سنا- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصویب یک آیین نامه، دو دستورالعمل و دو ابزار مالی جدید را از مهم‌ترین مصوبات اخیر شورای عالی بورس و اوراق بهادار اعلام کرد. سخنگوی سازمان بورس اظهار کرد: آیین نامه تایید و سلب صلاحیت حرفه‌ای مدیران ناشران، نهادهای مالی و تشکل‌های خود انتظام، نخستین موضوعی بود که به تصویب شورای عالی بورس رسیده که اجرای این آیین نامه باعث تقویت نظارت، توسعه شفافیت و کاهش تخلفات در بازار سرمایه می‌شود.

صالح‌آبادی گفت: دستورالعمل تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران نهادهای مالی نیز در راستای اجرای قانون برنامه پنجم اصلاح شد به طوری که در دستورالعمل جدید ضمانت‌های اجرایی قوی‌تری پیش‌بینی شده است و این دستورالعمل ابزار نظارتی خوبی است که می‌تواند به سطح تخصص، تحلیل و ارتقای بازار سرمایه کمک کند.

وی تصویب دستورالعمل اجرایی آیین نامه سرمایه‌گذاری خارجی را از دیگر مصوبات جلسه اخیر شورای عالی بورس برشمرد و اظهار کرد: مزایای خوبی در آیین نامه سرمایه‌گذاری خارجی برای انتقال ارز از سوی دولت پیش‌بینی‌ شده است به طوری که اگر ارز در برهه‌ای از زمان در بازار وجود نداشته باشد، بانک مرکزی، ارز کافی را به نرخ رایج بازار تامین و در اختیار سرمایه‌گذار خارجی قرار می‌دهد که در دستورالعمل جدید نحوه محاسبه و میزان ارزی که سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند از بورس خارج کند، مشخص شده است.

وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاری خارجی باید مجوز نقل و انتقال ارز را از بانک مرکزی دریافت کند اما مبلغ آن را سازمان بورس بر اساس فرمول مندرج در این دستورالعمل تعیین می‌کند.

سخنگوی سازمان بورس از تصویب اوراق مرابحه و قرض‌الحسنه در شورای عالی بورس خبر داد و گفت: یکی از رسالت‌های مهم بازار سرمایه تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌ها است و قطعا این دو ابزار مالی جدید می‌توانند در کنار سهام، اوراق مشارکت و اوراق اجاره به تامین مالی شرکت‌ها کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: اوراق قرض‌الحسنه برای تامین مالی پروژه‌های خیرخواهانه (مانند بازسازی، مرمت و احیای اماکن مقدس) منتشر خواهد شد.

صالح‌آبادی در پایان با بیان این که بورس اوراق بهادار تهران از لحاظ شاخص، تعداد دفعات معاملات و ارزش معاملات رشد خوبی داشته است، اظهار کرد: تاکنون حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان در بورس تهران، ۱۱ هزار میلیارد تومان در بورس کالای ایران و ۴ هزار میلیارد تومان در فرابورس معامله شده است.