گروه بورس- نوسانات بورس تهران و افت 40 واحدی شاخص کل نه‌تنها تاثیر منفی بر فرابورس ایجاد نکرد، بلکه معاملات این بازار در مقایسه با روزهای قبل کمی رونق گرفت.

در معاملات دیروز حدود ۳۳ میلیون سهم در میان سهامداران فرابورسی جابه‌جا شد و ارزش کل معاملات با ۳۰ درصد افزایش نسبت به معاملات روز شنبه به رقم ۷/۱۵۰ میلیارد ریال رسید.
به گزارش خبرنگار ما، در بازار دیروز صف خریدی معادل 109 هزار سهم برای سهام شرکت روان فن‌آور تشکیل شد و همین امر سبب رشد 5 درصدی سهام این شرکت شد. معاملات این شرکت نیز همچنان با رونق ادامه یافت، به طوری که 48 هزار سهم آن به ارزش 188 میلیون ریال مبادله شد.
حق‌تقدم سرمایه‌گذاری خوارزمی که روزگذشته با پیغام ناظر بازار بازگشایی شد، دیگر نماد مثبت دیروز بود.
در ابتدای ساعات معاملاتی دیروز، پیغام ناظر بازار فرابورس مبنی بر عرضه 434 میلیون حق‌تقدم استفاده نشده شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی در سایت اطلاع‌رسانی بورس قرار گرفت و بدین ترتیب در اولین روز، 5میلیون از این حق‌تقدم به قیمت
۸۳۹ ریال خریداری شد، که رقمی معادل ۲/۴ میلیارد ریال روانه بازار کرد.
همچنین نمادهای عمران و توسعه شاهد، همراه اول و آ.س.پ دیگر شرکت‌هایی بودند که بازار دیروز را با رشد قیمت ترک کردند، هرکدام از نمادهای مزبور به ترتیب 35/4، 7/1 و 64/1 درصد رشد را ثبت کردند.
در این میان بانک سرمایه‌، مرجان کار، بیمه دی، باغمیشه به همراه ۱۴ نماد معاملاتی دیگر شاهد افت قیمت سهام خود بودند.
در این راستا می‌توان به کاهش نرخ تمامی تسهیلات بانک مسکن به جز دوره‌های مهر، فروردین و خردادماه اشاره کرد.
در بازار دوم نیز بانک دی ۸ ریال و بانک الکترونیکی آرین ۱۲ ریال کاهش قیمت داشتند، این در حالی است که بانک گردشگری و پتروشیمی زاگرس هرکدام به ترتیب ۴۳ و ۰۲/۰ درصد رشد قیمت داشتند.
حق‌تقدم بانک گردشگری نیز بدون تغییر قیمت شاهد معامله 5/11 میلیون سهم به ارزش 4 میلیارد ریال بود که بدین ترتیب به عنوان پرمعامله‌ترین و باارزش‌ترین نماد شناخته شد.
معاملات «وگردش» و «دی» نیز به ترتیب ۸/۳ و ۷/۲ میلیارد ریال روانه بازار کردند.
در بازار پایه، بانک تات همچنان صدرنشین ارزش معاملات بود؛ به طوری که در این روز بیش از 19 میلیون سهم این شرکت به میانگین قیمت 2600 ریال داد و ستد شد و ارزش کل ناشی از این معاملات به رقم 7/49 میلیارد ریال رسید.
پتروشیمی لردگان نیز با جابه‌جایی ۶۰۱ هزار سهم به ارزش ۸۳۲ میلیون ریال در رتبه دوم جای گرفت.
در بازار اوراق مشارکت نیز شرایط مناسبی حکمفرما بود؛ به طوری که روزگذشته اوراق 7 شرکت خرید و فروش و در مجموع رقمی معادل 7/48 میلیارد ریال درآمد کسب کردند.
در جزئیات معاملات این روز می‌توان به خرید و فروش ۱۷ هزار برگه از اوراق سپرده بانک کشاورزی، ۱۴هزار و ۲۸۰ برگه از اوراق اجاره امید، ۱۳ هزار برگه از اوراق اجاره سامان و ۲ هزار و ۹۰۰ برگه از اوراق اجاره ماهان ۲ اشاره کرد.