گروه بورس- در دنیای مجازی، برخی پایگاه‌های خبری- تحلیلی فعالیت دارند که به طور روزانه و در ساعت انجام معاملات، اخبار روز و تحلیلهای کوتاه بازار سرمایه را منتشر می کنند. یکی از سایت‌های مزبور، «نمابورس» است که به عنوان یک پایگاه اطلاع‌رسانی فعال در حوزه بازار سرمایه از سال ۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده است. در مطلب «گشتی در وب» امروز، برخی اخبار و شنیده‌های بازار روز گذشته را از منظر سایت مزبور نقل کرده‌ایم:

مخابرات: در خصوص مخابرات ایران در خبرها آمده بود رییس شورای رقابت گفته طی هفته جاری جزئیات دستور‌العمل تعرفه‌های مخابراتی اعلام می‌شود و مدل انتخاب شده برای تعیین این تعرفه‌ها مشابه با بسیاری از دیگر کشورها است که با بومی کردن آن، مورد استفاده قرار گرفته است. شورای رقابت فرمولی کلی را در خصوص نحوه قیمت‌ گذاری تعرفه‌های مخابراتی به شرکت مخابرات ایران ابلاغ کرده که در این فرمول فاکتورهای قیمت فعلی، کیفیت، بهره‌وری، سود مورد انتظار در هر سال و تورم سالانه لحاظ شده است.

پیمانکاری‌ها: در میان شرکت‌های این گروه حفاری شمال مثبت بود و سایر پیمانکاران بورسی منفی بودند. شنیده شده حفاری تا یکی دو ماه دیگر، دکل جدیدی را در جنوب کشور راه‌اندازی می کند.

بانک‌ها: بانک‌های انصار، تات، سرمایه، سینا، گردشگری و اقتصاد نوین در معاملات دیروز بازار مثبت بودند و سایرین با رنگ قرمز معامله شدند. در اخبار بود که پرونده‌های مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی بازنگری می‌شود و این افراد در صورت نداشتن صلاحیت حرفه‌ای اعلام شده، برکنار می‌شوند.

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، برکناری مدیرعامل و رئیس هیات‌ مدیره بانک گردشگری را بر همین اساس اعلام کرد و گفت: بر اساس ضوابط اعلام شده بانک مرکزی، مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی باید دست کم ۱۰ سال سابقه کار بانکی داشته باشند در غیر این صورت باید کنار بروند. رضا سراج، برکناری مدیرعامل بانک گردشگری را بی‌ارتباط با تخلف بانکی اخیر در کشور دانست و گفت: مدیرعامل و رئیس هیات مدیره بانک خصوصی گردشگری به علت نداشتن ضوابط حرفه‌ای برکنار شده‌اند. بانک مرکزی از هیات مدیره بانک گردشگری خواسته است هرچه سریع‌تر نسبت به معرفی مدیر‌عامل و رییس هیات مدیره به این بانک برای احراز صلاحیت آنان اقدام کند.

خودرویی‌ها: گروه بهمن در معاملات دیروز مثبت و در ساعت پایانی معاملات با صف خرید مواجه بود. ایران‌خودرو بدون توجه به اخبار خودرویی‌ها همچنان منفی است. سایپا و زامیاد نیز به نظر می‌رسد که معاملات متعادل با نوسان معمولی بازار دارند گرچه گمان آن می‌رفت که اعلام نرخ خودرو در شش ماهه دوم سال برای گروه‌های مختلف خودروساز تاثیر مثبتی بر این گروه بگذارد.

فلزات اساسی: کالسیمین و ملی صنایع مس نمادهای سبز گروه و سایرین منفی بودند. در خبرها بود نشست وزرای دارایی منطقه یورو در مورد یونان بدون نتیجه پایان یافت. برنامه دور دوم کمک‌های مالی به یونان و چگونگی مشارکت بخش خصوصی، یکی از محورهای اصلی این نشست به شمار می‌رفت. کمک مالی به یونان در حالی در این نشست مورد بررسی قرار گرفت که تشدید بحران مالی در این کشور، اقتصاد اروپا را با مشکل مواجه کرده است. از سوی دیگر اعضای اتحادیه اروپا معتقدند پیش نویس بودجه سال آینده یونان نشان می‌دهد این کشور قادر به کاهش کسری بودجه خود براساس برنامه‌های از پیش تعیین شده نخواهد بود. سخنگوی امور اقتصادی کمیسیون اروپا تاکید کرد اعضای این اتحادیه بار دیگر در ۱۳ اکتبر در نشستی گرد هم خواهند آمد اما در این تاریخ نیز تنها زمانی دور دوم کمک مالی به یونان تایید خواهد شد که گروه سه‌گانه اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی اروپا به توافق برسند.

منبع: namabourse.com

*مطلب گشتی در وب صرفا به انعکاس نظرات کاربران، وبلاگ‌ها و سایت‌های بورسی فعال در حوزه دنیای مجازی می‌پردازد و مفاد مطالب آن لزوما مورد تایید «دنیای اقتصاد» نیست.