گروه بورس- افت و خیزهای اخیر بازار‌های جهانی به اندازه‌ای بوده است که امید برخی سرمایه‌گذاران را نسبت به بهبود این بازار‌ها در کوتاه‌مدت تضعیف کرده است. از سوی دیگر با جمع‌آوری صف‌های فروش عمده طی هفته گذشته، بازار سهام به دنبال شناسایی شرکت‌ها و گروه‌هایی است که بتواند در فضای متلاطم کنونی بازدهی مثبت بیشتری را کسب کنند. از این منظر، مطلب گشتی در وب امروز به گفت‌و‌گوی کاربران سایت بورکس (Bourexpro.com) در خصوص شرکت‌های منتفع از بحران جهانی اختصاص یافته است. متفکر این گونه بحث را آغاز کرده است: «معتقدم باید از بحران اقتصادی به عنوان یک فرصت استفاده کرد وبا خرید سهام شرکت‌های مصرف‌کننده فلزات رنگین ارزش سرمایه را حفظ کرد و شاید باعث رشد هم شد.» کریم نوازشی تاکید کرده: «به نظرم گروه برقی و مپنا که مصرف‌کننده مس هستند صعود کنند. (با توجه به کاهش شدید قیمت جهانی مس) همچنین گروه لاستیک و پلاستیک با توجه به کاهش قیمت مواد اولیه مثبت خواهند بود.» کاربری با نام حجم معاملات اما در جواب کاربران دیگر توضیح داده: «در مورد مصرف‌کننده‌ها: باید اول موجودی انبار شرکت‌ها بررسی شود. اگر انبار با قیمت بالا پر شده باشد بدتر زیان می‌بیند. چون همان‌طور که مواد اولیه افت می‌کند، قیمت محصول هم پایین می‌آید (در صورتی که محصول پایین نیاد واردات بصرفه و قاچاق رایج می‌شه!!). برای شرکت‌های خدماتی تاثیر منفی نداره (از صدرا تا بانکی‌ها و لیزینگ‌ها و قسمتی هم خودرویی‌ها (چرا خودرو؟ چون قیمت محصول تقریبا ثابت است و تعرفه حامی)» وی هفته گذشته پیش بینی کرده بود: «طبیعتا این ریزش جو منفی در کل بازار ایجاد می‌کند ولی بعد از یک هفته گروه‌هایی که از قیمت جهانی تاثیر نمی‌گیرن خودشون رو جدا می‌کنن. امیدوارم جهت بازار به سمت کاهش پی به ای نرود.»

مخبرالدوله پیش‌بینی کرده: «شرکت‌هایی که در گروه ساختمان پروژه‌های در دست ساخت دارن... و قبلا پیش فروش کردن، بیشترین استفاده را خواهند برد.» اما تام کروز جواب داده: «اینها قبلا به قیمت معلوم پیش فروش کردند درسته؟ ولی چه نفعی می‌برند از بحران جهانی؟ در حالیکه قدرت خرید به شدت کاهش خواهد یافت و قیمت آهن و سیمان در ایران کاهش نمی‌یابد.»

علیرضا کاشانی نوشته: «بانکی‌ها، تجهیزاتی‌ها، گروه برق و تا حدودی خودرویی‌ها به علت کاهش نرخ ورق وارداتی منتفع می‌شوند.» سالک گفته: «بنظرم این نظر جناب مخبرالدوله درسته؛ آن دسته از شرکت‌های ساختمانی که قبلا پروژه‌های خود را فروختند و پول پیش گرفتند و حالا با هزینه‌های کمتر پروژه‌های خود را می‌سازند، بیشترین تاثیر مثبت را از کاهش قیمت مواد اولیه نصیب خود می‌کنند. البته در میان شرکت‌های ساختمانی باید تمایز قائل شد میان شرکت‌هایی که سود قابل توجه آنان متاثر از سود بانکی است مثل «وساخت» و«ثنوسا» یا شرکت‌هایی که سود آنها از فعالیت‌های خدماتیست همچون «ثامان» و «ثشاهد»، یا شرکت‌هایی که در گروه ساختمانی هستند اما غیر فعالند مثل «ثاباد» و توس‌گستر. این شرکت‌های ساختمانی که در گروه‌های فوق دسته‌بندی می‌شوند چندان از کاهش قیمت‌های مواد اولیه بهره ای نمی‌برند. منظور آن دسته از شرکت‌های ساختمانی هست که فقط در صنعت «بساز بفروش» فعالند و سودشان از این محل تامین می‌شود و بیشتر پروژه‌های خود را پیشتر پیش فروش نموده باشند مثل شرکت‌های «ثاخت»، «ثمسکن»، «ثباغ» و «آ‌س‌پ». در مورد «ثباغ» و«آ‌س‌پ» با توجه به پی به ای بسیار پایین در مقایسه با میانگین بازار و تقسیم سود بسیار خوب در مجمع، زمانی که ثباغ رو قیمت ۷۳۰ و آس‌پ رو قیمت ۳۳۰ بود عرض کردم که مجموعا سود قابل توجهی خواهند داشت. البته منظورم در یک بازه یکساله تا پایان مجمع سال ۹۱ هست.» آیدین نوشته: «وملت» رو هم فکر کنم باید یه جورایی جزو ساختمانی‌های بالقوه به حساب آورد. شرکتی که قسمت اعظم پرتفویش زمینی است که طبق صورت‌های مالی قصد فروش یا سرمایه‌گذاری در ساختش را دارد.»نیما آزادی هم گفته: «بکام توی بودجه پیش بینی کرده مس رو ۱۰۵۰۰ بخره الان ۹۳۰۰ هست!...» سالک نوشته: جناب حجم معاملات درست تذکر دادند اینکه باید ببینیم این شرکت‌های ذکر شده انبارهایشان انباشته از مواد اولیه گران است یا احتمالا پس از کاهش قیمت‌ها در صدد خرید در قیمت‌های پایینتر هستند. مثلا «فباهنر» که مصرف‌کننده کاتد مس است و کاهش قیمت مس ظاهرا به نفع این شرکت است، در صورتی که مس را در قیمت‌های بالا انبار کرده باشد؛ کاهش قیمت مس نه تنها هزینه تولید را برای این شرکت پایین نمی‌آورد بلکه با کاهش قیمت فروش محصولات حاشیه سود این شرکت کاهش پیدا می‌کند. این در مورد دیگر شرکت‌های مصرف‌کننده مواد اولیه نیز صدق می‌کند. از سوی دیگر شرکت‌های ساختمانی که بساز بفروش هستند (نه همه شرکت‌های ساختمانی، ما در بورس فقط چند شرکت ساختمانی داریم که موضوع فعالیت اصلیشان بساز بفروشیست) و جلوتر پول پیش گرفته‌اند و زمین رایگان به آنها داده‌اند و در قالب انبوه‌سازی یا مسکن مهر با مصالح ارزانتر و قیمت مواد اولیه کمتر مسکن ارزان قیمت تولید می‌کنند بیشترین نفع را اینها می‌برند.» پاپیلو تاکید کرده: «گروه مالی یعنی مخابرات و بانک‌ها و خودرویی‌ها منتفع می‌شوند همچنین سیمان.»

* مطالب گشتی دروب صرفا به انعکاس اظهارنظرهای کاربران فعال در دنیای مجازی می‌پردازد و مفاد آن لزوما مورد تایید دنیای اقتصاد نیست.