گروه بورس- اعظم شریفی: بازار فرابورس روند پرنوسانی را در معاملات دیروز تجربه کرد که در آن شرکت‌های مورد توجه بازار فراز و نشیب‌ زیادی را پشت سر گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ما، فرابورس در دومین روز کاری هفته همچنان سایه ضعف معاملات کلی بورس را در روند دادوستدهای خود احساس می‌کرد تا تنها هرازچندگاهی توجه سهامداران نوسان‌گیر به یکی از تک‌سهم‌های فرابورس معطوف شود. معامله‌گران در دومین روز حضور «میدکو» در فرابورس شاهد معاملات پرحجمی در این نماد بودند تا ۱۰ میلیون سهم از معاملات ۴۰ میلیون سهمی دیروز فرابورس به «میدکو» اختصاص داشته باشد. هرچند «میدکو» روز شنبه در لحظاتی قیمت ۲۴۰ تومانی را نیز شاهد بود، اما روز یکشنبه تنها با ۲۵ ریال افزایش قیمت در مبلغ ۲۱۸۹ ریال به کار خود پایان داد.
محدودیت حجمی نماد معاملاتی میدکو از دیروز، به میزان 10 هزار سهم اعمال شده است.
علاوه بر این، روز گذشته بانک سرمایه در یک چرخش ناگهانی در حالی که معامله در قیمت‌های منفی را تجربه می‌کرد با جمع‌آوری سهم مواجه شد تا شاهد صف خرید نیز باشد. معاملات دیروز بانک سرمایه در نهایت به رشد ۱/۴ درصدی قیمت این نماد منجر شد. به نظر می‌رسد سهام این بانک کماکان تحت تاثیر رقابت‌های مالکیتی عمده قرار دارد.
در بازار دیروز همکاران سیستم که در مسیر حرکت به سمت قیمت‌های عرضه اولیه قرار گرفته است در جریان معاملات تا قیمت منفی 3 درصد نیز دادوستد شد، اما در پایان با 28 ریال افزایش قیمت درمبلغ 10 هزار و 858 ریال بسته شد.
در بازار دیروز همراه اول و پتروشیمی پردیس نیز از معاملات قابل توجهی برخوردار بودند. ارزش معاملات نماد همراه به ۵۰ میلیارد ریال رسید و «شپدیس» نیز به لطف معاملات بلوکی شاهد ۲۶ میلیارد ریال دادوستد بود.
از نکات قابل توجه دیروز نیز نوسان منفی تمامی اوراق تسهیلات مسکن بود که افت یک تا سه درصدی را شاهد بودند.
در بازار دوم هم روز گذشته بانک ایران‌زمین و حق‌تقدم این سهم معاملات پرحجمی را در کنار بانک گردشگری تجربه کردند. بانک گردشگری بعد از معامله ۴/۶ میلیون سهم بدون تغییر قیمت بود. این در حالی است که حق‌تقدم بانک ایران‌زمین با نوسان مثبت ۵ درصدی و بانک ایران‌زمین با نوسان مثبت ۴/۲ درصدی روبه‌رو شدند. در این بازار پتروشیمی زاگرس با ۹۲ ریال افزایش، بانک دی بدون تغییر و بانک آرین با ۷ ریال کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.
در معاملات بازار پایه توسعه شمال، پتروشیمی امید، بانک تات و پتروشیمی لردگان از نمادهای معامله شده بودند که توسعه شمال در پایان معاملات دیروز بعد از معامله 940 هزار سهم با 27 ریال افزایش قیمت به کار خود خاتمه داد. این در حالی است که «وشمال» در قیمت 2820 ریال با حدود 18 هزار تقاضای فروش مواجه بود.
اما بانک تات با وجود تقاضای خرید ۷۷ هزار سهمی در قیمت ۲۶۰ تومان، بدون تغییر قیمت به کار خود پایان داد. پتروشیمی امیرکبیر نیز در قیمت ۱۹۱۳ ریال و پتروشیمی لردگان با ۲ ریال کاهش در قیمت ۱۲۰ تومان بسته شد.
در پایان بازار دیروز ارزش معاملات فرابورس با جابه‌جایی 40 میلیون سهم به رقم 222 میلیارد و 167 میلیون ریال رسید.
در این معاملات، شرکت هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با جابجایی ۷/۱۰ میلیون سهم و قیمت ۲۱۸۹ ریال بیشترین حجم معاملات را داشت.
بانک سرمایه نیز، با رشد 1/4 درصدی و نرخ 2480 ریال بیشترین رشد قیمت را داشت، همچنین شرکت عمران و توسعه شاهد با کاهش 8/3 درصدی و نرخ 2544 ریال کمترین رشد قیمت را در سیستم معاملاتی ثبت کرد.
در بازار ابزار‌های نوین مالی، ۱۲ هزار و۵۳۰ برگه اوراق مشارکت نارنجستان، ۹هزار و ۳۰۰ برگه سپرده۲ کشاورزی، ۴۰ برگه اجاره ماهان، ۴هزار برگه اجاره ماهان۲، ۱۱ هزار و۲۹۰ برگه اجاره سامان، ۱هزار و ۷۶۵ برگه اوراق مشارکت مسکن مهر، ۱۰ هزار و ۴۳۰ برگه اوراق اجاره امید و ۱۵۰ برگه اوراق گواهی سپرده سعدی به قیمت هر برگه یک میلیون ریال جا‌به‌جا شد.
درج فرآورده‌های نوشیدنی تسنیم نوش
فرآورده‌های نوشیدنی تسنیم نوش در فهرست شرکت‌های بازار پایه درج شد.
شرکت فرآورده‌های نوشیدنی تسنیم نوش با سرمایه یکصد میلیون ریال در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی قرار دارد و به عنوان شانزدهمین نماد معاملاتی در بازار پایه فرابورس ایران درج شد. از سوی دیگر ناظر بازار اعلام کرد: نمادهای معاملاتی سهام و حق‌تقدم خرید سهام شرکت بیمه نوین (نوین1 و نوینح1)، بزودی در بازار پایه فرابورس ایران گشایش می‌یابد. به همین جهت از سهامداران این شرکت خواسته شده تا نسبت به تعیین کارگزار ناظر در سیستم معاملاتی اقدام کنند.