گروه بورس- فعالیت سهامداران حقوقی در معاملات این هفته به خصوص در خرید گروه بانکی قابل تامل بود.

به گزارش خبرنگار ما، در بازار این هفته که بدون پیشروی گروهی خاص دنبال شد، فعالان حقوقی بازار در جهت سیاست‌های پرتفولیوی خود اقدام به خرید سهام عمدتا در گروه بانکی کردند. حقوقی‌های بازار در این هفته نیز بر حقیقی‌ها غلبه داشتند به نحوی که به طور متوسط روزانه ۵۰ میلیارد ریال از مالکیت سهام حقیقی‌ها به حقوقی‌ها منتقل شد.

این در حالی است که با شروع انتشار گزارش‌های ۶ماهه، سهامداران حقیقی واکنش‌های سریع‌تری را نسبت به این گزارش‌ها داشتند به طوری که در معاملات روز سه‌شنبه و همزمان با ارسال تعدیل مثبت «ختوقا» و چادرملو، به ترتیب ۶ و ۱۰ میلیاردریال تغییر مالکیت سهام از حقوقی به حقیقی‌ها رخ داده است.

خریدار بیمه پارسیان

بیشترین حجم مبادلات روز شنبه در بورس به سهام بیمه پارسیان تعلق داشت. سرمایه‌گذاری پارسیان در این روز ۳۵ میلیون سهم بیمه پارسیان را خریداری کرد تا احتمالا گروه صنعتی صفا را از ترکیب سهامداری این شرکت خارج کند.

همچنین صبا تامین ۲/۱ میلیون سهم بانک کارآفرین را به سبد سهام خود افزود تا فرضیه تحرکات مدیریتی خود در این بانک را تقویت کند. فروشنده دو میلیون سهم «ونوین» در روز شنبه گروه صنایع بهشهر بود. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری سپه خریدار سهام «کچاد» و «امید» بود و دلیران پارس هم ۶۳۰ هزار سهم بانک دی را از پرتفولیوی خود خارج کرد. اما بازار فرابورس شاهد عرضه۱۲۳ میلیون سهام «میدکو» بود که پارس آریان تعداد ۳۷ میلیون، ارزش‌آفرینان پاسارگاد ۹/۹ میلیون سهم، سرمایه‌گذاری پارسیان ۴/۱ میلیون سهم و بیمه اتکایی ایرانیان ۲/۱ میلیون سهم این شرکت تازه وارد فرابورسی را عرضه کردند.

مانور حقوقی‌ها در بازار

در بازار یکشنبه فروشنده ۱/۳ میلیون سهم «آ‌س‌پ» شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان بود.

معادن روی ایران نیز در نقش خریدار ۱۰۰ هزار سهم کالسیمین ظاهر شد. زیمنس «بترانس» فروخت و سرمایه‌گذاری ایرانیان هم ۵۰ هزار سهم «مداران» را در بازار عرضه کرد. همچنین ۳۰۰ هزار سهم بیمه پارسیان را سرمایه‌گذاری پارسیان جمع‌آوری کرد و در مقابل ۴۰۰ هزار سهم میدکو را عرضه کرد.

در این روز، ۵/۲ میلیون سهم تکنوتار توسط تجلی سامانه خریداری شد و سرمایه‌گذاری خوارزمی ۱۶۰ هزار سهم «وبشهر» را از بازار جمع‌آوری کرد.

از سوی دیگر دانایان پارس فروشنده دو میلیون سهام «وتوس» بود و سرمایه‌گذاری سپه «کچاد» و امید خرید. در همین حال سرمایه‌گذاری شاهد و مدیریت سرمایه‌گذاری خوارزمی خریدار بیمه دی بودند. این در حالی است که صندوق بازنشستگی کشوری ۱/۲ میلیون سهم «ونوین» را به پرتفولیوی شرکت افزود. در ادامه روال روزهای گذشته بیمه اجتماعی عشایر ۲۰۰ هزار سهم «فولاد» را خرید و ۳۰۰ هزار سهم «خگستر» توسط مسکن و ساختمان جهان جمع آوری شد. از سویی دیگر، دلیران پارس باز هم ۳/۱ میلیون سهم بانک دی را در روز یکشنبه از پرتفولیوی خود خارج کرد.

ادامه تحرکات حقوقی‌ها در تکنوتار

در روز دوشنبه ۱۸۰ هزار سهم «ومعادن» را فولاد صبا نور خریداری کرد.

پارس آریان خریدار ۵/۱ میلیون سهم میدکو و از طرفی دیگر سرمایه‌گذاری پارسیان فروشنده ۳۰۰ هزار سهم این شرکت بود. همچنین عرضه‌کننده ۲۰۰ هزار سهم تکنوتار، تجلی سامانه بود و ۵/۱ میلیون سهم تکنوتار را مهر اقتصاد خریداری کرد. سرمایه‌گذاری معادن و فلزات هم خریدار ۱۱۴ هزار سهم «بکام» بود. دانایان پارس ۸۰ هزار سهم پست بانک را جمع کرد. همچنین سرمایه‌گذاری سپه خریدار سهام سیمان خاش، کچاد و امید بود. صندوق بازنشستگی کشوری هم ۳۸۳ هزار سهم «کچاد» و ۵۰۰ هزار سهم «ونوین» به سبد خود افزود. در تحولی دیگر، سرمایه‌گذاری غدیر در حالی خریدار ۳۳۸ هزار سهم «وبشهر» بود که مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی نیز در نقش متقاضی ۲۱۲ هزار سهم قند ثابت خراسان ظاهر شد.

ردپای سهامدار عمده در «ثعمرا»

روز سه‌شنبه «تدبیر» فروشنده ۵۰۰ هزار سهم «بهمن» بود و سرمایه‌گذاری خوارزمی هم یک میلیون سهم این خودرویی را به پرتفولیوی خود افزود.

در این روز دانایان پارس خریدار ۲۰۰ هزار سهم «وپست» و فروشنده ۵/۱ میلیون سهم «وتوس» بود. سرمایه‌گذاری سپه خریدار سیمان داراب و خاش بود و مانند روزهای گذشته «وامید» را هم به سبد سهام خود افزود.

خریداران عمران و توسعه شاهد در بازار سه‌شنبه سرمایه‌گذاری سعدی به تعداد ۳/۲ میلیون سهم و سعدی کیش به تعداد ۴/۲ میلیون سهم بودند. سرمایه‌گذاری سمند ۱/۱ میلیون سهم قطعات اتومبیل را عرضه کرد و صبا تامین هم ۱/۲ میلیون سهم «وکار» را از بازار جمع آوری کرد. صندوق بازنشستگی کشوری فروشنده «کچاد» و خریدار ونوین بود. بیمه اجتماعی عشایر ۵۰۰ هزار سهم غدیر را از بازار جمع‌آوری کرد و دلیران پارس هم مانند روزهای گذشته تعداد ۸۵۰ هزار سهم بانک دی را عرضه کرد.

در مجموع به نظر می‌رسد هرچند فعالیت معامله‌گران حقوقی در بازار این هفته در مقایسه با هفته گذشته قابل توجه‌تر بوده اما، روند منفی بازار باعث کمرنگ شدن سطح فعالیت معامله‌گران حقوقی شده است.