گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز تحت تاثیر برخی از تحولات کلان به ویژه شرایط نامناسب اقتصاد جهانی و همچنین ادامه تنش‌های ناشی از اختلاس سنگین بانکی بود. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که شرایط نامناسب اقتصاد جهانی به ویژه آمار نگران‌کننده از اقتصاد چین سبب شده است بازگشایی بازارهای جهانی در روز جاری از اهمیت بالاتری برخوردار باشد. در صورت افت قیمت‌ها در بازار جهانی، بورس تهران به ویژه در مورد سهام وابسته به بازارهای جهانی می‌تواند شاهد کاهش قیمت‌ها باشد.

در همین حال، بازار سهام تهران مملو از شایعات در مورد اختلاس سه هزار میلیارد تومانی به ویژه در حوزه مدیران اقتصادی و درگیری آنها در این پرونده است. در همین شرایط دیروز یکی از امضا‌کنندگان طرح استیضاح وزیر اقتصاد گفت که این طرح در انتظار اظهارنظر کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس است و احتمالا هفته آینده تقدیم هیات رییسه مجلس می‌شود.

نماینده مردم فلاورجان و یکی از امضا‌کنندگان طرح استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی گفت: این طرح حدود ۲۵ امضا دارد و به‌زودی تقدیم هیات‌رییسه می‌شود.

در بازار دیروز معامله گران در گروه معدنی شاهد معاملات میدکو در فرابورس بودند که با ۷/۱۰میلیون سهم معامله مواجه شد. در این گروه دیروز شایعاتی در مورد گزارش‌های شش ماهه شرکت‌های سنگ‌آهنی منتشر شده است که بر اساس آن باید به انتظار اعلام پوشش‌های متعادل این شرکت‌ها در شش ماهه باشیم.

در گروه تصفیه نفت، معامله گران دیروز با شایعاتی در مورد تعدیل مثبت پالایشگاه تبریز مواجه بودند تا این نماد با صف خرید همراه شود. در گروه بانکی گمانه‌زنی‌ها در مورد تغییرات در بانک‌های ملت و پارسیان و همچنین کاندیداهای احتمالی ریاست بانک‌های ملی و صادرات در بازار ادامه دارد. تعیین تکلیف بانک ملی می‌تواند سرنوشت شرکت‌های سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (بانک ملی)و به تبع آن توسعه صنایع بهشهر را مشخص کند. در فرابورس نیز احتمالا در هفته آینده معاملات بیمه نوین آغاز خواهد شد.

در گروه بانکی، معامله گران با شایعاتی در مورد تمدید احتمالی مهلت استفاده از حق‌تقدم بانک ایران زمین مواجه بودند.

در مجموع بازار دیروز بازار بی انگیزه و کم‌تحرک بود که در آن شاخص ۵/۳۵واحد افت کرد و به ۲۶هزار و ۶۷۲واحد رسید. از ۱/۳۹میلیارد تومان سهام معامله شده نیز ۳۶/۱۷درصد آن نیز مربوط به معامله ۶/۱۴میلیون سهم بانک اقتصاد‌نوین بود.

از ۲۵۴نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۳۰نماد با کاهش قیمت و ۱۲۰نماد با رشد ارزش معامله شدند.