گروه بورس- اعظم شریفی: بازار در این هفته شاهد دو رویکرد متفاوت از سوی معامله‌گران حقوقی بود. افت قیمت‌های جهانی در بازار این هفته سهامداران حقوقی را نیز مانند فعالان حقیقی بازار شوکه کرد تا بزرگان بازار برای حمایت از سبد سهام خود با اندکی تامل وارد عمل شوند. همزمان با کاهش ارزش معاملات تحرکات حقوقی‌ها هم در بورس کمرنگ‌تر بود؛ اما از روز سه شنبه بازار شاهد حمایت گسترده حقوقی‌ها در سهام مختلف بود تا این بازیگران بزرگ بازار نقش تعیین‌کننده‌ای در اداره سهام مختلف و پیشرو داشته و در نهایت بازار را متعادل کنند. در این هفته همچنین حضور حقوقی‌ها در تک سهم‌های مختلف نمود بیشتری داشت.

این در حالی است که تحرکات حقوقی‌ها در این هفته در ادامه روند کاهشی در هفته گذشته همچنان ادامه داشت تا میانگین خرید حقوقی‌ها در این هفته ۴۰ میلیارد ریال باشد. از سوی دیگر تحرکات حقیقی‌ها نیز با کاهش مواجه بود.

معاملات پر حجم دانایان پارس

در معاملات روز یکشنبه در نماد «بکام» با تشکیل صف خرید به دلیل کاهش قیمت جهانی مس، معادن و فلزات ۲ میلیون سهم عرضه کرد، اما با بیش از ۴ میلیون معامله سهام این شرکت‌ باز هم با صف خرید به کار خود پایان داد. از سوی دیگر، مهر اقتصاد ایرانیان هم ۱۹ میلیون سهم خود در توس گستر را به کد دانایان پارس منتقل کرد تا دانایان در این شرکت سهامدار ۲۶ درصدی شود. ضمن اینکه این حقوقی با خرید نیمی از عرضه‌های انجام شده در نماد پست بانک، سهام خود در «وپست» را به ۷/۱ درصد رساند. از سوی دیگر سهامداران عمده «ومعادن» فلزات یعنی فولاد صبانور به همراه صندوق بازنشستگی فولاد در مقام حامی معادن و فلزات ظاهر شدند و ۶۵۰ هزار سهم از بازار جمع‌آوری کردند، تا پس از ۲/۷ میلیون سهم معامله، صف فروش این هلدینگ بزرگ معدنی بورس جمع شود.

در همین حال، ارزش آفرینان سرمایه، خریدار تولی پرس بود و سرمایه‌گذاری البرز هم ۷۹۷ هزار سهم به سهام خود در سبحان دارو افزود. داده‌پردازی نیز در حالی شاهد یک میلیون سهام دادوستد بود که نام سرمایه‌گذاری ایرانیان در بین فروشندگان دیده می‌شد.

دیگر تحرک با اهمیت بازار شنبه ورود جدی تجلی سامانه (یکی از زیرمجموعه‌های مهر اقتصاد) به سهام تکنوتار بود تا این نماد تجهیزاتی پس از ۸/۴ میلیون معامله به صف خرید فرو برود. این در حالی است که فروشنده اصلی این سهم دانایان پارس و مهر اقتصاد ایرانیان بودند. ضمن اینکه تجلی سامانه حدود یک دهم از عرضه‌های انجام شده در نماد مبارکه را هم از بازار جمع‌آوری کرد.

از طرفی دیگر،سدید تدبیر خریدار اصلی گروه صنعتی سدید بود و صبا تامین هم ۶/۲ میلیون سهم از سهام بانک کارآفرین را به پرتفولیوی خود افزود. «غدیر» هم در مقام عرضه کننده نیمی از حجم معاملات بین‌المللی توسعه ساختمان، یعنی ۴۰۰ هزار سهم ظاهر شد. روز شنبه در نماد بانک پاسارگاد و امید هم صندوق از کار افتادگی بانک‌ها به عنوان خریدار فعال ایفای نقش کرد و صندوق عشایر هم خریدار فولاد خراسان بود. فولاد یزد نیز مانند گذشته شاهد تحرکات چشمگیر سهامداران حقیقی بود.

خروج «مهر» از توس‌گستر

روز دوشنبه، زیمنس سهامدار حدود ۵ درصدی ایران ترانسفو، فروشنده سهام این شرکت بورسی شد و سرمایه‌گذاری ایرانیان هم همچنان به فروش سهام خود در «مداران» ادامه داد.

