گروه بورس-همایون دارابی: کاهش قیمت فلزات در بازار جهانی دیروز بورس تهران را متاثر کرد تا در بازگشایی بازار معامله‌گران افت ۱۹۷واحدی شاخص کل را شاهد باشند. افت شدید بازارهای جهانی به ویژه در بخش فلزات رنگین از جمله مس، روی و سرب باعث شد تا بازار سهام تهران دیروز با صفهای فروش در نمادهای عمده‌ای نظیر ملی مس، توسعه معادن روی و کالسیمین فعالیت خود را شروع کند. در این میان نمادهای فولادی و سنگ آهنی نیز با توجه به کاهش بهای فولاد با افت قیمت همراه شدند. در این شرایط و با کاهش قیمت عرضه محصولات ملی مس در بورس کالا که دیروز در عرضه دو محصول کاتد و مفتول محقق شد، بازار به سمت کاهش بیشتر قیمت‌ها متمایل شد. به دنبال این موضوع شرکت‌های سرمایه‌گذاری نظیر سرمایه‌گذاری سایپا و معادن و فلزات که دارای مقدار قابل ملاحظه‌ای از سهام ملی مس هستند نیز شاهد صف فروش شدند تا عملا گروه معدنی و فلزی و بخشی از گروه سرمایه‌گذاری دستخوش افت قیمت‌ها شود.

در این میان امیدواری معامله‌گران به بازگشایی بازارهای جهانی در روز دوشنبه و پایداری بهای نفت است. در صورت کاهش بیشتر بهای نفت، محصولات پتروشیمی نیز با افت قیمتی همراه خواهند شد. در همین حال دومین امیدواری معامله‌گران به رشد بهای دلار در بازار تهران است که دیروز بانک مرکزی با افزایش ۱۰ریالی نرخ مرجع، اندکی از این انتظار را محقق کرد. افزایش نرخ برابری دلار در برابر ریال می‌تواند بخشی از فشار کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی را کاهش دهد.

در بازار دیروز البته کاهش قیمتهای جهانی و وضعیت گروه‌های درگیر بر روحیه و انگیزه خرید معامله‌گران تاثیرگذار بود و موجب شد قیمت‌ سهام در صنایع دیگر از جمله گروه‌های خدماتی که ارتباط خاصی با قیمت‌های جهانی ندارند نیز با افت همراه شوند. انتظار می‌رود این افت تا بازگشایی بازارهای جهانی و تعیین تکلیف نسبی قیمت‌ها در این حوزه ادامه یابد.

در بازار دیروز در گروه ساختمانی، معاملات تبادلی سهام توس گستر و تکنوتار ادامه یافت. در روز چهارشنبه آمار نقل و انتقال سهام این دو شرکت نشان از انتقال سهام تکنوتار از دانایان پارس (شرکت سرمایه‌گذاری بانک انصار) و مهر اقتصاد ایرانیان (شرکت سرمایه‌گذاری موسسه مهر) داشت؛ با انجام این معاملات، مالکیت بخش عمده‌ای از سهام توس گستر احتمالا در اختیار بانک انصار قرار خواهد گرفت.

در گروه سیمانی دیروز برخی از نمادهای این گروه با صفهای خرید ناشی از انتظار معامله‌گران برای انتشار گزارش‌های مثبت شش ماهه همراه بود.

در گروه فلزی، افت بهای مس سبب امیدواری معامله‌گران به بهبود شرایط شرکت‌های مصرف‌کننده این فلز خواهد شد. دیروز برخی از نمادهای این بخش از جمله کابل‌های شهید قندی با صف خرید همراه شدند. در گروه برقی، شنیده‌ها حکایت از پوشش ضعیف سود ایران ترانسفو در گزارش شش ماهه دارد.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن شاخص با ۱۹۷ واحد کاهش بیش از پیش از مرز ۲۷هزار واحد فاصله گرفته و به ۲۶هزار و ۷۶۴واحد رسید. ارزش معاملات نیز با ادامه معاملات پر حجم در نماد بانک کارآفرین به ۸/۹۹میلیارد تومان رسید. دیروز نماد بانک کارآفرین شاهد داد و ستد ۲۲۴میلیون سهم بود که ۴/۶۳درصد ارزش کل معاملات بازار را تشکیل داد. از ۲۵۳نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۶۷ نماد با کاهش قیمت و ۸۳ نماد تنها رشد ارزش را تجربه کردند.