گروه بورس- هدیه لطفی: فرابورس با ثبت ارزش معاملات 1207 میلیارد ریالی خود در روز گذشته، رکورد معاملات را شکست.

به گزارش خبرنگار ما، بازار فرابورس در معاملات دیروز شاهد دادوستد بیش از ۴۰ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۲۰۷ میلیارد و ۶۸۵ میلیون ریال بود که بدین ترتیب رکورد تاریخی فرابورس در هفته گذشته شکسته شد و رقم تازه‌ای برای ارزش روزانه معاملات به ثبت رسید.
یادآور می‌شود بیشترین ارزش معاملات فرابورس مربوط به دادوستد روز دوشنبه 11 مهرماه بود که در این روز ارزش معاملات معادل رقم 915 میلیارد ریال بوده است. بنابراین، با توجه به معاملات دیروز این رقم با رشد 292 میلیارد ریالی، رکورد 1207 میلیارد ریالی را ثبت کرد.
دلیل عمده رشد معاملات دیروز مربوط به جابه‌جایی اوراق مشارکت مسکن مهر بود، به طوری که در این روز یک میلیون و ۱۰۴ هزار برگه از اوراق مشارکت مسکن مهر به نرخ هر برگه حدود یک میلیون ریال خرید و فروش شد و ارزش کل این معاملات به رقم یک هزار و ۱۰۵ میلیارد ریال رسید؛ بدین ترتیب حدود ۹۲ درصد از ارزش کل معاملات دیروز از این طریق تامین شد. به نظر می‌رسد بانک مسکن برای بخشی از حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اوراق بازخرید شده خود، در بازار فرابورس مشتری جدید پیدا کرده و معامله مزبور در همین راستا انجام شده است.
همچنین نمادهای میدکو، فن‌آوا و سرمایه‌گذاری خوارزمی نیز معاملات قابل توجهی در بازار دیروز داشتند به طوری که «میدکو» با معامله 3/7 میلیون سهم به ارزش 6/15 میلیارد ریال، در قیمت 2143 ریال بسته شد.
همچنین نمادهای «فن‌آوا» و «خارزم» نیز به ترتیب با جابه‌جایی ۳/۵ و ۶ میلیون سهم، ارزشی معادل ۳/۱۱، ۱۱ میلیارد ریال در جریان معاملات کسب کردند.
آغاز معاملات «پتروشیمی ممسنی»
در همین حال روز گذشته با معامله ۷/۱میلیون سهم پتروشیمی ممسنی نماد این شرکت در بازار پایه فرابورس بازگشایی شد.
پتروشیمی ممسنی که با سرمایه 500میلیارد ریال در بازار پایه درج شده بود از روز گذشته آغاز به کار کرد و در نخستین روز معاملات نوسان قیمتی مابین 1611 تا 4900ریال را تجربه کرد. دیروز در مجموع 7/1 میلیون سهم این شرکت به ارزش سه میلیارد ریال خرید و فروش شد و در نهایت با قیمت 1752ریال معاملات خود را به پایان برد.
«شپدیس» متوقف شد
از سویی دیگر، در ابتدای معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی پردیس با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شد، که با توجه به ارائه گزارش عملکرد این شرکت به بورس، احتمال بازگشایی زودهنگام آن وجود دارد. در همین حال بیشتر نمادهای معامله‌شده در بازار دیروز با رشد قیمت روبه‌رو شدند.
در این روز از ۵۳ نماد معامله شده، ۲۹ نماد با افزایش نرخ، ۱۷ نماد با کاهش و ۷ نماد دیگر بدون تغییر قیمت بودند که در این راستا نمادهای معاملاتی پتروشیمی امیرکبیر، فن‌آوا، حق‌تقدم بانک ایران‌زمین و فولاد آلیاژی یزد بیشترین افزایش نرخ را تجربه کردند. همچنین نرخ امتیازات تسهیلات بانک مسکن نیز به جز دوره اردیبهشت‌ماه با رشد قیمت اندکی همراه بودند. در بازار دوم نیز بانک ایران‌زمین، بانک گردشگری، پتروشیمی زاگرس، بانک دی و بانک الکترونیکی آرین شاهد معامله سهام خود بودند. در این میان هر سهم «وزمین» و «وگردش» به ترتیب ۵۹/۰ و ۲۳/۰ افزایش قیمت یافتند. این در حالی است که هر سهم «زاگرس» بدون تغییر نرخ در همان قیمت ۱۲۵۰۰ ریال ثابت ماند و دو نماد دیگر نیز با افت قیمت مواجه شدند. در جزئیات معاملات این بازار می‌توان به خرید و فروش ۲/۷ میلیون سهم «وزمین» به ارزش ۹/۹ میلیارد ریال و ۴/۴ میلیون سهم «دی» به ارزش ۶/۵ میلیارد ریال اشاره کرد. در بازار پایه نیز به جز نمادهای یادشده، سهام شرکت‌های پتروشیمی لردگان، بانک تات و بیمه نوین جابه‌جا شد که نماد «نوین» با ثبت ۹۸/۴ درصد افت و رسیدن به قیمت ۲۸۲۱ ریال بیشترین کاهش نرخ را تجربه کرد.
در بازار ابزارهای نوین مالی نیز اوراق اجاره امید، اجاره سامان، مشارکت نفت، اجاره ماهان و مشارکت نارنجستان خرید و فروش شدند که در جزئیات این معاملات می‌توان به دادوستد 7900 برگه از اوراق مشارکت نارنجستان، 4130 برگه از اوراق اجاره سامان و 730 برگه از اوراق مشارکت نفت اشاره کرد.
بازگشایی «پتروشیمی کازرون»
از سویی دیگر، بنا به پیغام ناظر بازار فرابورس نماد معاملاتی پتروشیمی کازرون از روز یکشنبه آینده در بازار پایه بازگشایی می‌شود.
بر این اساس شرکت پتروشیمی کازرون (قبل از بهره‌برداری) در روز یکشنبه ۲۴ مهرماه در بازار پایه گشایش می‌یابد و بدین ترتیب معاملات این شرکت آغاز خواهد شد.
همچنین با توجه به اینکه قابلیت معامله سهام مزبور منوط به تعیین کارگزار ناظر در سامانه معاملاتی است، کارگزاران باید نسبت به تعیین کارگزار ناظر در این نماد اقدام نمایند.