گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس هفته جاری را با نوسانات نسبتا زیاد در ارزش دادوستدها سپری کرد به طوری که در اولین روز کاری هفته معاملات پررونقی برای این بازار رقم خورد و در روزهای آتی از حجم دادوستد کاسته شد.

در روز دوشنبه طلایی‌ترین روز معاملات در عمر هرساله فرابورس ثبت شد و ارزش معاملات آن به رکورد تاریخی ۹۱۹ میلیارد ریال رسید. اما هرچه به پایان هفته نزدیک‌تر شدیم، از حجم و ارزش کل معاملات کاسته شد و در نهایت آخرین روز هفته با جابه‌جایی ۴۶ میلیون سهم به ارزش ۷/۱۵۳ میلیارد ریال سپری شد.
بر این اساس، فرابورس در مجموع طی هفته جاری شاهد خرید و فروش 353 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 946 میلیارد و 214 میلیون ریال بود که این رقم در مقایسه با معاملات هفته قبل در حدود یک هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. یادآور می‌شود ارزش کل معاملات هفته گذشته در حدود 910 میلیارد ریال بوده است که بدین ترتیب می‌توان گفت یکی از کم‌سابقه‌ترین هفته‌های معاملاتی برای این بازار رقم خورده است.
در همین حال بازار فرابورس در هفته جاری شاهد بازگشایی و درج نمادهای معاملاتی میدکو، فرآورده‌های نوشیدنی تسنیم نوش، فن‌آوا، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان و توقف نماد سرمایه‌گذاری توسعه شمال بود.
در روز شنبه این هفته، نماد معاملاتی میدکو بازگشایی شد و هر سهم آن 2164 ریال قیمت خورد، در روز یکشنبه بنا به اطلاعیه معاونت عملیات و نظارت بازار، شرکت فرآورده‌های نوشیدنی تسنیم نوش در بازار پایه درج نام شد.
همچنین روز سه‌شنبه نمادهای «فن‌آوا» و «وگستر» پس از ارائه گزارش عملکرد ۶ماهه خود بازگشایی شدند، این در حالی است که در این روز نماد «وشمال» به منظور تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه متوقف شد.
در رویدادی دیگر، از روز سه‌شنبه پذیره‌نویسی شرکت بهشت پارس در بازار اول آغاز شد که به مدت 30 روز ادامه خواهد داشت.
افت بازار در آخرین روز هفته
در همین حال، بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را با کاهش معاملات سپری کرد، به طوری که ارزش کل معاملات با 37درصد افت نسبت به روز سه‌شنبه به رقم 153 میلیارد ریال رسید. همچنین از 50 نماد معامله شده در این بازار 25 شرکت با کاهش نرخ و 15 شرکت با افزایش نرخ سهام همراه بودند که در این میان، پتروشیمی لردگان با ثبت افت 9/4 درصدی هر سهم، بیشترین کاهش نرخ را تجربه کرد.
همچنین شرکت‌های سبحان‌دارو، بانک سرمایه، بیمه دی درجان کار نیز هر کدام به ترتیب ۷۵/۳، ۵/۳، ۱۳/۳ و ۸۷/۱ درصد کاهش نرخ را ثبت کردند و در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.


این در حالی است که هر سهم فن‌آوا با ۹۳/۴ درصد افزایش در قیمت ۲۱۲۸ ریال بسته شد و بیش از ۶ میلیون سهم این شرکت به ارزش ۸/۱۲ میلیارد ریال خرید و فروش شد.
علاوه بر این، همراه اول پس از ارسال گزارش 6ماهه مطلوب با ثبت معاملات 2/19 میلیارد ریالی، بیشترین ارزش معاملات دیروز را به خود اختصاص داد.
نماد میدکو نیز معاملات قابل توجهی در بازار دیروز داشت. به طوری که ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار سهم این شرکت در میان سهامداران فرابورسی جابه‌جا شد و ارزش ناشی از این مبادلات به رقم ۸/۱۴ میلیارد ریال رسید. روز گذشته در بازار دوم نیز بانک دی، بانک گردشگری، پتروشیمی زاگرس، بانک الکترونیکی آرین، بانک ایران‌زمین و حق‌تقدم آن شاهد جابه‌جایی سهام خود بودند، که در این میان تنها «آرین» با افت قیمت همراه شد و مابقی شاهد رشد قیمت سهام خود بودند.
در این میان بانک ایران‌زمین و حق‌تقدم آن معاملات پرحجمی داشتند. به طوری که هر کدام به ترتیب جابه‌جایی 7/9 و 4/13 میلیون سهم را تجربه کردند.
در بازار پایه نیز سهام چهار شرکت فن‌آوا، پتروشیمی امیرکبیر، بانک تات و پتروشیمی لردگان خرید و فروش شد که در جزئیات این مبادلات می‌توان به جابه‌جایی ۱۳ هزار سهم «شکبیر» به ارزش ۲۶ میلیون ریال، ۱۸۱ هزار سهم «تات» به ارزش ۴۷۲ میلیون ریال و ۸۷۰ هزار سهم «شلرد» به ارزش یک میلیارد ریال اشاره کرد. روز گذشته بازار ابزارهای نوین مالی نیز دادوستد گواهی‌های اجاره ماهان، اجاره امید، اجاره سامان، سپرده سعدی، مشارکت نارنجستان، سپرده کشاورزی، مشارکت مسکن مهر و مشارکت نفت را شاهد بود.
در این میان اوراق اجاره ماهان2 و سامان هر کدام به ترتیب با خرید و فروش 20 و 3/17 هزار برگه بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.
درج «حخزر»
در همین حال روز گذشته مدیریت پذیرش اوراق بهادار فرابورس از درج شرکت کشتیرانی دریای خزر در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس خبر داد.
به استناد تبصره «ب» ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه و موافقت کمیته عرضه فرابورس، شرکت کشتیرانی دریای خزر به عنوان هفدهمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های بازار پایه درج شد. این شرکت با نماد «حخزر» در بازار شناخته شده و در گروه حمل و نقل دریایی قرار گرفته است.
فرابورس، میزبان سه شرکت
از سویی دیگر، بازار فرابورس در هفته آینده شاهد گشایش سه نماد پتروشیمی ممسنی، بیمه نوین و حق‌تقدم سبحان‌دارو خواهد بود.
در همین راستا، نماد شرکت پتروشیمی ممسنی با عنوان «ممسنی1» با سرمایه 500میلیارد ریال از دوشنبه 18مهر بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت در بازار پایه بازگشایی می‌شود.
قیمت پایانی معاملات بر اساس میانگین قیمت‌های معامله شده در همان روز تعیین می‌شود و پس از بازگشایی، دامنه نوسان قیمت به میزان ۵درصد قیمت پایانی روز قبل معاملات در نظر گرفته می شود.
بر اساس این گزارش، سهام شرکت پتروشیمی ممسنی پس از تعیین کارگزار ناظر قابل معامله خواهد بود. بنابراین، کارگزاران فرابورس باید برای سهامداران فعلی شرکت در سامانه معاملاتی اقدام به تعیین کارگزار ناظر کنند.