گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر بهبود شرایط بازار جهانی رو به رشد گذاشت و شاخص کل با ثبت ۲۹/۴۹واحد افزایش به مرز ۲۷هزار واحد نزدیک شد. در بازار دیروز معامله گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که آخرین معاملات عصر روز جمعه بازارهای جهانی همچنان حکایت از بهبود قیمت‌های مواد خام و به ویژه نفت و مس داشت؛ هر‌چند که وضعیت بازارهای جهانی با ناپایداری همراه است و کاهش رتبه اعتباری دو کشور ایتالیا و اسپانیا نیز در آینده نزدیک بر این ناپایداری اضافه خواهد کرد. با این وجود، بهای مس در آخرین معاملات بورس لندن به رقم ۷هزار و ۲۵۰دلار در هر تن رسید. سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب ۲هزار و ۱۷۶دلار، یک هزار و ۸۴۵دلار و یک هزار و ۹۴۶دلار در هر تن معامله شدند. همچنین بهای بیلت فولادی ۵۸۸دلار گزارش شده است.

در همین حال جو آرامی نیز در بازارهای موازی از جمله ارز و سکه وجود داشت. در خبرهای مربوط به اختلاس بانک صادرات جنجال‌های خبری جای خود را به انتظار برای روشن شدن ابعاد دیگر این مساله و همچنین تعیین تکلیف استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی داده است.

در گروه مالی، بانک صادرات پس از انتشار توضیحات جدید عضو هیات مدیره این بانک در مورد ابعاد اختلاس رخ داده با رشد قیمت و صف خرید همراه شد. در این گروه گزارش شش ماهه بانک تجارت نیز به رشد ناپایدار قیمت این سهم منجر شد. حضور فروشندگان پر تعداد قیمت این سهم را دوباره به محدوده منفی بازگرداند. در میان بانکی‌های فرابورسی نیز ایران زمین دیروز با صف خرید همراه شد که با عرضه سنگین و معامله ۱۷میلیون سهم به تعادل رسید. در بازار دیروز شایعاتی در مورد تمایل برخی از سرمایه‌گذاران عمده برای خرید سهام بانک‌های تازه وارد به فرابورس منتشر شد؛ زیرا با توقف صدور مجوز بانک‌های جدید، سرمایه‌گذاران چاره‌ای جز خرید سهام بانک‌های کنونی را ندارند.

در گروه بیمه‌ای دیروز نماد بیمه نوین با بازدهی مناسبی که برای مشارکت‌کنندگان در پذیره‌نویسی به همراه آورد، بازگشایی شد.

در گروه تجهیزات و خودرویی، مصوبه دولت در مورد ممنوع شدن خرید هر نوع کالای خارجی از سوی موسسات و شرکت‌های دولتی، شرایط بهتری را برای فروش این گروه پدید خواهد آورد. رییس‌جمهور در جلسه استانی هیات دولت گفت: خرید کالای ایرانی بهترین حمایت و کمک به تولید‌کننده داخلی است.

احمدی‌نژاد همچنین با تاکید بر لزوم پرهیز از خرید تجهیزات اضافی از سوی موسسات و شرکت‌های دولتی گفت: دستور صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی شامل همه دستگاه‌ها و قوا می‌شود. در بازار دیروز سخنان وزیر نفت در مورد پیشرفت برخی از فازهای پارس جنوبی به تشکیل صف خرید در نمادهای وابسته منجر شد.

در گروه انفورماتیک، تعدیل و گزارش مناسب شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در دوره شش ماهه این نماد را برای دقایقی به صف خرید نیز رساند.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۸/۴۱میلیارد تومان سهام معامله شد که البته ۲۴/۲۰درصد آن را معامله ۵۹/۲۹میلیون سهم بانک کارآفرین تشکیل داد. از ۲۵۷ نمادی که دیروز روی تابلو رفتند، ۱۲۱نماد با کاهش قیمت و ۱۳۲نماد با رشد ارزش معامله شدند.