ستد 30هزار و 840برگه بیشترین حجم معاملات را داشت و پس از آن اوراق مشارکت مسکن مهر، با خرید و فروش 10هزار و 80برگه رتبه دوم را کسب کرد.
عرضه اولیه سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق
20 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق به صورت عرضه اولیه روز شنبه 23 مهرماه در بازار فرابورس به فروش خواهد رسید.
تعداد کل سهام سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق ۳۰۰ میلیون سهم است که در روز عرضه اولیه معادل ۶۰ میلیون سهم این شرکت در بازار اول فرابورس عرضه می‌شود.
کارگزاری آگاه این سهم را عرضه می‌کند و سهمیه هر ایستگاه کارگزاری هر صندوق 85 هزار سهم تعیین شده است و هر معامله‌گر آنلاین نیز 500 سهم می‌تواند خرید کند.