گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس روز گذشته را بسیار متفاوت از روزهای قبلی هفته سپری کرد، به طوری که نه تنها روال افت معاملات پیاپی در این روز تکرار نشد بلکه ارزش کل معاملات با رشد کم‌سابقه 200 درصدی روبه‌رو شد.

در آخرین روز کاری هفته حجم کل معاملات نیز به بیش از ۴۲ میلیون سهم رسید که این رقم در مقایسه با معاملات روز سه‌شنبه، رشد ۱۴ میلیون سهمی را تجربه کرده است.
همچنین ارزش کل معاملات دیروز به رقم 4/339 میلیارد ریال رسید، که حدود نیمی از این رقم در اختیار معاملات اوراق مشارکت نارنجستان بود.
روز گذشته حدود ۵/۲۲ درصد از کل اوراق مشارکت منتشر شده برای پروژه نارنجستان روی میز فروش قرار گرفت، که به صورت یکجا خریداری شد و ارزشی معادل ۱۸۹ میلیارد و ۷۳۰ میلیون ریال را در جریان معاملات کسب کرد. به نظر می‌رسد جابه‌جایی مزبور از فروش سهام توسط یکی از سهامداران عمده اوراق صورت گرفته باشد.
همچنین روز گذشته اوراق مشارکت مسکن مهر و گواهی سپرده بانک کشاورزی نیز هر کدام به ترتیب ارزشی معادل 3/37 و 5/18 میلیارد ریال در جریان دادوستدها کسب کردند و در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.
در ابتدای ساعات معاملاتی دیروز نماد حق‌تقدم بانک ایران زمین بازگشایی شد و نماد «وزمین» به همراه حق‌تقدم آن به عنوان پرمعامله‌ترین نمادهای دیروز شناخته شدند، به طوری که هر کدام معامله ۱۴ میلیون سهم را ثبت کردند.
در همین حال، روز گذشته فضای متعادلی در رشد و کاهش قیمت سهام‌های معامله شده حکمفرما بود. به طوری که از 44 نماد معامله‌شده، 20 نماد با افزایش قیمت، 19 نماد با کاهش قیمت و مابقی بدون تغییر نرخ به کار خود پایان دادند.
در این راستا می‌توان به افزایش نرخ نمادهای کویرتایر، عمران و توسعه شاهد، افرانت، پتروشیمی پردیس، آ.س.پ و پتروشیمی زاگرس اشاره کرد. در طرف مقابل، نمادهای معاملاتی سبحان‌دارو، روان فن‌آور، بانک ایران‌زمین، همکاران سیستم و بانک سرمایه هر کدام به ترتیب با ثبت ۹۷/۴، ۹۴/۳، ۷/۳، ۳۷/۲ و ۲ درصد افت، در فهرست نمادهای منفی دیروز قرار گرفتند.


روز گذشته در بازار دوم نیز به جز معاملات بانک ایران زمین، سه نماد دیگر یعنی پتروشیمی زاگرس، بانک الکترونیکی آرین و بانک گردشگری در گردونه معاملات حضور داشتند که هر سه نماد مزبور شاهد رشد قیمت سهام خود بودند.
در جزئیات معاملات این بازار می‌توان به جابه‌جایی 922 هزار سهم «وگردش» به ارزش 2/1 میلیارد ریال و 852 هزار سهم «آرین» به ارزش 1/1 میلیارد ریال اشاره کرد.
در بازار پایه نیز ۴ نماد بانک تات، پتروشیمی امیرکبیر، سرمایه‌گذاری توسعه شمال و پتروشیمی لردگان شاهد جابه‌جایی سهام خود بودند، که در این میان سرمایه‌گذاری توسعه شمال با خرید و فروش ۷/۱ میلیون سهم به ارزش ۹/۴ میلیارد ریال، معاملات پررونقی را رقم زد. در این روز هر سهم «وشمال» با رشد ۲۶/۴ درصدی به میانگین قیمت ۲۸۶۴ ریال رسید. همچنین نمادهای «تات» و «شلرد» نیز دیگر نمادهای مثبت دیروز بودند که هر کدام به ترتیب ۸۱/۰ و ۵۲/۳ درصد افزایش نرخ یافتند.
در بازار ابزارهای نوین مالی هم به جز معاملات یادشده، دو هزار و 50 برگه از اوراق مشارکت نفت، یک هزار برگه از اوراق اجاره سامان، 850 برگه از اوراق اجاره امید، 680 برگه از اوراق اجاره ماهان و 480 برگه از اوراق اجاره ماهان 2 خرید و فروش شد.
تعویق در بازگشایی «میدکو»
روز گذشته به‌‌رغم اعلام قبلی، بازگشایی نماد میدکو در بازار اول فرابورس به تعویق افتاد.
به گزارش خبرنگار ما، قرار بود روز گذشته نماد شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدن خاورمیانه (میدکو) در بازار اول فرابورس بازگشایی شود که این گشایش با تاخیر به روز شنبه موکول شد.
ناظر بازار فرابورس علت این امر را تاخیر در ارائه اطلاعات شرکت به بازار اعلام کرد و افزود: صورت‌های مالی 6 ماهه شرکت‌های تابعه «میدکو» دیرتر از زمان مقرر در دسترس سازمان بورس و اوراق قرار گرفت و طبق بررسی‌های به عمل آمده این گشایش به روز شنبه موکول شد.
امیر هامونی در ادامه گفت: قرار بود شرکت میدکو این اطلاعات را روز سه‌شنبه به سازمان بورس ارسال کند ولی در نیم ساعت پایانی معاملات دیروز صورت‌های مالی مزبور در اختیار سازمان و بالطبع روی سایت اطلاع‌رسانی کدال قرار گرفت.
وی در ادامه بیان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده میان سازمان و فرابورس، برای اینکه سهامداران فرصت کافی برای مشاهده اطلاعات شرکت و بررسی خرید سهام مزبور و در نتیجه دادن سفارش داشته باشند، این عرضه به روز شنبه موکول شد.
یادآور می‌شود شرکت میدکو در ۲۶ بهمن سال گذشته در بازار اول فرابورس پذیرفته شده و پذیره‌نویسی افزایش سرمایه این شرکت از محل صرف سهام نیز در بازار سوم صورت گرفته است.