هفته طلایی: 29/4درصد رشد

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته برترین هفته کاری خود در سال جاری را با ثبت ۲۹/۴درصد بازدهی هفتگی به نمایش گذاشت تا بازدهی شاخص کل بورس اوراق بهادار در سال جاری به مرز ۶/۱۵درصد برسد. در هفته گذشته پایان ماه مبارک رمضان، تداوم تزریق نقدینگی به بازار و افزایش چشمگیر فعالیت سرمایه‌گذاران حقوقی باعث شد تا بورس تهران بتواند شکسته شدن سقف شاخص کل و رشد بازدهی برمبنای شاخص بازدهی نقدی و قیمت را شاهد باشد. امری که موجب شده است پس از چند ماه رکود، معامله‌گران از لاک محافظه کاری خارج شده و خریدهای جدیدی را در دستور کار خود قرار دهند. کارشناسان بازار همچنین اهمیت بالایی برای تزریق نقدینگی از سوی برخی از فعالان حقوقی در بازار قایل هستند. در شرایطی که همچنان برخی سهامداران عمده نظیر تامین اجتماعی و برخی از صندوق‌های بازنشستگی در حال خارج کردن نقدینگی بودند حضور بانک پاسارگاد و تزریق نقدینگی از سوی سهامداران این شرکت به همراه خریدهای گسترده مهر و صندوق نفت موجب شد تا تعادل نقدینگی در بازار دوباره برقرار شود؛ امری که یکی از عوامل اصلی رشد بازار در هفته‌های اخیر محسوب می‌شود. انتظار می‌رود با شروع انتشار گزارش‌های ۶ماهه و تاثیرات آن بازار بتواند در صورت عدم رخداد تحولی ناگهانی مسیر کنونی خود را ادامه دهد.

در همین حال، بازار با تحولاتی موثر در بخش‌های کلان مواجه است.

در مسائل اقتصادی، معامله‌گران با تحولات سریع در بازارهای موازی از جمله ارز و سکه مواجه هستند. در بازار سکه رفتار معامله‌گران به ایجاد حباب قیمتی منجر شده، اما همچنان این بازار به شدت فعال بوده و بخش عمده‌ای از نقدینگی را به سمت خود جلب کرده است.

از سویی دیگر نگرانی از وضعیت ارزی و دشواری انتقال حواله‌های ارزی به اوج‌گیری قیمت دلار منجر شده است. بر این اساس، گمانه‌زنی‌ها در مورد واکنش وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به این رشد قیمتی نیز از اهمیت برخوردار است. در هفته گذشته بانک مرکزی اقدام به افزایش محدود نرخ پایه ارز کرد که این امر به عنوان چراغ سبزی برای بازار جهت تثبیت قیمت‌های کنونی ارزیابی می‌شود که در این شرایط شرکت‌های وابسته به اقتصاد جهانی می‌توانند انتظار افزایش درآمد را داشته باشند. در مسائل اقتصادی همچنین بحث در مورد پرداخت یارانه نقدی و احتمال اجرای مرحله دوم هدفمند‌سازی یارانه‌ها افزایش یافته است. در همین حال برخی از منابع از احتمال افزایش ۲۰درصدی بهای حامل‌های انرژی در آذرماه خبر می‌دهند.

همزمان با انتشار خبر اجرایی شدن فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در نیمه دوم امسال، برخی منابع خبری نیز به نقل از یکی از مقامات ارشد دولت از افزایش یارانه نقدی به ۶۰ هزار تومان همزمان با اجرای فاز دوم خبر دادند.

در بازار سهام با شروع دوره جدید از افزایش قیمت‌ها، واکنش‌هایی نیز به این رشد رونق رخ داده است. انتشار گزارش‌های پی در پی شفاف‌سازی در سایت کدال نگرانی از وضعیت بازار را ایجاد کرده است. در این زمینه مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس نسبت به افزایش قیمت کاذب سهام برخی شرکت‌های بورسی هشدار داد.

