گروه بنگاه‌ها- زهرا مجتهد: به دنبال اعمال افزایش قیمت در محصولات خودرویی قطعه‌سازان که تامین‌کننده اصلی مواد اولیه برای خودرویی‌ها هستند، از قلم افتاده و در این تصمیم اخیر مورد توجه قرار نگرفته‌اند. به‌این ترتیب با وجود فرازو نشیب‌هایی که این صنعت در رابطه با تامین مواد اولیه و حل مشکلات تحریم پشت سر گذاشته‌اند، هیچ گونه توجهی در راستای اصلاح نرخ فروش محصولات آنها انجام نشده است. قبل از افزایش قیمت مصوب در صنعت خودرو، اگر چه قطعه‌سازان با شرایط تعیین شده در قراردادهای یک ساله و بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه می‌کردند اما اکنون با توجه به سایر عوامل تحمیلی به این شرکت‌ها از جمله نرخ بهره، تورم و... و عدم تغییر قیمت خود، تولیدات چاره‌ای جز تحمل ضرر ندارند. در همین راستا مدیر عامل شرکت فنرسازی خاور ضمن تاکید بر موارد بیان شده طی گفت گویی با خبرنگار دنیای اقتصاد دیگر چالش‌های صنعت قطعه‌سازی را بررسی کرده است که در ادامه می‌آید:

با توجه به اعمال افزایش قیمت در قیمت خودرو به دلیل افزایش هزینه‌ها، چگونه در محصول قطعه‌سازان افزایش قیمت رخ نداده است؟

با توجه به مفاد قراردادهای فی‌مابین قطعه‌سازان با شرکت‌های خودروساز، قیمت محصولات قراردادها تا پایان قرارداد ثابت و در بعضی موارد افزایش قیمت محصولات فقط یک بار در سال آن هم فقط براساس تغییرات قیمت مواد اولیه مجاز می‌باشد. اما درصورت عدم پذیرش شرکت‌های خودروسازی، قطعه‌سازان چاره‌ای جز ادامه قرارداد و تحمل ضرر و زیان ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه را ندارند.

بنابراین توجیه افزایش نرخ خودرو بر چه اساسی است، در حالی که قطعه‌سازان چنین اجازه‌ای را ندارند؟

قطعا افزایش عوامل قیمت تمام شده خودروهای داخلی از قبیل افزایش نرخ ارز (دلار و یورو) مالیات بر ارزش افزوده، نرخ بهره بانکی و تورم کلی کشور از دلایل اصلی افزایش قیمت خودرو در کشور است. البته این عوامل متقابلا بر روی قیمت تولیدات قطعه‌سازان نیز تاثیر مستقیم داشته ولی شرکت‌های خودروسازی از پذیرش افزایش قیمت قطعات بدلیل شرایط مندرج در قراردادهای فی مابین خودداری می‌کنند.

مرجع رسمی برای اعلام افزایش قیمت قطعه‌سازان چه کسی یا چه سازمانی است؟

با توجه به پیگیری و تلاش انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو که متشکل از شرکت‌های قطعه‌سازی می‌باشند سعی گردیده نقطه نظرات قطعه‌سازان درخصوص موارد متعدد از جمله مشکل نقدینگی و مطالبات معوق از خودروسازان، شکل قراردادهای فعلی، آنالیز قیمت ارائه شده از سوی خودروسازان و مشکل ورود قطعات بی‌کیفیت از خارج کشور به گوش مسوولان محترم وزارت صنایع برسد. ولی متاسفانه به دلیل اینکه هیچ نماینده‌ای از سوی تشکل صنفی قطعه‌سازان در کمیته سیاست‌گذاری خودرو حضور ندارد، در مصوبه افزایش قیمت خودرو هیچ توجهی به قطعه‌سازان نشده است. انتظار قطعه‌سازان از وزیر محترم صنایع پیش‌بینی یک عضو در کمیته سیاست‌گذاری خودرو از بین قطعه‌سازان است.

در شرکت شما افزایش هزینه‌ها از چه عواملی ناشی می‌شود؟

با توجه به ترکیب عوامل قیمت تمام شده محصولات این شرکت، سهم مواد اولیه حدود هفتاد درصد قیمت تمام شده محصولات را تشکیل می‌دهد. لذا عواملی از قبیل تغییرات نرخ ارز، افزایش تعرفه واردات، کرایه حمل و بهره بانکی مستقیما بر روی قیمت تمام شده مواد اولیه این شرکت تاثیرگذار است. طی ۶ ماه گذشته حداقل بیست درصد قیمت خرید مواد اولیه خریداری شده توسط این شرکت رشد داشته است. البته علاوه بر افزایش قیمت مواد اولیه، عدم اجرای صحیح طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها و عدم پرداخت تسهیلات ارزان قیمت وعده داده شده توسط دولت، فشار مضاعف را به ما و سایر تولید‌کنندگان وارد کرده است.

تخمین شما از حاشیه سود شرکت چیست؟

شرکت فنرسازی خاور در طی ۶ ماه گذشته صددرصد برنامه عملیاتی تولید و فروش مقداری خود را محقق کرده که حاشیه سود آن بعد از تهیه صورت‌های مالی دوره مزبور ارائه می‌شود.

رشد قیمت ارز بر قطعه‌سازان چه تاثیری دارد و اگر اثر‌گذار است این تاثیر به طور مستقیم است یا غیرمستقیم؟

همان طور که توضیح دادم مواد اولیه مصرفی قطعه‌سازان از منابع داخلی یا خارجی، ارتباط مستقیم با نرخ ارز داشته و با تغییرات نرخ ارز تولید‌کنندگان مواد اولیه داخلی سریعا نسبت به افزایش قیمت خود اقدام می‌کنند و درخصوص خریدهای خارجی نیز افزایش ارز عامل اصلی افزایش قیمت مواد وارداتی شده است.

بزرگ‌ترین مشکل صنعت قطعه‌سازی چیست؟

مشکلات صنعت قطعه‌سازی را می‌توان به صورت خلاصه در موارد زیر طبقه‌بندی کرد:

- مشکل نقدینگی و مطالبات معوق از شرکت‌های خودروسازی

- مشکلات بانکی (شامل محدودیت خط اعتباری، گرفتن وثیقه‌های سنگین، عدم پذیرش اعتبارات اسنادی بانک‌های ایران از سوی شرکت‌های خارجی و بوروکراسی سنگین در فرآیند اخذ اعتبار)

• مشکل آنالیز قیمت و نحوه قیمت‌گذاری قطعه از سوی خودروسازان.

• مشکل افزایش هزینه‌های تولید (مواد اولیه، حقوق و دستمزد، انرژی، سربارهای تولید، قیمت تجهیزات و ماشین‌آلات)

• مشکل ورود قطعات بی کیفیت از خارج از کشور و ظرفیت‌های خالی در شرکت‌های قطعه‌سازی.

• مشکلات ناشی از تحریم ( شامل محدودیت در منـابع خرید، افـزایش هزینه‌های بیمه ناشی از ریسک منطقه‌ای، افزایش هزینه‌های خرید غیرمستقیم و سوء‌استفاده فروشندگان خارجی از شرایط تحریم ایران)