بازار کم عمق

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد شرایط آرام و به دور از فراز و فرود قابل ملاحظه بود که در این شرایط شاخص راهی جز ۴/۴۹واحد افت در پیش نداشت. در بازار دیروز معامله گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در مسائل‌ کلان بازگشایی بازارهای جهانی به رشد اندک بهای مواد خام و فلزات منجر شد، اما این رشد اندک در سایه کاهش قیمت رسمی ارزهای خارجی قرار گرفت و تصمیم بانک مرکزی برای کاهش قیمت مرجع دلار به افت برخی از سهام وابسته به بازار جهانی منجر شد. در همین راستا، دیروز یکی از مهم‌ترین نمادهای موثر بر کاهش شاخص، ملی مس بود که در کنار نمادهای فولاد خراسان، بانک اقتصاد نوین و بانک پاسارگاد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. در همین حال دیروز بحث در مورد پرونده بانک صادرات همچنان مورد توجه رسانه‌ها بود. در همین شرایط، دیروز برخی از منابع خبری از فرشاد حیدری عضو هیات ‌مدیره بانک تجارت به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی برای مدیریت بانک ملی نام بردند.

در بازار دیروز معامله گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که دو نماد گروه بهمن و پتروشیمی پردیس متوقف شدند. گروه بهمن با توجه به قطعیت معامله فروش در مرحله نخست معادل ۱۹درصد و در مرحله دوم ۶درصد سهام وثیقه شده سرمایه‌گذاری ملی برای اعلام تعدیل ۱۶۰ریالی متوقف شد. دیروز عرضه ۱۹درصدی سرمایه‌گذاری ملی بدون رقابت به صورت نقد در نرخ پایه ۲هزار و ۱۷۰ریال معامله شد. در همین حال پتروشیمی پردیس نیز با توجه به احتمال تعدیل سود هر سهم تا ۵هزار ریال متوقف شد. رشد چشمگیر بهای اوره در بازارهای جهانی موجب رقم خوردن این تعدیل شده است؛ توقف پردیس موجب شد تا نماد سرمایه‌گذاری غدیر نیز تا درصد مثبت رشد کند.در گروه تجهیزات، دیروز شفاف‌‌سازی آذرآب و تاکید درخصوص عدم تغییر پیش‌بینی درآمد علی‌رغم دریافت قرارداد جدید موجب افت قیمتی اکثر نمادهای گروه تجهیزات شد.

در همین حال گروه برقی نیز دیروز همچنان با شایعاتی در مورد تصمیم دولت به تهاتر بدهی خود با پیمانکاران برقی از محل واگذاری سهام شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نیرو مواجه بود. علاوه بر این، صالحی، دبیر سندیکای برق کشور در گفت‌و‌گویی خاطرنشان کرد: ما هم‌اکنون در مجموع بین پنج تا شش هزار میلیارد تومان طلب برق داریم، اما چون دولت مطالبات وزارت نیرو را پرداخت نکرده، این وزارتخانه نیز پولی به ما نداده است، حال آنکه انتظار داشتیم با توجه به بندهای مربوطه در بودجه ۹۰، طلب سندیکا و پیمانکاران برق کشور پرداخت شود. بخش قابل توجهی از طلب پیمانکاران به خاطر خسارت ناشی از دیرکرد اقساط بانکی است، که در حال حاضر از اصل «طلب» مهم‌تر به نظر می‌رسد. در جلسه سه شنبه هفته جاری کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد و مشخص خواهد شد وزارت نیرو به کدام پیمانکاران پول داده و دست کدام شان را خالی گذاشته است.

وی افزود: اگر این نیروگاه‌ها را بخریم، فرقی به حالمان نمی‌کند، چون دولت در آنجا هم پول برق تولیدی را نمی‌پردازد. از طرفی پیمانکاران اگر نیروگاه‌ها را تحویل بگیرند، آنگاه باید به بخش خصوصی زیرمجموعه خود نیز پول بدهند، بنابراین با توجه به این دو دلیل، پیمانکاران بزرگ هم تمایلی به «تهاتر» ندارند. دولت باید نیروگاه‌ها را به بخش خصوصی بفروشد، هرچند ظاهرا به دلیل اینکه دولت معمولا پول برق را نمی‌دهد، مشتری خاصی برای نیروگاه‌ها پیدا نمی‌شود.

