گروه بورس- معاملات روز گذشته بازار فرابورس در فضایی منفی دنبال شد تا دامنه نوسان کاهش قیمت‌ها در بیشتر شرکت‌های این بازار گسترده باشد.

به گزارش خبرنگار ما، ریزش ۵ درصدی سهم تازه‌وارد بیمه نوین، در کنار عرضه همراه اول از سوی مخابرات به همراه ادامه معاملات پرحجم در بانک ایران‌زمین و حق‌تقدم آن مهم‌ترین اتفاقات بازار فرابورس دیروز بود.
این در حالی است که روند کاهش قیمت در امتیاز تسهیلات مسکن نیز همچنان برقرار بود تا این اوراق دوباره وارد دامنه 770 هزار ریالی شوند. از سوی دیگر در معاملات امروز پتروشیمی ممسنی دیگر نمادی است که در بازار پایه فرابورس گشایش می‌یابد؛ باید دید امروز معامله‌گران با چه قیمتی به استقبال این سهم جدید خواهند رفت تا دچار سرنوشت بیمه نوین نشود. در بازار دیروز فن‌آوا در حالی شاهد معامله 4/4 میلیون سهمی بود که در لحظاتی تا قیمت 2130 ریال افزایش قیمت را تجربه کرد، اما سرانجام با 5 ریال کاهش در قیمت 2044 ریال به کار خود پایان داد. بانک ایران‌زمین در دومین روز معاملات پرحجم خود شاهد جابه‌جایی 8/13 میلیون سهم بود که کاهش یک ریالی قیمت را برای این نماد به همراه داشت.
همچنین حق‌تقدم این بانک پس از دادوستد ۲/۱۶ میلیون برگه با رشد قیمتی ۸/۴ درصد مواجه شد تا در قیمت ۳۲۸ ریال بسته شود.
در مجموع گروه بانکداری در بازار دیروز شاهد جابه‌جایی 33 میلیون سهم بود تا 60 درصد از معاملات 54 میلیون سهمی فرابورس را به خود اختصاص دهند.بیمه نوین در دومین روز حضور در فرابورس با عرضه گسترده‌ای مواجه شد که به نوسان 5/4 درصدی این نماد منجر شد. بیمه نوین در حالی شاهد معامله 303 هزار سهم بود که در پایان بازار 265 هزار تقاضای فروش در این نماد باقی ماند.در بازار دیروز همچنان فولاد آلیاژی یزد از سوی معامله‌گران مورد توجه قرار گرفت تا بعد از جابه‌جایی 2 میلیون و 162 هزار سهم، رشد 3/4 درصدی برای این نماد به ثبت برسد. همراه اول در دومین روز این هفته شاهد ادامه عرضه از سوی مخابرات بود. مخابرات که در معاملات روز شنبه نیز عرضه‌کننده اصلی «همراه» بود؛ دیروز نیز فروشنده «همراه» شد تا افت 39 ریالی را بعد از معامله 2 میلیون و 200 هزار سهمی در این نماد رقم بزند. «میدکو» از دیگر سهام پرمعامله بازار دیروز بود که با جابه‌جایی 6 میلیون سهمی 2 ریال افزایش قیمت را به ثبت رساند تا همچنان در محدوده 2156 ریال به کار خود ادامه دهد.
همکاران سیستم در روزی که افرانت نوسان منفی ۴۴/۱ درصدی داشت، توانست ۱۰ ریال افزایش قیمت را تجربه کند.سرمایه‌گذاری خوارزمی نیز در بازار دیروز شاهد معامله ۳/۳ میلیون سهم و سه ریال افزایش قیمت بود.
یادآور می‌شود در بازار دیروز پتروشیمی امیرکبیر و میراث فرهنگی بعد از بیمه نوین بیشترین کاهش قیمت را متحمل شدند تا «شکبیر» نوسان منفی 29/3 درصدی و «سمگا» کاهش 45 ریالی قیمت داشته باشند.
در این روز پتروشیمی لردگان و پردیس به ترتیب ۸۶/۳ و ۲۳/۰ درصد نوسان مثبت داشتند.
فرابورس در مجموع بازار دیروز شاهد معامله 54 میلیون سهم به ارزش 236 میلیارد و 299 میلیون ریال از سوی معامله‌گران بود.