گروه بورس- همایون دارابی: پس از آن که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با سپری کردن ۱۰ روز متوالی رشد، روز یکشنبه روی مقدار ۲۷ هزار و ۱۰۰ واحدی ایستاد، دیروز ترمز رشد شاخص کشیده شد. روند صعودی شاخص که از روز ششم شهریورماه سال جاری از عدد ۲۵هزار و ۴۷۵ واحدی آغاز شده بود تا روز بیستم شهریورماه ادامه پیدا کرد، تا جایی که در این روز روی عدد ۲۷هزار و ۱۰۰ واحدی ایستاده و بازدهی ۳/۶ درصدی را برای سرمایه‌گذاران بازار طی این ۱۰ روز رقم زد. اما روزگذشته ترمز رشد شاخص پس از ۱۰ روز معاملاتی کشیده شد و دماسنج با ۴۰ واحد افت، روی عدد ۲۷هزار و ۵۸ واحد ایستاد.

در همین حال بازار داد و ستد سهام تهران روز گذشته تحت تاثیر افزایش عرضه‌های تکنیکی معامله‌گران و همچنین تبعات انتشار خبرهای مربوط به اختلاس بزرگ با افت شاخص همراه شد.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که افزایش عرضه‌ها در بازار سهام متعاقب رشد اخیر شاخص و شکسته شدن سقف‌های قیمتی قابل ملاحظه بود. روند عرضه‌ها که از روز شنبه با عرضه بیشتر صف‌های خرید آغاز شده بود دیروز نیز ادامه یافت. هر چند که از شدت آن کاسته شده و کاهش قیمت‌ها انگیزه کمتری را برای عرضه سهام ایجاد کرده است. در همین حال، بورس تهران دیروز متاثر از دو مساله دیگر نیز بود. بازگشایی بازارهای جهانی دیروز با افت قیمت‌ها همراه شد. بهای بیشتر فلزات دیروز نزدیک به ۲درصد افت کرد و بهای مس در بورس لندن نیز به ۸هزار و ۸۰۰دلار رسید. هر چند به دلیل تعطیلی روز دوشنبه چین، بازارهای شانگهای بازگشایی نشده و به همین دلیل روند قیمت‌ها به طور کامل قابل اتکا نیست. در آخرین تحولات بازار جهانی، استعفای معاون اجرایی بانک مرکزی اروپا نگرانی در مورد وضعیت اقتصادی این اتحادیه را تشدید کرده است. در همین حال در بازار فلز مس، بزرگ‌ترین تولیدکننده مس روز گذشته در گزارشی از لغو شدن برخی از قراردادهای خرید از سوی مشتریان این شرکت به دلیل نگرانی از کشش بازارهای مصرف خبر داد. دیروز بازار با نگرانی در مورد خبرهای منتشره در اختلاس بزرگ بانک صادرات همراه بود .این نگرانی روند قیمتی بیشتر بانک‌های بورسی را متاثر ساخت؛ به گونه‌ای که بانک صادرات با صف فروش همراه شد و بانک‌های دیگر با افت قیمت مواجه شدند.

انتشار خبرهای اولیه در مورد تغییرات مدیریتی در مورد برخی از بانک‌های بورسی و غیر بورسی باعث احتیاط معامله‌گران برای مشخص شدن ابعاد تغییرات در صنعت بانکداری شده است. از سوی دیگر بانک صادرات تاثیرات اتفاق اخیر را در سود بانک رد کرد. این در حالی است که براساس مقررات بانکی، بانک صادرات ملزم به پرداخت مطالبات تنزیل‌کنندگان اسناد بوده و تعهدات صورت گرفته از سوی یک یا چند شعبه بانک حتی به فرض بی‌اطلاعی مدیرعامل بانک، رافع مسوولیت بانک نخواهد بود. این موضوع از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز تایید شده است.

در بازار دیروز در گروه فلزی، عرضه یک درصدی فولاد مبارکه توسط شرکت سرمایه گذاری خردمندان وابسته به بانک ملت بدون خریدار باقی ماند تا بار دیگر خریدهای پر تعداد سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان در نماد فولاد از سر گرفته شود. دیروز بیش از ۳۰میلیون سهم مبارکه در بازار داد و ستد شد.

در گروه فلزی، بیشتر نمادها به دلیل وضعیت خاص بازارهای جهانی با جو انتظار معامله‌گران همراه بودند. در گروه دارویی، معامله‌گران دیروز شاهد صدر نشینی این گروه کم تحرک بودند. به دنبال انتشار خبرهایی در مورد افزایش نرخ اقلام دارویی و در آستانه ارسال گزارش‌های شش ماهه شرکت‌های این گروه، بیشتر نمادها با صف خرید مواجه شدند. کارشناسان بازار با توجه به گزارش‌های سه ماهه مناسب برخی از شرکت‌های دارویی انتظار تکرار شرایط مناسب گزارش‌ها در شش ماهه را دارند. دیروز نمادهایی نظیر البرزدارو، لقمان، داروپخش، سرمایه‌گذاری البرز و کوثر با صف خرید همراه بودند. در گروه تجهیزات دیروز نمادهای عمده با کاهش قیمت همراه شدند. در این گروه، صدرا با صف فروش همراه شد. در گروه تصفیه نفت، بلوک ۱۰ درصدی شرکت پالایش نفت اصفهان (معادل ۴۱۶ میلیون و ۲۲۵ هزار و ۸۰۰ سهم) ۱۲ مهر ماه برای واگذاری از طریق بورس عرضه می‌شود. هم‌اکنون ۱۰ درصد از سهام این شرکت در اختیار دولت، ۳۰ درصد سهام عدالت، ۲۰ درصد رد دیون دولت، ۱۵ درصد صندوق تعاونی کارکنان وزارت بهداشت و ۲۵ درصد سایر اعلام شده است.

در گروه خودرویی، دیروز خبرهای اولیه از کمیته قیمت گذاری خودرو حکایت از موافقت ضمنی با افزایش قیمت سه تا ۱۰ درصدی ۱۳ مدل از خودروهای داخلی داشت. این کمیته، هفته گذشته با حضور نمایندگان چهار شرکت ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و گروه بهمن تشکیل جلسه داده و درخواست آنها را بابت افزایش قیمت محصولاتشان مورد بررسی قرار داده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن شاخص کل معادل ۴۰واحد افت کرد و حجم معاملات نیز به ۵/۶۸ میلیارد تومان رسید.