امیر حمزه مالمیر افزود: این روزها برخی از شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های کوچک در بازار وجود دارند که سفته بازان روی سهام آنها ورود پیدا کرده‌اند؛ به طوری‌که قیمت سهام این شرکت‌ها با نوسانات غیرعادی روبه‌رو شده است.

وی تاکید کرد: کسانی که صرفا به صف نگاه می‌کنند و اقدام به خرید یا فروش سهم در بازار می‌کنند باید توجه داشته باشند که ممکن است در صورت خرید سهم شرکتی، آخرین خریدار آن باشند.

در همین حال انتشار شتاب زده سه گزارش شفاف‌سازی در مورد یک نماد در دو روز و سرانجام توقف نماد برای شفاف‌سازی بیشتر در هفته گذشته سبب شده است از میزان کارآیی گزارش‌های شفاف‌سازی به میزان قابل ملاحظه‌ای کاسته شود.

در این میان نگاه به تجربه بورس‌های بزرگ دنیا که با دارا بودن هزاران نماد معاملاتی بدون ایجاد مانع در نقدشوندگی سهام با مشکلات مشابه روبه‌رو می‌شوند، می‌تواند راهگشای شرایط کنونی بورس تهران باشد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار سهام روز چهارشنبه با تداوم رشد شاخص مواجه بود. رشد نمادهای عمده بازار به ویژه با پیشروی گروه فولادی و بانکی موجب شد تا شاخص ۲۱۶واحد فاصله خود با مرز تاریخی ۲۷هزار واحد را به ۷۰ واحد کاهش دهد.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در گروه فلزی شاهد رفتار نوسانی بهای جهانی فلزات بودند. پس از آنکه بازار‌های جهانی به دلیل سخنان بن برنانکه و نگرانی از کاهش عرضه‌ها به ویژه به دلیل احتمال افزایش مالیات بر صادرات مواد معدنی از سوی اندونزی با رشد اندکی مواجه شد؛ انتشار آمار اشتغال و دور نمای ضعیف اقتصادی آمریکا به کاهش بهای فلزات منجر شد تا در نهایت بهای مس در حد ۹هزار دلار در نوسان باشد. بهای آلومنیوم، سرب و روی نیز به ترتیب ۲هزار و ۳۶۶ دلار،۲هزار و ۴۲۳دلار و ۲هزار و ۱۹۲دلار در هر تن رقم خورده است. بهای بیلت فولادی در بورس فلزات لندن هم به ۶۲۰دلار در هر تن رقم خورده است. بازار روز چهارشنبه شاهد معاملات مناسبی در سه نماد فولادی مبارکه، خوزستان و خراسان شاهد بود. در نماد مبارکه معامله‌گران در شرایطی معامله ۱۱۱میلیون سهم مواجه شد که انتظار برای برگزاری مجمع فوق‌العاده هیات مدیره و تلاش موسسه مهر برای حفظ کرسی خود در هیات مدیره این شرکت به خریدهای پر تعداد در بازار منجر شده است. همچنین رشد بهای محصولات مبارکه و احتمال تعدیل سود در گزارش

شش ماهه نیز بر انگیزه بازار در این نماد افزوده است. در همین حال با افزایش بهای ورق مبارکه، بهای شمش فولاد خوزستان نیز افزایش یافته است که این امر در مورد افزایش درآمد فولاد خوزستان و همچنین تولیدکنندگان سنگ‌آهن نیز موثر است. در گروه فولادی، معامله‌گران با خبرهایی در مورد مصوبه دولت برای واگذاری بلوک ۵/۵۰درصد فولاد خوزستان مواجه هستند. براساس این مصوبه وجوه حاصل از این واگذاری صرف توسعه برخی از آزادراه‌های شمال کشور خواهد شد.

در گروه سیمانی، معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد به تاخیر افتادن پذیرش کلینکر بودند. در صورت پذیرش کلینکر کل محصولات شرکت‌های سیمانی در بورس کالا قابل معامله خواهد بود.

در گروه تصفیه نفت روز چهارشنبه

روغن پایه نفت پارس در بورس کالا پذیرفته شد تا راه برای عرضه محصولات این شرکت در بورس کالا باز شود.