در گروه بانکی دیروز بانک ایران زمین همچنان به رشد خود ادامه داد. در این گروه احتمال توقف نماد بانک انصار به دلیل تعدیل سود در گزارش شش ماهه وجود دارد. گروه لیزینگی نیز در سایه احتمال تعدیل نرخ سود تسهیلات با رشد قیمتی همراه شد. در گروه بیمه‌ای، بیمه تازه وارد نوین پس از قیمت قابل ملاحظه‌ای که در بازگشایی نماد تجربه کرد همچنان با صف فروش همراه است. در گروه پتروشیمی، شرکت در مرحله احداث ممسنی با نرخ یک هزار و ۷۵۲ به صورت متوسط معامله شد که این امر با واقعیت‌های طرح‌های در دست اجرای آن تناسب کمی دارد. در همین حال، روز یکشنبه نیز طرح اجرایی پتروشیمی کازرون در فرابورس شاهد گشایش نماد خواهد بود.

در گروه حمل و نقل، روابط عمومی نگین ساحل رویال از عرضه بلوک ۶۳ درصدی تایدواتر خاومیانه ظرف دو هفته آینده خبر داد.

روابط عمومی شرکت مالک «حتاید» با بیان این که نگین ساحل رویال ۲۱ مهر سال ۸۷ موفق به خرید بلوک ۴۲ درصدی تایدواتر شده بود، اعلام کرد: بعد از این معامله ۱۶۴ میلیارد تومانی، ساحل رویال میزان سهام خود در «حتاید» را تا سطح ۶۳ درصد افزایش داد. بر اساس این گزارش، نگین ساحل رویال برای فروش بلوک ۶۳ درصدی تایدواتر با دو خریدار حقوقی مذاکره شده است و ظرف دو هفته آینده آگهی عرضه بلوکی این شرکت منتشر خواهد شد.

در گروه مخابرات دیروز رییس شورای رقابت گفت: نرخ مکالمات تلفن ثابت بدون شک گران می‌شود.

وی از ادامه بررسی قیمت‌گذاری نرخ مکالمات تلفن ثابت خبر داد و تاکید کرد: پس از نهایی شدن این دستورالعمل، نرخ مکالمات تلفنی پس از ۷ سال تغییر خواهد یافت اما بعید به نظر می‌رسد که ارزان‌تر شود.

این در حالی است که اعلام نهایی جزئیات تعرفه‌های مخابراتی به هفته آینده موکول شده است.در گروه معدنی دیروز جزئیات خرید نیروگاه گیلان از سوی شرکت سرمایه‌گذاری امید منتشر شد.

براساس اعلام ۲۳ درصد از دارایی‌های نیروگاه گیلان و یک هزار و ۱۳۵ سهم از سهام شرکت مدیریت تولید برق گیلان بر اساس مصوبه هیات مدیره شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید خریداری شد. این خرید از طریق شرکت در مزایده‌ای که در نهم آبان ماه سال گذشته سازمان خصوصی سازی برگزار کرد، صورت گرفت. شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید از طریق حضور در کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و شرکت نیکروز تامین نیلوفری به این سرمایه‌گذاری مبادرت کرد. در گروه کانی غیر‌فلزی، عرضه ۰۳/۶۱درصدی کاشی پارس بدون خرید باقی ماند.در مجموع بازار دیروز بازاری کم عمق و آرام بود که به افت ۴۱/۴۹واحدی شاخص کل منجر شد. در همین حال ارزش معاملات نیز با توجه به سهم ۷۶درصدی انجام معامله سرمایه‌گذاری ملی به ۲/۱۵۷میلیارد تومان رسید.از ۲۵۷ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۲۲نماد با کاهش قیمت و ۱۲۷ نماد با رشد ارزش معامله شدند.