سنا- بازار فرابورس نزدک آمریکا بزرگ‌ترین بازار الکترونیک جهان است که با حضور بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ شرکت پذیرفته شده در آن، بیشترین دفعات معاملات را نسبت به دیگر بورس‌های جهان انجام می‌دهد. این بازار در دو بازه زمانی به داد و ستد و فعالیت می‌پردازد. بورس نزدک در طول شبانه روز ۵/۶ ساعت کاری را به خود اختصاص می‌دهد و از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح به وقت محلی ایالات متحده (۱۷ به وقت تهران) تا ساعت ۱۶ به وقت محلی ایالات متحده (۳۰ دقیقه بامداد به وقت تهران) فعالیت خود را ادامه می‌دهد.بر اساس این گزارش، هر روز کاری با به صدا در آمدن زنگ وال‌استریت این بورس، میزبان هزاران هزار سهامدار خواهد بود.وال‌استریت در طول روزهای کاری بسیار پر‌رفت و آمد و شلوغ است اما برخی از سهامداران برای فرار از شلوغی معاملات قبل از شروع ساعات کاری (pre-market) و معاملات پس از پایان ساعات کاری(after-hours) را انتخاب می‌کنند.در بازار نزدک، این امکان مهیاست که قبل از شروع بازار و پس از اتمام بازار نیز سهامداران به خرید و فروش بپردازند اما زمینه فعالیت این دو بازه زمانی با ساعات اصلی بازار کمی متفاوت است.

ساعات معاملاتی پس از بازار (After hours trading)

در این ساعات معاملاتی که پس از تعطیلی بازار صورت می‌پذیرد معامله‌کنندگان در ساعات ۱۶ تا ۲۰ به وقت محلی آمریکا به داد و ستد می‌پردازند.«کریس کانکنن»، مدیر اجرایی بخش خدمات گروه نزدک، دلیل انتخاب این ساعات معاملاتی را بدین صورت شرح داده است: بسیاری از گزارش عملکردها و گزارش حسابرسی شرکت‌های بورسی پس از ساعات معاملاتی یا حتی قبل از شروع بازار منتشر می‌شود و این باعث می‌شود ارزش ذاتی سهام دارای نوسان شود و تعدادی از سهامداران که نوسان گیر هستند و از تغییر ارزش ذاتی سهم سود می‌برند این ساعات معاملاتی را انتخاب می‌کنند.

معامله قبل از شروع بازار (Pre market trading)

همان طور که از اسم این دسته از معاملات پیداست این قبیل معاملات قبل از شروع بازار انجام می‌شوند یعنی قبل از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح به وقت آمریکا و این دسته از سهامداران معاملات در این بازار را از ساعت ۴ صبح تا ۹ و ۳۰ دقیقه صبح به ثبت می‌رسانند.

جذابیت معاملات در ساعاتی قبل از شروع بازار با معاملات پس از تعطیلی بازار یکسان است. آنها می‌خواهند از سرمایه‌گذارانی که در ساعات اصلی بازار داد و ستد می‌کنند پیشی بگیرند و با استفاده از اطلاعیه شرکت‌ها به سود مناسبی دست یابند.

ریسک معامله در ساعات‌های خارج از معاملات اصلی

تمام سرمایه‌گذاران بورس باید ریسک پذیر باشند چه در خارج از ساعات معاملاتی داد و ستد کنند و چه در ساعات معاملات اصلی، اما کمیسیون اوراق بهادار آمریکا(SEC) هشت ریسک اصلی را برای سهامدارانی که خارج از ساعت معاملاتی داد و ستد می‌کنند تشریح کرده است:

- ناتوانی این دسته از سرمایه‌گذاران از عملکرد به موقع هنگام بروز شایعات بازار.

- کاهش نقدینگی در خارج از ساعات معاملاتی.

- کاهش تقاضا و عرضه بر اثر کمبود افراد در این ساعات خاص.

- نوسانات قیمت.

- قیمت‌های ناپایدار.

- محدودیت در ثبت سفارشات و تقاضاها.

- نبود رقبای حرفه ای در ساعات خارج از معاملات.

- مشکلات نرم‌افزاری و نبود متخصصان حرفه‌ای.

یادآور می‌شود بورس نزدک به بورس الکترونیکی یا بورس مانیتوری معروف است چرا که خریداران و فروشندگان از طریق شبکه‌های ارتباط از راه دور کامپیوتری به هم مرتبط شده و معاملات خود را انجام می‌دهند.