در گروه برقی، بیمه پارسیان که با تغییراتی در پرتفوی سهام این شرکت مواجه شده است هفته آینده ۵درصد کابل البرز را در نرخ پایه یک هزار و ۶۷۷ریال به صورت نقد و اقساط عرضه خواهد کرد.در گروه بیمه‌ای، توافق نمایندگان سه قوه در مورد اجرای دیه ۶۰میلیون تومانی تا اطلاع ثانوی موجب کاهش فشارها به شرکت‌های بیمه‌ای شد.در این گروه، تصمیمات مدیرعامل جدید بیمه آسیا در کاهش پرداختی به کارکنان این شرکت اعتراض آنها را برانگیخت.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی، مدیرعامل بیمه آسیا با حضور در میان معترضان و با شنیدن صحبت‌های آنان قول دادند تا یک ماه آینده مشکلات صنفی کارکنان را حل کنند.

در گروه خودرویی، گروهی از کارگران ایران خودرو دیزل، واردکننده کشنده هووی چینی در ۵ سال پیش، مقابل دیوان عدالت اداری به دلیل آنچه که احتمال قطع آب و برق این شرکت توسط سازمان تعزیرات حکومتی عنوان شده است، تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر طبق اعلام سازمان تعزیرات حکومتی از هفته آینده آب و برق و گاز این شرکت قطع خواهد شد و کارگران درخواست کردند که این مشکل نباید مانع از امنیت شغلی آنها شود و متخلفان این پرونده خود باید پاسخگو باشند.پرونده هوو موجب شده است تا جریمه‌ای نزدیک به ۳۰میلیارد تومان برای ایران خودرو دیزل صادر شود. در همین حال خریداران کامیون هوو که بخش عمده‌ای از آنان به صورت لیزینگی و براساس اعتبار شرکت لیزینگ خودرو غدیر اقدام به خرید این محصول کرده‌اند، از پرداخت اقساط خودداری کرده‌اند که این امر کلاف سردرگم هوو را پیچیده‌تر کرده است. در گروه خودرویی، رییس‌جمهوری در جریان سخنرانی خود با اعتراض برخی از کارگران در مورد عدم دریافت سهام عدالت مواجه شد.

وی در ادامه از دبیرکل جامعه اسلامی کارگران خواست تا اسامی کارگرانی که سهام عدالت نگرفته‌اند را جهت دریافت این سهام جمع‌آوری و به وزارتخانه مربوطه اعلام کنند. رییس‌جمهور دستور داد یک کارگر و یک بازنشسته به عضویت هیات مدیره کلیه شرکت‌های شستا در آیند. در همین حال، ایران خودرو به دلیل افزایش بهای یورو و فشار ارزی، خواهان افزایش قیمت محصولات این شرکت است. در این زمینه مدیرکل ماشین‌سازی و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از تصمیم‌گیری در خصوص درخواست افزایش قیمت خودرو تا دو هفته آینده خبر داد. محسن صالحی‌نیا افزود: بیشتر خودروسازان درخواست افزایش قیمت داشته‌اند، اما بیشترین درخواست‌ها مربوط به خودروسازانی بوده که خودروهایی در تیراژ بالا تولید می‌کنند.

در گروه معدنی، با معامله ۲۰۰هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده معاملات این محصول در بورس کالا به طور رسمی آغاز شد. این محموله‌ها با قیمت فوق‌العاده ۱۱۳تا ۱۱۴دلار با هدف صادرات معامله شده است که نسبت به قیمت فروش داخلی شرکت‌های سنگ‌آهنی بورس بسیار بالاتر است. انتظار می‌رود با آغاز معاملات سنگ‌آهن در بورس کالا به تدریج قیمت فروش شرکت‌های بزرگ سنگ‌آهنی در داخل نیز اصلاح شود.

در گروه پیمانکاری، معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد توقف نماد بالاست برای اعلام پیش‌بینی سود ۲هزار و ۱۰۰ریالی بودند. با توجه به در پیش بودن اعلام نتایج دو مناقصه دیگر که شرکت بالاست در آن شرکت کرده است انتظار می‌رود بازگشایی نماد به پس از اعلام نتایج این مناقصه‌ها موکول شود.

