گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روزگذشته وضعیتی متعادل داشت که در آن نگرانی معامله‌گران از تبعات اختلاس سنگین بانک صادرات باعث افت ۱۸/۸۲واحدی شاخص کل شد. به دنبال جلسه روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع اختلاس بانک صادرات و نام بردن رییس بازرسی کل کشور از دو بانک دیگر در این جلسه، بازار سهام دیروز با نگرانی نسبی ناشی از ابعاد این اختلاس فعالیت خود را شروع کرد که با افت و صف فروش بانک گردشگری نیز مواجه شد. در همین حال لغو برنامه حضور رییس‌جمهوری در رسانه ملی که عصر روز دیروز به دلیل برنامه فشرده رییس‌جمهوری در سفر به نیویورک اعلام شد نیز در کاهش انگیزه معامله‌گران بی‌تاثیر نبود.

بازار سهام دیروز همچنین متاثر از باز گشایی بازارهای جهانی بود. جایی که همچنان نگرانی از وضعیت اقتصاد جهانی نوسان‌های دائمی را به وجود آورده است. در بازار‌های بین‌المللی، دیروز مس در حد ۸ هزار و ۷۸۱دلار در هر تن معامله شد. بهای آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب ۲هزار و ۳۴۶دلار، ۲هزار و ۱۸۸دلار و ۲هزار و ۴۲۶دلار در هرتن معامله شده و بیلت فولادی نیز به قیمت ۶۰۰دلار در هر تن در بورس فلزات لندن معامله شد. در صحنه اقتصاد جهانی نگرانی معامله‌گران از رکود در بازار‌های جهانی دیروز با اعلام افزایش نرخ بهره در هندوستان افزایش یافت. هند برای دوازدهمین بار در هجده ماه اخیر نرخ بهره خود را افزایش داده است. چین نیز در انتظار تصمیم مسوولان این کشور در مقابله با تورم است. در همین حال نگرانی عمده در حوزه یورو و احتمال ورشکستگی یونان است که این امر موجب ادامه افت ارزش یورو و ترقی دلار بود و این امر خود به عاملی در کاهش قیمت مواد خام و فلزات منجر شده است.

در صحنه اقتصاد داخلی دیروز بانک مرکزی اقدام به افزایش نرخ مرجع دلار به میزان ۷۰ریال کرد تا اندکی از فاصله نرخ رسمی تا نرخ بازار آزاد را کاهش دهد؛ البته دیروز نرخ دلار همچنان در حد ۱۲هزار و ۶۰۰ریال در بازار تهران گزارش شد. در همین حال با افزایش نسبی بهای دلار و همچنین رشد قیمت طلا در بازار جهانی، بهای سکه هم دیروز در بازار افزایش یافت، هرچند پس از بسته شدن بورس، قیمت جهانی طلا رو به کاهش گذاشت.

در بازار دیروز رویکرد معامله‌گران همچنان توجه به گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها بود که پس از گروه دارویی دیروز سیمانی‌ها نیز که احتمالا با گزارش‌های شش ماهه مطلوبی مواجه خواهند بود با رشد قیمتی و صف‌های خرید همراه شدند. دیروز بیشتر شرکت‌های سیمانی دارای صادرات، با صف خرید همراه شدند که بخشی از این امر بخشی از به دلیل افزایش درآمد این شرکت‌ها از رشد قیمت ارز نیز می‌باشد.

در گروه دارویی، دیروز بلوک ۶/۶۳درصدی داروسازی فارابی عرضه شده توسط داروسازی کوثر در قیمت پایه ۸هزار ریال بدون رقابت خریداری شد تا نماد این شرکت برای تعدیل سود از محل این معامله متوقف شود. خریدار این بلوک احتمالا شرکت اعتلا البرز از زیر مجموعه‌های سرمایه گذاری البرز بوده است.

در گروه فلزی، دیروز فولاد خراسان با وجود تجربه ضوابط رفع گره‌های معاملاتی و جهش ۱۲درصد با صف خرید به کار خود پایان داد. مدیرعامل مبارکه نیز دیروز از عرضه ۱۵ تا ۲۵ درصدی محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا خبر داد و گفت:‌ با توجه به تصمیم دولت قرار است قیمت محصولات فولادی همانند گذشته بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا کشف شود.

سمیعی نژاد با اشاره به اینکه یکی دیگر از مسائلی که در افزایش قیمت محصولات فولادی در یک ماه اخیر موثر بوده قیمت‌های جهانی است، افزود: نیاز کشور برای محصولات فولادی حدود ۲۴ میلیون تن است که برای امسال برنامه‌ریزی شده تا ۱۵ میلیون تن فولاد خام در کل کشور تولید شود. در گروه مخابرات، مدیرعامل این شرکت از راه‌اندازی شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان ارتباطات و مخابرات، «شستکام» با مشارکت کارکنان و بازنشستگان این شرکت خبر داد. صابر فیضی با ابراز امیدواری از آغاز فعالیت شرکت «شستکام» در نیمه دوم سال جاری گفت: علاوه بر تعریف بازار گردانی سهام «اخابر» برای این شرکت، امکان حضور در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری نیز در راستای تاسیس این شرکت درنظر گرفته شده است. فیضی با اشاره به نامه‌نگاری‌های مکرر با سازمان تنظیم مقررات رادیویی گفت: به رغم تمام نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌ها هنوز موفق به دریافت مجوز تعدیل تعرفه‌ها نشدیم و به محض وقوع این امر، خبر را به سهامداران خواهیم رساند. در گروه انفورماتیکی دیروز همکاران سیستم در نرخ ۱۰هزار و ۵۰۰ریال به فرابورس اضافه شد که این عرضه خریداری شد.

در گروه بانکی، دیروز افت قیمتی بانک صادرات همچنان ادامه یافت.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف اما با رویکری متعادل بود که در آن ۴۳/۵ میلیاردتومان سهام معامله شد که ۱۰/۳۵درصد آن را معامله ۱۹/۹میلیون سهم بانک پاسارگاد تشکیل داد. از ۲۵۳نماد مورد معامله دیروز ۱۳۲نماد با کاهش قیمت و ۱۱۷ نماد با رشد ارزش معامله شدند.