این در حالی است که تکنوتار در دومین روز معاملات پرحجم خود در هفته جاری شاهد تحرکات متفاوت سهامداران حقوقی خود بود تا جایی که مهر اقتصاد ۳/۴ میلیون سهم این تجهیزات را خرید، در حالی که مجموع حجم معاملات این نماد در این روز، ۵ میلیون سهم بود. دانایان پارس هم کماکان در مقام عرضه‌کننده «تکنو» ظاهر شد و ۶/۴ میلیون سهم فروخت؛ در حالی که تجلی سامانه خریدار روز قبل هم به فروش ۲۰۰ هزار سهم این نماد اقدام کرد. در نهایت این رفتار متناقض بین سهامداران عمده به افت سهام «تکنو» در قیمت پایانی منجر شد. روز دوشنبه ۵/۱ میلیون سهم «بکام» معامله شد که فقط تدبیر عرضه کننده ۳۰۰ هزار سهم آن بود. در همین شرایط، توس‌گستر نیز یکی دیگر از روزهای پر معامله خود را پشت سر گذاشت، تا جایی که بلوک ۱۹ میلیون سهمی آن از پرتفولیوی مهر اقتصاد به دانایان پارس منتقل شد تا دانایان در این شرکت سهامدار ۳۱ درصدی شود. از سویی دیگر صبا تامین باز هم بانک کارآفرین خرید، «وصندوق» حامی چادرملو بود و صندوق نفت نیز ضمن حمایت از چادرملو، «زاگرس» و «شخارک» خرید. در پایان هم فروش یک میلیون سهم سرمایه‌گذاری نفت توسط گروه آتیه ساوالان، عرضه ۸۵۰ هزار سهمی یک حقیقی در نماد آلومتک و ادامه خرید سهام «غدیر» توسط صندوق عشایر از دیگر تحرکات قابل رصد در معاملات دوشنبه بود.

در تکنوتار چه خبر است؟

در بازار روز سه‌شنبه بازرگانی پلی اکریل اقدام به فروش ۶۹۰ هزار سهم از تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی کرد. اعتلای البرز فروشنده «والبر» بود و اقدام به فروش ۹/۴ میلیون سهم این شرکت کرد تا نقش عمده‌ای در معامله ۵ میلیون سهمی در نماد «والبر» داشته باشد. این در حالی است که توسعه صنعتی با وجود گره ۱۲ درصدی در بیمه البرز و جهش قیمت سهام همچنان این نماد را در قیمت۳۲۵۰ ریالی برای خرید جذاب می‌داند، تا ۶۰۰ هزار سهم بیمه البرز را به پرتفوی خود بیافزاید.در این روز دانایان پارس فروشنده اصلی تکنوتار بود و ۶/۴ میلیون سهم از تکنوتار را فروخت. از سویی دیگر، مهر اقتصاد ایرانیان اقدام به خرید ۳/۴ میلیون سهم تکنوتار کرد. دانایان پارس همچنین در نمادهای «وتوس» ۱۷ میلیون سهم، سرمایه‌گذاری سایپا ۳۰۰ هزار سهم و بیمه دی ۲۰۰ هزار سهم خریداری کرد. مهر اقتصاد ایرانیان باز هم ۱۹ میلیون از سهام «وتوس» را از سبد خود خارج کرد. به نظر می‌رسد دو حقوقی مهر و دانایان پارس اقدام به تهاتر دارایی سهام خود در این دو شرکت با یکدیگر کرده‌اند تا مهر سهامدار عمده تکنوتار و دانایان پارس در نقش خریدار اصلی توس‌گستر ظاهر شود. صندوق عشایر نیز در بازار سه شنبه خرید‌های گسترده‌ای داشت و ۱۰۰ هزار سهم «فخاس»، ۴۰۰ هزار سهم «فولاد»، و ۳۶۶ هزار سهم «غدیر» را خرید. نکته قابل توجه خروج ۵/۶ میلیون سهم همکاران سیستم از سبد سرمایه‌گذاری آینده‌نگر بود که احتمالا به عنوان وثیقه قرار گرفته است. خرید ۲ میلیون سهم هپکو، ۱۱۰ هزار سهم سهم آذرآب و فروش ۱۶۰ هزار سهم مخابراتی ایران نیز از اقدامات قابل اشاره توسط فعالان حقیقی بازار بود. در این روز در نماد «فملی» تحرکات سهامداران حقیقی و حقوقی در خرید و فروش ۱۰ میلیون سهم این نماد برابر بود به نحوی که خریداران و فروشندگان حقیقی و حقوقی به میزان یکسانی در خرید و فروش سهام مس نقش ایفا کردند.