گروه بورس- هدیه لطفی: به دنبال افت قیمت‌های جهانی و کاهش 192 واحدی شاخص کل بورس، بازار فرابورس نیز از این موج کاهشی در امان نماند و افت قیمت‌ها و کاهش معاملات سهام در این بازار نیز نفوذ کرد.

به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته حجم کل معاملات با کاهش ۷میلیونی به تعداد ۷/۱۲ میلیون سهم رسید. همچنین ارزش کل معاملات نیز در مقایسه با روز یکشنبه ۲۰ درصد افت را تجربه کرد و در رقم ۵/۱۸۵ میلیارد ریال تثبیت شد.
در همین حال از 43 نماد معامله شده در بازار دیروز، تنها 10 نماد با رشد قیمت روبه‌رو شدند و مابقی افت قیمت را تجربه کردند. همچنین سه نماد پتروشیمی زاگرس، اوراق مشارکت نارنجستان و گواهی سپرده بانک کشاورزی بدون تغییر قیمت در همان نرخ‌های روز قبل داد و ستد شدند.
در این روز بانک سرمایه با ثبت افت ۶۹/۴ درصدی، بیشترین افت قیمت را به خود اختصاص داد. همچنین سهام شرکت‌های بانک گردشگری، همکاران سیستم، عمران و توسعه شاهد، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و پتروشیمی پردیس نیز هرکدام به ترتیب ۵۳/۳، ۸۸/۲، ۵/۲، ۰۶/۲ و ۸۵/۱ درصد افت قیمت یافتند و در رتبه‌های بعدی نزول قرار گرفتند.
این در حالی است که نمادهای معاملاتی روان فن‌آور، آ.س.پ، افرانت و سرمایه‌گذاری خوارزمی در فهرست 10 نماد مثبت دیروز جای گرفتند.
از سویی دیگر، نماد همراه اول نیز با وجود کاهش ۱۶۱ ریالی هر سهم، معاملات پرحجمی را رقم زد. به طوری که ۵/۱ میلیون سهم آن به ارزش ۵/۷۳ میلیارد ریال داد و ستد شد و به این ترتیب حدود نیمی از معاملات دیروز از این راه تامین شد. البته ۹۰درصد ارزش معاملات «همراه» در روز گذشته به یک جابه‌جایی بلوکی اختصاص داشت.
این در حالی است که بانک دی، سرمایه‌گذاری خوارزمی و بانک الکترونیکی آرین هرکدام با جابه‌جایی 9/1، 8/1 و 7/1 میلیون سهم به عنوان پرمعامله‌ترین نمادهای دیروز شناخته شدند.
بازار دوم فرابورس هم دیروز را با معامله سهام ۴ شرکت پتروشیمی زاگرس، بانک دی، بانک الکترونیکی آرین و بانک گردشگری سپری کرد که تمام نمادهای یادشده به جز «زاگرس» با افت قیمت مواجه شدند.
در جزئیات معاملات این بازار می‌توان به جابه‌جایی 9/1 میلیون سهم «دی» به ارزش 5/2 میلیارد ریال، 7/1 میلیون سهم «آرین» به ارزش 2/2 میلیارد ریال اشاره کرد.
بانک گردشگری و پتروشیمی زاگرس نیز به رغم معاملات کم رونق خود، ارزش بالایی کسب کردند. به طوری که ارزش معاملات «زاگرس» و «وگردش» به ترتیب معادل ۷/۵ و ۳/۱ میلیارد ریال بود.
در بازار پایه نیز رکود معاملات به چشم می‌خورد به طوری که در مجموع در این بازار تنها 240 هزار سهم به ارزش 585 میلیون ریال مبادله شد که این رقم از داد و ستد 4 نماد بانک تات، پتروشیمی امیرکبیر، سرمایه‌گذاری توسعه شمال و پتروشیمی لردگان حاصل شد.
در این بازار هر سهم «وشمال» با ۹۷/۴ درصد رشد به قیمت ۲۶۱۷ ریال رسید و به این ترتیب بیشترین رشد قیمت را به خود اختصاص داد.
بانک تات نیز با 8/0 درصد رشد به میانگین قیمت 2519 ریال رسید و در مجموع 57 هزار سهم این شرکت به ارزش 144 میلیون ریال خرید و فروش شد.
دو نماد دیگر معامله شده در این بازار هم با افت قیمت به کار خود پایان دادند.
روز گذشته در بازار ابزارهای نوین مالی نیز وضعیت چندان مطلوبی به چشم نمی‌خورد، به طوری که گواهی سپرده بانک کشاورزی با جابه‌جایی 22هزار و 440 برگه از اوراق خود به عنوان پرمعامله‌ترین نماد شناخته شد.
همچنین در این روز ۱۶هزار و ۲۲۰ برگه از اوراق اجاره امید، ۶هزار و ۱۱۰ برگه از اوراق مشارکت نارنجستان و یک هزار و ۳۸۰ برگه از اوراق اجاره سامان خرید و فروش شد.