گروه بورس- بازار فرابورس با ثبت رکورد تاریخی 915میلیارد ریالی ارزش معاملات، از بورس اوراق بهادار سبقت گرفت.
در این روز بیش از ۶۳ میلیون سهم در میان ۱۴ هزار و ۸۵۹ نفر سهامدار جابه‌جا شد و ارزش کل معاملات به رقم ۵/۹۱۵ میلیارد ریال رسید، که این رقم در مقایسه با ارزش معاملات روز ماقبل رشد ۳۰۰ درصدی را تجربه کرده است.

در حدود نیمی از معاملات دیروز در اختیار مبادلات اوراق مشارکت نارنجستان قرار داشت، به طوری که ارزش معاملات این اوراق در بازار دیروز معادل 402 میلیارد و 740 میلیون ریال بود که بر این اساس بیش از 50 درصد از کل اوراق منتشره «نارنجستان» در یک روز دادوستد شد. به نظر می‌رسد یکی از مالکان عمده این اوراق، دارایی در اختیار خود را واگذار کرده و بازارگردان نیز در خرید آن نقش اصلی داشته است.
در همین حال روز گذشته پتروشیمی پردیس نیز معاملات پررونقی را شاهد بود، به طوری که بیش از ۱۰ میلیون سهم آن به ارزش ۲۸۲ میلیارد ریال خرید و فروش شد.
شنیده‌ها حاکی از این است که روز گذشته یک صندوق بازنشستگی (وابسته به بانک‌ها) که به تازگی به جمع سهامداران این شرکت پیوسته، در چند نوبت اقدام به خرید «شپدیس» از دیگر سهامداران عمده کرده است.
همچنین روز گذشته دیگر نمادهای معاملاتی از جمله اوراق اجاره ماهان۲، اوراق مشارکت ایران شرق، میدکو و اوراق مشارکت مسکن مهر نیز با رونق معاملات همراه بودند، به طوری که ارزش معاملات هر کدام از نمادهای مزبور به ترتیب به ۵/۳۹، ۲۸، ۷/۲۴ و ۲۴میلیارد ریال رسید.
از سویی دیگر، روز گذشته از 45 نماد معامله شده در بازار، 20 نماد با کاهش قیمت، 14 نماد با افزایش قیمت و مابقی بدون تغییر نرخ بودند که در این میان حق‌تقدم بانک ایران‌زمین، بانک سرمایه، عمران و توسعه شاهد، آ.س.پ و افرانت بیشترین افزایش نرخ را تجربه کردند.
این در حالی است که تمامی تسهیلات بانک مسکن، شاهد افت قیمت سهام خود بودند که در این میان تسهیلات دوره فروردین ماه با ثبت افت قیمت ۷۸۲ریالی در هر برگه، بیشترین افت نرخ را به خود اختصاص داد.
براساس این گزارش در بازار پایه دیروز نیز 4 شرکت پتروشیمی امیرکبیر، بانک تات، پتروشیمی لردگان و سرمایه‌گذاری توسعه شمال شاهد جابه‌جایی سهام خود بودند که در این میان هر سهم «وشمال» با 24 ریال کاهش به قیمت پایانی 2745 ریال رسید. نمادهای «شکبیر» و «شلرد» نیز به ترتیب 14 و 4 ریال افزایش نرخ را تجربه کردند و میانگین قیمت 1895 و 1206 ریال را ثبت کردند.
این در حالی است که هر سهم «تات» بدون تغییر قیمت در همان نرخ ۲۶۰۰ ریال باقی ماند و در مجموع ۸۶۴ هزار سهم این شرکت به ارزش ۲/۲ میلیارد ریال معامله شد.
ارزش معاملات «وشمال» نیز معادل 2/1 میلیارد ریال بود.
گشایش «بیمه نوین»
از سویی دیگر، روز گذشته معاون عملیات و نظارت بازار از بازگشایی نماد شرکت بیمه نوین در روز شنبه خبر داد و افزود: کمیته عرضه فرابورس در جلسه ماه گذشته خود با درج شرکت بیمه نوین در بازار پایه فرابورس موافقت کرده و بر این اساس معاملات این نماد از روز شنبه 16 دی‌ماه در بازار پایه آغاز می‌شود.
حسن محمدتبار در ادامه گفت: نماد معاملاتی مزبور در بازار عادی گشایش یافته و در روز عرضه اولیه، محدودیت دامنه نوسانی برای آن وجود ندارد.
وی در ادامه بیان کرد: قیمت پایانی معاملات براساس میانگین موزون قیمت‌های معامله شده در همان روز تعیین می‌شود و از روز پس از گشایش، دامنه نوسان قیمت به میزان 5 درصد قیمت پایانی روز قبل تعیین می‌شود.
محمد تبار در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به تصویب افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۱۶۸ به ۲۸۰ میلیارد ریال، نماد معاملاتی حق‌تقدم خرید سهام شرکت نیز پس از گشایش نماد معاملاتی، بازگشایی می‌شود.
وی در ادامه گفت: آخرین مهلت برای پذیره‌نویسی حق‌تقدم مزبور روز یکشنبه 17 مهرماه در نظر گرفته شده است.
واریز بهای اسمی سهام جدید
معاون عملیات و نظارت بازار در ادامه گفت: مطابق با بخشنامه امور کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار، خریداران نهایی حق‌تقدم سهام جدید، باید قبل از پایان مهلت پذیره‌نویسی نسبت به واریز بهای اسمی سهام جدید به حساب شرکت اقدام نموده و رسید بانکی مربوط به انضمام گواهی‌نامه حق‌تقدم و خرید سهام جدید را ظرف مهلت مقرر با پست سفارشی به نشانی ناشر ارسال کنند.
محمدتبار افزود: در صورتی که خریداران در روز آخر پذیره‌نویسی (پایان مهلت پذیره‌نویسی حق‌تقدم) اقدام به خرید حق‌تقدم نمایند، باید بهای اسمی سهام جدید را در همان روز به حسابی که شرکت به منظور پذیره‌نویسی اعلام نموده، واریز نمایند.
بدیهی است در صورت عدم واریز بهای اسمی سهام جدید به حساب پذیره‌نویسی اعلام شده تا قبل از پایان مهلت پذیره‌نویسی توسط خریداران، حق‌تقدم مزبور به عنوان حق‌تقدم استفاده نشده تلقی شده و مسوولیت آن به عهده خریداران خواهد بود.
آغاز پذیره‌نویسی «بهشت پارس»
از سویی دیگر، پذیره‌نویسی سهام سلب حق‌تقدم در افزایش سرمایه شرکت بازرگانی صنعتی آینده‌سازان بهشت پارس، از امروز آغاز و به مدت 30 روز ادامه خواهد داشت.
شرکت بهشت پارس در نظر دارد ۷۴ میلیون سهم جدید ناشی از سلب حق‌تقدم در افزایش سرمایه خود را با در نظر گرفتن صرف سهام تا ۱۱ آبان به مدت ۳۰ روز و به قیمت هر سهم ۱۴۰۰ ریال در فرابورس پذیره‌نویسی کند که این پذیره‌نویسی از امروز آغاز می‌شود.