سنا- مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه نگرانی خاصی درخصوص نماد بانک‌ها در بورس تهران وجود ندارد، گفت: هم اکنون بسیاری از فرصت‌های سودآور در بورس وجود دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند بازدهی مناسبی را از بازار به دست آورند.

دکتر «علی رحمانی» افزود: در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای توسعه بازار سرمایه صورت گرفته به طوری که مقررات و نوآوری‌های خوبـی در بخش‌های مختلف انجام شده است. وی با بیان اینکه بازار سرمایه در سال‌های اخیر در بخشی از حوزه‌ها پیشرو بوده است، اظهار داشت: پیشرو بودن بازار سرمایه می‌تواند بازارهای دیگر همچون طلا و ارز را سر و سامان دهد.

دکتر رحمانی تصریح کرد: معتقدم هم اکنون بازار پول در برخی حوزه‌ها از بازار سرمایه الگوبرداری می‌کند و منصفانه نیست این بازار ملی و پیشرو را با هجمه‌های رسانه‌ای تخریب کنیم.

مشروح گفت‌وگوی سنا با مدیرعامل سابق بورس اوراق بهادار تهران و استاد دانشگاه الزهرا(س) در پی آمده است:

به نظر شما، ماجرای فساد بانکـی اخیر چه تاثیری بر بورس تهران گذاشته است؟

نکته نخست این است که بر اساس اعلام دادستان کل کشور بیش از رقم اختلاس، اموال و دارایی توقیف شده که این امر بسیاری از نگرانی‌ها را از بین برده است.

نکته دوم این است که در این فساد، مساله با اهمیتی در خصوص بانک‌های خصوصـی مطرح نیست، به همین علت نام آنها منتشـر نشده است.

درخصوص بانک صادرات چطور؟

روند معاملات سهام بانک‌ها در روزهای گذشته تقریبا روان و متعادل بوده است به طوری که مشکل خاصی در این زمینه دیده نمی‌شود. هم‌اکنون ده‌ها کارشناس و تحلیلگر در بازار سرمایه حضور دارند که باید به ارزیابی آنان احترام بگذاریم. اطلاعات صف‌های خرید و فروش نماد بانک‌ها نشان می‌دهد که ابهام جدی بر روی نماد این شرکت‌ها در بازار وجود ندارد.

از سوی دیگر، بانک صادرات ایران نیز سهام شناور زیادی در بازار ندارد و واقعیت‌های بازار (صف‌های خرید و فروش) نمایانگر این مطلب است که نگرانی چندانی در خصوص نماد بانک‌ها در بورس تهران وجود ندارد.

برخی از کارشناسان معتقدند که باید نماد بانک‌ها تا مشخص شدن آثار اختلاس روی بانک‌های بورسی متوقف شود، نظر شما چیست؟

منطقی نیست به خاطر برخی شایعات، اموال مردم را در بورس به مدت طولانی توقیف کرد. رسیدگی به پرونده‌های حقوقی بسیار «زمان بر است» به همین علت نمی‌توان حق عده‌ای از سهامداران را با توقف نماد شرکتی تضییع کرد.

شرایط کنونی بورس تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هم‌اکنون بسیاری از فرصت‌های سودآور در بورس وجود دارد به گونه‌ای که سرمایه‌گذاران می‌توانند هنوز هم بازدهی مناسبی را از بازار به دست آورند.

البته سرمایه‌گذاران باید با تحلیل صحیح و منطقی، سهام شرکت‌ها را در بازار گزینش کنند تا دچار ضرر و زیان نشوند.

ارزیابی شما از ورود ابزارهای مالی جدید به بازار سرمایه چیست؟

ابزارهای مالی جدید فرصت‌های تازه‌ای را برای بازار فراهم خواهد کرد به طور حتم با راه‌اندازی این ابزارها، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران جدیدی وارد بازار می‌شوند.

وضعیت بازارهای رقیب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بازارهای ارز و طلا با نوسانات بسیاری روبه‌رو هستند، معتقدم اگر راه اندازی صندوق‌های ارز و طلا عملیاتی می‌شد، هم‌اکنون بسیاری از مشکلات کنونی این بازارها وجود نداشت. با راه اندازی صندوق طلا، بازار جدیدی در کشور شکل می‌گرفت که می‌توانست جلوی نابسامانی‌ها را بگیرد.

همچنین تعداد زیادی سرمایه‌گذار جدید جذب بازار شفاف بورس می‌شدند و مردم نیز می‌توانستند در این بازار از نوسانات قیمت طلا سود کسب کنند.

البته معتقدم هنوز راه‌اندازی صندوق‌های طلا و ارز مزیت‌های بسیاری برای کشورمان دارد که می‌توان بر این اساس این صندوق‌ها را شکل داد.