گروه بورس- هدیه لطفی: در نخستین روز کاری فصل پاییز، بازار فرابورس روز پر رونقی را شاهد بود به نحوی که بیش از 7400 دفعه معامله را در کارنامه خود ثبت کرد.

به گزارش خبرنگار ما، در نخستین روز کاری مهر ماه تعداد ۳/۱۹ میلیون اوراق بهادار به ارزش۲۲۳ میلیارد ریال در ۵ بازار فرابورس مورد معامله قرار گرفت که بیشترین حجم و ارزش معاملات با داد و ستد ۶/۲ میلیون سهم به ارزش ۳۰ میلیارد ریال به همکاران سیستم اختصاص داشت.
همچنین همراه اول با 28 میلیارد ریال ارزش معاملات و بیمه دی نیز با 5/2 میلیون سهم حجم معاملات، روز قابل توجهی را در بازار فرابورس داشتند.
بیشترین افزایش قیمت نصیب روان فناور، سرمایه‌گذاری خوارزمی و افرانت شد که به ترتیب ۳، ۸/۱ و ۶/۱ درصد رشد را تجربه کردند اما در سوی دیگر بیشترین کاهش قیمت به همکاران سیستم و سرمایه‌گذاری گردشگری رسید که ۱/۲و ۳/۱ درصد افت قیمت داشتند.
در بازار دوم نیز حق تقدم بانک گردشگری در آخرین روز معاملاتی خود، شاهد رقابت سنگینی برای داد و ستد سهام خود بود. به طوری که در این روز بیش از 5 میلیون حق تقدم مزبور به ارزش 7/1 میلیارد ریال جابه‌جا شد. همچنین نماد بانک گردشگری نیز با 6 ریال افزایش به قیمت 1360 ریال رسید، اما معاملات آن چندان قابل توجه نبود و تنها 156 هزار سهم به ارش 212 میلیون ریال خرید و فروش شد.
بانک دی، بانک الکترونیکی آرین و پتروشیمی زاگرس نیز دیگر نمادهای معامله شده در بازار دوم بودند که در این میان بانک دی بدون تغییر نرخ در همان قیمت ۱۳۳۹ ریال ثابت ماند و دو نماد دیگر هر کدام به ترتیب ۱۰ و ۱۲۳ ریال افت قیمت را تجربه کردند.
همچنین ارزش معاملات«دی»، «آرین» و «زاگرس» به ترتیب معادل 943، 522 و 249 میلیون ریال بود. روز گذشته در بازار سوم نیز معامله بلوک 100 درصدی شرکت مهندسی جوش ایران به قطعیت رسید. براین اساس معامله یک میلیون و 923 هزار و 475 سهم «جوش ایران» به قیمت هر سهم 20 هزار و 877 ریال و به ارزش 40 میلیارد و 156 میلیون ریال قطعی شد.
این بلوک اول شهریور ماه سال جاری توسط سازمان خصوصی‌سازی عرضه شده بود که به همان قیمت پایه خریداری شد.
بازار پایه نیز اولین روز کاری پاییز را با رونق معاملات سپری کرد. به طوری که در این روز سهام 4 شرکت پتروشیمی امیرکبیر، بانک تات، سرمایه‌گذاری توسعه شمال و پتروشیمی لردگان داد و ستد و ارزش ناشی از معاملات آنها در مجموع به رقم دو میلیارد و 627 میلیون ریال رسید که بیشترین حجم این معاملات در اختیار نماد «تات» بود.
در این روز هر سهم «تات» با ۴۴ صدم درصد افزایش، در قیمت ۲۴۹۹ ریال ثابت ماند و در مجموع ۷۱۱ هزار سهم این شرکت به ارزش یک میلیارد و ۷۷۸ میلیون ریال جابه‌جا شد.
نمادهای پتروشیمی امیرکبیر و سرمایه‌گذاری توسعه شمال نیز دیگر نمادهای مثبت دیروز بودند که هر کدام به ترتیب 84/3 و 76/2 درصد رشد نرخ را تجربه کردند. این در حالی است که هر سهم پتروشیمی لردگان با 40/4 درصد افت مواجه شد و به میانگین قیمت 1195 ریال رسید.
همچنین ارزش معاملات«شکبیر»، «وشمال» و «شلرد» نیز به ترتیب معادل ۱۳۷، ۲۹۹ و ۴۱۳ میلیون ریال بود. در بازار امتیاز تسهیلات مسکن هم حرکت خاصی مشاهده نشد و این امتیاز‌ها بین ۷۹۵ تا ۸۱۰ هزار ریال داد و ستد شدند.
اعلام جزئیات بازگشایی بانک ایران زمین و میدکو در همین حال مدیر بازار فرابورس از بازگشایی نماد بانک ایران زمین خبر داد و افزود: روز سه‌شنبه نماد این بانک و حق تقدم آن در بازار دوم فرابورس بازگشایی می‌شود.
امیر هامونی گفت: سرمایه ثبت شده بانک ایران زمین۲ هزار میلیارد ریال است که به ۴ هزار میلیارد ریال در حال افزایش است و روز سه شنبه نماد این شرکت در بازار عادی گشایش می‌یابد.
وی افزود: با توجه به اینکه قابلیت معامله سهام و حق تقدم مذکور منوط به تعیین کارگزار ناظر در سامانه معاملاتی است، کارگزاران فرابورس باید نسبت به تعیین کارگزار ناظر برای مشتریان خود در سامانه معاملاتی، در اسرع وقت اقدام کنند.
هامونی در ادامه به بازگشایی نماد میدکو اشاره کرد و گفت: نماد معاملاتی‌ شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو۱)، روز چهارشنبه در بازار اول فرابورس ایران گشایش می‌یابد.
وی در ادامه افزود: به همین منظور، کلیه سهامداران این شرکت باید با مراجعه به امور سهام شرکت، نسبت به دریافت گواهی‌های جدید نقل و انتقال سهام اقدام کنند، زیرا برگه‌های قدیم سهام شرکت فاقد اعتبار بوده و اخذ دستور فروش سهام توسط کارگزاران عضو فرابورس منوط به ارائه گواهی‌های جدید نقل و انتقال سهام شرکت مزبور است.