گروه بنگاه‌ها- فاطمه بهادری: مدیر عامل بانک حکمت ایرانیان اعلام کرد: نام بانک حکمت ایرانیان در فرابورس درج شد و سهام این بانک همزمان با اجرای افزایش سرمایه در ۱۳ آبان سال جاری عرضه خواهد شد. عباس عسگرزاده در مراسم معارفه بانک حکمت ایرانیان برای ورود به فرابورس که روز گذشته برگزار شد، گفت: کارکنان ارتش که دارای سهام این بانک هستند نیز می‌توانند با واریز ۴۶۴هزار و ۲۰۰تومان از حق تقدم خود برای دریافت سهام در افزایش سرمایه بهره‌مند شوند.

مدیر‌عامل بانک حکمت ایرانیان تصریح کرد: متقاضیان تا ۱۳آبان‌ماه فرصت دارند با واریز وجه به شماره حساب اعلامی بانک تجارت نسبت به استفاده از حق تقدم اقدام کنند. وی با تاکید بر اینکه تعداد شعب بانک حکمت ایرانیان بیش از ۱۳۵ شعبه است، افزود: این شعب تا پایان سال جاری به ۲۰۰ شعبه افزایش می‌یابد. مدیر عامل بانک حکمت ایرانیان تصریح کرد: تا پایان سال به میزان یک هزار میلیارد ریال اوراق صکوک منتشر خواهیم کرد و میزان سپرده‌گذاران را به نیم میلیون سپرده‌گذار خواهیم رساند. وی افزود: ۵۰ هزار حساب کارکنان ارتشی را به بانک منتقل کرده‌ایم. وی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد دستگاه‌های خود‌پرداز بانک سپه به کارت‌های حکمت ایرانیان خدمات ارائه نمی‌دهد، گفت: این مساله وجود ندارد و ما همکاری‌های خوبی را با بانک سپه داشته‌ایم و اجباری برای انتقال حسابهای ارتش به بانک حکمت ایرانیان نبوده است. مدیر‌عامل بانک حکمت ایرانیان سود تقسیمی سال گذشته را ۹۵ریال اعلام کرد که برای سال آینده با سرمایه ۲۰۰میلیارد تومان، هشت تومان به بورس اعلام شده وپس از افزایش سرمایه به ۱۵ تومان قابل افزایش خواهد بود.

وی تصریح کرد: براساس قانون برنامه پنجم توسعه، شرکت‌های سهامی عام ملزم هستند تا معاملات خود را از طریق بازار‌های متشکل بورس و فرابورس انجام دهند که بر همین اساس، بانک حکمت با پذیرش در فرا بورس، همه معاملاتش را در این بازار انجام خواهد داد. به گفته وی، این بانک ۱۸۲هزار سهامدار حقیقی دارد که براین اساس مقام اول در بین بانک‌های حاضر در بورس خواهد داشت. وی به مهم‌ترین فعالیت‌های این بانک اشاره کرد و اظهار داشت: از مهم‌ترین فعالیت‌های این بانک می‌توان به راه‌اندازی شعب ۲۴ ساعته، تامین مالی و تسهیلات‌دهی به بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، تامین سرمایه برای فعالیت‌های تولیدی، عمرانی و بازرگانی، ارائه خدمات نوین بانکی به مشتریان، ارائه خدمات کارگزاری کالا و اوراق بهادار، ارائه خدمات کارت بانک، ارائه خدمات ارزی، صدور ضمانت‌نامه بانکی، خرید و فروش اوراق مشارکت و سایر اوراق دولتی و بخش خصوصی، قبول امانات و نگهداری سهام و اوراق و سایر اشیا و اموال و انجام معاملات صرافی، طلا و نقره اشاره کرد.

عسگرزاده با اشاره به اینکه راهبرد اصلی ما عدم افزایش شعب خواهد بود، تاکید کرد: فعلا اجازه نخواهیم داد تعداد شعب بانک به بیش از ۳۰۰ شعبه افزایش یابد و شعبی هم که تاسیس می‌شود به صورت تمام الکترونیک و ۲۴ ساعته خواهند بود.

وی تصریح کرد: در شش ماه اول امسال ۱۰ هزار فقره تسهیلات پرداخت کرده‌ایم. به گفته وی، مانده مصارف بانک ۵۰۰میلیارد ریال است که قسمتی از افزایش سرمایه بانک نیز از منابع تامین خواهد شد. مدیرعامل این بانک در مورد اختلاس سه هزارمیلیارد تومانی و اثر آن بر افکار عمومی هم توضیح داد: در حالی بی اعتماد عمومی به سیستم بانکی را نباید به عنوان نقطه تهدیدی در نظر گرفت که برملا شدن این موضوع موجب روشن شدن نقاط ضعف و حرکت برای رفع خلاء‌ها شده است. عسگرزاده افزود: بنابراین ضمن اینکه باید مسیر دلالی و واسطه‌گری در بازار پول بسته شود، می‌توان از ترکیب درست دو بازار پول و سرمایه با تکیه بر اقتصاد خرد به سمت جلوگیری از ارائه تسهیلات بدون ضابطه حرکت کرد.

بر اساس این گزارش، بانک حکمت ایرانیان در سال ۱۳۸۸ پس از دریافت مجوزهای قانونی از بانک مرکزی به عنوان دوازدهمین بانک خصوصی و بیست و دومین بانک تاسیس شده در کشور، فعالیت خود را آغاز کرده است. ۵۱ درصد از سهام این بانک متعلق به کارکنان ارتش است.