در گروه بانکی، مصاحبه رییس بازرسی کل کشور و اعلام دستگیری سرپرست یک شعبه در خوزستان موجب تشدید شایعات در مورد اختلاس بانک صادرات شده است. پورمحمدی با اشاره به حجم پرونده اختلاس بانکی گفت: این پرونده کار عظیمی را می‌طلبد. بخشی از این پرونده از سال گذشته دنبال می‌شد که در رابطه با تاسیس یک بانک خصوصی بود که تعلیق شد؛ یعنی مجوز گرفته بود؛ ولی به بانک مرکزی اعلام شد که مجوز آن لغو شود. بخشی از کار نیز امسال دنبال می‌شود که امیدواریم در آینده نزدیک موجب صدور حکم شود.

در همین حال صبح روز جمعه مدیرعامل بانک صادرات در مصاحبه‌ای مطبوعاتی مسوولیت این بانک دیگر در این پرونده را رد کرد و هفت بانک را درگیر در این پرونده دانست.

در گروه بانکی، معامله‌گران با شایعاتی در مورد توافق اولیه میان سهامداران مخابرات و بانک‌پارسیان برای واگذاری ۲/۵درصد سهام مخابرات ایران به این شرکت (از طریق واگذاری نزدیک به ۵درصد کنسرسیوم اعتماد مبین )خبر می‌دهد.

در این گروه، با ورود سرمایه‌گذاری تدبیر در میان سهامداران بالای یک درصد

بانک‌دی، رقابت برای حضور در هیات مدیره بانک دی افزایش خواهد یافت. در همین حال بانک دی به زودی شاهد عرضه حق تقدم‌های استفاده نشده این بانک است که برای بسیاری از سرمایه‌گذاران فرصت مناسبی برای خرید بلوکی سهام این بانک است. گفته می‌شود شمار قابل ملاحظه‌ای از حق‌تقدم‌های افزایش سرمایه شرکت به صورت استفاده نشده باقی مانده است. در این گروه دکتر بت‌شکن، مدیرعامل بانک اقتصاد نوین از راه‌اندازی نخستین صندوق ارزی توسط این بانک خبر داده است.

در گروه انفورماتیک، ایجاد شبکه شاپرک(شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی) از سوی شرکت خدمات انفورماتیک و همچنین اتصال شرکت‌های خدمات کارتی از جمله تجارت الکترونیک پارسیان به صورت مستقیم به این شبکه که از آن به عنوان شتاب دوم یاد می‌شود، می‌تواند درآمدهای این شرکت‌ها را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.در گروه غذایی، توسعه صنایع بهشهر روز چهارشنبه با معاملات پر حجمی مواجه شد که در آن ۲۸میلیون سهم این شرکت مورد داد و ستد قرار گرفت. بخش عمده‌ای از این عرضه را شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی صورت داد.

در گروه شرکت‌های هلدینگی، برخی خبرهای اولیه از مذاکره سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی برای پذیرش دو شرکت نفت پاسارگاد و ایرانول برای حضور در بورس یا فرابورس خبر می‌دهد. هر چند این شرکت به دلیل عدم فروش بلوک ایران خودرو با مشکل پوشش سود هر سهم شرکت در سال مالی جاری مواجه خواهد بود. در گروه ساختمانی، دو شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان و نوسازی و ساختمان تهران با انتشار گزارش شفاف‌سازی بر وجود مشکل در پوشش سود این شرکت در سال جاری تاکید کردند.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که توانست در کل هفته نیز کارنامه مثبت بازار را تقویت کند. براساس آمار منتشره ارزش معاملات در هفته گذشته با ۶درصد کاهش به ۴۶۴میلیارد تومان رسید. شمار خریداران نیز با ۹درصد رشد به ۳۳هزار و ۱۸۶نفر رسید. شاخص نیز با یک هزار و ۱۰۸واحد رشد به ۲۶هزار و ۹۳۰واحد رسید.