تجزیه و تحلیل و مدیریت ریسک بانکی

کتاب «تجزیه و تحلیل و مدیریت ریسک بانکی» چارچوبی برای ارزیابی حاکمیت شرکتی و تحلیل ریسک‌های مالی نوشته «هنی ون گرونینگ» و «سونیا براجو ویچ براتانوویچ» ترجمه حسن بختیاری و بهروز خدارحمی منتشر شد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، این کتاب که از انتشارات بانک جهانی است تاکنون به چندین زبان زنده دنیا ترجمه شده است. این کتاب به شکلی ساده و قابل فهم به آموزش نحوه تجزیه و تحلیل ریسک می‌پردازد بدون آنکه از مساله حاکمیت شرکتی غفلت کند. همچنین نویسندگان این کتاب به توصیه‌های سازمان‌های نظارتی بین‌المللی در حوزه مدیریت ریسک مانند پیشنهادات کمیته نظارت بر عملیات بانکی «بازل» می‌پردازند.

ویرایش دوم کتاب با حفظ اهداف ویرایش اول، حاوی فصل‌های جدیدی در خصوص مدیریت خزانه و مدیریت پرتفولیوی سرمایه‌گذاری همراه با نقدینگی پایدار است.

همچنین این کتاب، مجموعه‌ای از پیشنهادهای ارائه شده توسط کمیته نظارت بر عملیات بانکداری «بازل» را در فصل‌های مربوط به کفایت سرمایه، شفافیت و نظارت بر بانک‌ها منعکس می‌کند. این کتاب می‌تواند برای کلیه محققان، دانش‌پژوهان، کارشناسان و دانشجویان علوم مرتبط با بانکداری مورد استفاده قرار گیرد.

کتاب یادشده در ۱۵ فصل نگاشته شده که عبارتند از: تجزیه و تحلیل و مدیریت ریسک بانکی، مباحثی در بررسی مبتنی بر ریسک بانک‌ها، اعضای کلیدی راهبری شرکتی و فرآیند مدیریت ریسک، ساختار ترازنامه و مدیریت آن، سودآوری، کفایت سرمایه، مدیریت ریسک اعتباری، مدیریت ریسک نقدینگی، تشکیلات خزانه‌داری و مدیریت ریسک، مدیریت پرتفوی، مدیریت ریسک بازار، مدیریت ریسک نرخ بهره، مدیریت ریسک ارز شفافیت در صورت‌های مالی بانک‌ها و رابطه تحلیل ریسک و نظارت بانکی. «تجزیه و تحلیل و مدیریت ریسک بانکی» با همت موسسه عالی آموزش بانکداری ایران با تیراژ ۳۰۰۰ نسخه منتشر شده است.