گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس اولین روز کاری هفته را با افزایش ارزش معاملات سپری کرد. در این روز بیش از 59 میلیون سهم به ارزش 491 میلیارد ریال دادوستد شد که این رقم در مقایسه با معاملات روز قبل رشد 200 درصدی را ثبت کرد.

به گزارش خبرنگار ما، نماد معاملاتی همراه اول باوجود کاهش قیمت ۶۴/۱ درصدی هر سهم، در نرخ ۵۰ هزار ریال معاملات قابل توجهی را شاهد بود؛ به طوری که در مجموع ۲/۵ میلیون سهم «همراه» به ارزش ۵/۲۵۸ میلیارد ریال خرید و فروش شد.
به نظر می‌رسد علت رشد معاملات همراه اول، جابه‌جایی بلوکی سهام این شرکت بوده است.
در جزئیات معاملات دیروز، تعداد ۲/۵ میلیون سهم «همراه» در نرخ ۵۰ هزار ریال به صورت بلوکی خرید و فروش شده است که اطلاعاتی از طرفین دادوستد در دسترس نیست.
از سویی دیگر روز گذشته دو نماد بانک ایران‌زمین و میدکو هر کدام به ترتیب با مبادله 17 و 11 میلیون سهم، عنوان پرمعامله‌ترین نمادهای فرابورس را به خود اختصاص دادند.
علاوه بر این، نمادهای پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی پردیس و فن‌آوا نیز معاملات قابل‌توجهی را رقم زدند. به طوری که ارزش معاملات هر کدام به ترتیب معادل ۴/۲۵، ۲۵ و ۴/۱۳ میلیارد ریال بود.
در تحولی دیگر، روز گذشته نماد معاملاتی بیمه نوین به همراه حق‌تقدم خرید آن در بازار پایه فرابورس بازگشایی شدند و به‌این ترتیب در اولین روز معاملاتی، هر سهم «نوین» با میانگین نرخ 3109 ریال، قیمت‌گذاری شد و در مجموع سه میلیون و 200 هزار سهم این شرکت به ارزش 2/10 میلیارد ریال خرید و فروش شد.
همچنین هر برگه حق‌تقدم بیمه نوین نیز با ثبت نرخ ۲۰۸۹ ریالی و مبادله ۶۱ هزار سهم به ارزش ۱۲۸ میلیون ریال روبه‌رو شد. یادآور می‌شود معاملات حق‌تقدم مزبور در پایان معاملات امروز متوقف می‌شود.
روز گذشته بازار پایه فرابورس شاهد بازگشایی نماد معاملاتی پتروشیمی ممسنی نیز بود.
در این روز نماد شرکت پتروشیمی ممسنی (قبل از بهره‌برداری) با نرخ هر سهم ۱۶۰۱ ریال در بازار پایه گشایش یافت و با جابه‌جایی ۱۲۵ میلیون سهم مزبور به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال، معاملات قابل توجهی به ثبت رسید.
همچنین نمادهای پتروشیمی لردگان، پتروشیمی امیرکبیر، بانک تات و فن‌آوا نیز دیگر نمادهای معامله شده در بازار پایه بودند که تمامی آنها به جز «فن‌آوا» با رشد قیمت روبه‌رو شدند.
این در حالی است که هر سهم «فن‌آوا» با ۷۱/۳ درصد افت به قیمتی پایانی ۲۰۴۹ ریال رسید و با معامله ۵/۶ میلیون سهم، معادل ۴/۱۳ میلیارد ریال دادوستد را شاهد بود.
به‌این ترتیب از 52 نماد معامله شده در بازار دیروز، 26 نماد با افزایش قیمت، 15 نماد با کاهش نرخ و 11 نماد دیگر بدون تغییر نرخ بودند که در این میان نمادهای روان فن‌آوا، فولاد آلیاژی یزد، بانک ایران‌زمین و بانک سرمایه به ترتیب با ثبت 94/4، 84/4، 62/4 و 21/2 درصد رشد قیمت، بیشترین افزایش نرخ را در بازار کسب کردند.
این در حالی است که نمادهای معاملاتی «ثعمرا»، «کمرجان»، «سبحان» و «سمگا» در فهرست نمادهای منفی دیروز قرار گرفتند.
در همین حال ارزش معاملات بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس در روز گذشته به بیش از 72میلیارد ریال رسید که این رقم از جابه‌جایی اوراق 9 شرکت ماهان، امید، نارنجستان، مسکن مهر، سعدی، بانک کشاورزی، نفت و سامان حاصل شد.
در جزئیات این مبادلات می‌توان به خرید و فروش ۱۹ هزار و ۴۴۰ برگه از اوراق سپرده بانک کشاورزی، ۳۰ هزار و ۵۹۰ برگه از اوراق اجاره ماهان۲، ۸ هزار و ۸۶۰ برگه از اوراق مشارکت نارنجستان اشاره کرد.
همچنین در پایان روز کاری گذشته نماد معاملاتی گواهی سپرده بانک کشاورزی به منظور پرداخت سود علی‌الحساب ماهانه متوقف شد.