گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز تحت تاثیر آغاز مجدد روند افت قیمت‌ها در بازار جهانی با بی‌میلی معامله‌گران مواجه بود. در بازار دیروز سرمایه‌گذاران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که بازگشایی بازارهای جهانی روی خوشی را به بورس تهران نشان نداد و بیشتر قیمت‌ها در بازار جهانی به ویژه بهای فلزات رو‌به کاهش گذاشتند که در این بین بهای مس تا مرز ۶هزار و ۷۰۰دلار نیز عقب نشست. همراهی این شرایط با افت بهای نفت و همچنین در داخل با کاهش بهای دلار، فشار شدیدتری را در بازار دیروز ایجاد کرد. در همین حال موضوع اختلاس بانک صادرات در داخل و خارج بازار سهام همچنان مورد توجه بود. در آخرین تحول در این بخش، بانک مرکزی دیروز دستور تغییر مدیرعامل و رییس هیات مدیره بانک گردشگری را صادر کرد. دستور برکناری این دو مدیر بانکی در شرایطی صادر شده است که تاکنون ارتباط مستقیمی میان اختلاس بانک صادرات و بانک گردشگری مطرح نشده و تنها از قول رییس سازمان بازرسی کل کشور در جلسه غیر علنی مجلس از شباهت آن به بانک آریا یاد شده بود. در شرایطی که سازمان بورس موجی جدید از انتشار گزارش‌های شفاف‌سازی را در روزهای اخیر آغاز کرده است در مورد مساله اختلاس بانک صادرات که رقمی در حد ارزش بازار این بانک دارد به یک نامه از مدیرعامل برکنار شده این بانک بسنده شده است.

دیروز مقام معظم رهبری در دیدار دست‌اندرکاران حج امسال با اشاره به فساد بانکی اخیر در کشور، علت وقوع این سوء‌استفاده را عمل نکردن مسوولان به توصیه‌های مؤکد چند سال پیش رهبری در خصوص مقابله با فساد اقتصادی توصیف و تاکید کردند: مسوولان قضایی ضمن پیگیری قوی، دقیق و عاقلانه قضیه و اطلاع‌ر‌سانی مناسب به مردم، باید دست‌های خائن را قطع کنند. همچنین امیر‌حمزه مالمیر مدیر نظارت بر ناشران سازمان اظهار کرد: موضوع اختلاس با پوشش کامل خبری رسانه‌ها روبرو بوده و مسوولان مربوطه در این خصوص اطلاعاتی را ارائه کرده‌اند، از آنجایی که موضوع قضایی بوده و نیاز به طی مراحل قانونی دارد، قطعا نتایج نهایی آن در کوتاه‌مدت مشخص نمی‌شود. در بازار دیروز در گروه خودرویی انتشار خبرهایی در مورد احتمال انجام چند معامله عمده به تشکیل صف خرید در گروه بهمن و معامله بیش از ۵/۱۴میلیون سهم منجر شد. در همین حال خبرهای اولیه‌ای در مورد تصمیم وزارت صنایع برای حضور محرابیان وزیر سابق صنایع در مجموعه‌های خودرو‌سازی و احتمال طرح مجدد اندیشه ادغام دو شرکت خودروسازی عمده کشور مطرح شده است.

در گروه انفورماتیک دیروز مصاحبه مدیرعامل افرانت این نماد را تا صف خرید به پیش برد. مدیرعامل افرانت در این مصاحبه مهمترین برنامه توسعه‌ای افرانت را ایجاد «دیتا سنتر کلاد» به عنوان اولین شرکت در کشور و خاورمیانه و همگام با کشورهای پیشرفته در این حوزه استراتژیک عنوان کرد و با بیان اینکه فاز اول آن در سال جاری و فاز دوم آن در سال آینده به بهره‌برداری می رسد، افزود: با تکمیل این طرح علاوه بر اینکه ظرفیت دیتا سنتر افرانت افزایش خواهد یافت و امکان «پردازش ابری» برای نخستین بار در کشور فراهم خواهد شد.

در گروه حمل و نقل دیروز زمان انجام جلسه معارفه کشتیرانی والفجر ۱۶مهرماه اعلام شد.

پیش از این، معاون شرکت بورس از عرضه سهام این شرکت در بورس خبر داده و اعلام کرده بود که تا پایان مهر ماه اقدامات عرضه انجام می‌شود. شرکت کشتیرانی والفجر در تاریخ سوم خرداد ماه با نماد «حفجر» در فهرست نرخ‌های تابلوی فرعی بازار اول بورس اوراق بهادار تهران درج شد و هفته آینده جلسه معارفه این شرکت برای ورود به بورس برگزار می‌شود.

در گروه واسطه‌گری مالی دکتر رستمی معاون سابق شرکت بورس مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری بهمن را بر عهده گرفته است.

در گروه پتروشیمی دیروز پتروشیمی پردیس با معاملات عمده‌ای مواجه شد که در این معاملات بخشی از سهام این شرکت در اختیار یک صندوق بازنشستگی قرار گرفت. همچنین براساس خبرهای قبلی، به دلیل اختلاف نرخ ارز رسمی و غیررسمی بهای محصولات پتروشیمی ۲تا ۱۴درصد افزایش یافته است. در گروه فلزی دیروز فولاد مبارکه در گزارشی موضوع پوشش سود شش ماهه شرکت را شفاف‌سازی کرده و انتشار آمار جدید را به آماده‌سازی گزارش شش ماه شرکت موکول کرد.در این گروه میزان تولید شرکت فولاد آلیاژی ایران در ۶ ماهه نخست امسال ۸ درصد افزایش یافت. مدیر‌عامل شرکت فولاد آلیاژی ایران با اعلام این مطلب گفت: در نیمه نخست سال۹۰، حدود ۱۴۹ هزار تن انواع فولاد خام در شرکت فولاد آلیاژی ایران تولید شد این در حالی است که میزان تولید این شرکت در مدت مشابه سال گذشته، ۱۳۸ هزار و ۲۰۰ تن بود. در گروه تصفیه نفت نیز دیروز پالایشگاه تبریز اقدام به شفاف سازی کرد که براساس آن در حال حاضر تغییری در پیش‌بینی سود شرکت اتفاق نیفتاده است. در مجموع، بازار دیروز بازاری متعادل رو به ضعف بود که در آن شاخص ۱۹/۸واحد کاهش یافت و به ۲۶هزار و ۶۶۴واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز ۳/۵۱میلیارد تومان بود که در آن ۵/۱۵درصد سهم قطعی شدن معامله واگذاری بلوک دارو سازی فارابی از سوی داروسازی کوثر بود. از ۲۶۱نماد مورد معامله نیز ۱۳۶نماد با کاهش قیمت و ۱۲۱نماد با رشد ارزش معامله شدند.