فارس- مدیرعامل شرکت بورس با اعلام منطقی بودن حرکت روزهای گذشته شاخص و خوش‌بینی به نیمه دوم بازار از جدی بودن حضور در بورس ۱۰ شرکت دیگر تا سه ماه دیگر خبر داد. حسن قالیباف اصل در رابطه با ثبت رکوردهای جدید شاخص در روزهای گذشته گفت: در حالی حجم معاملات روزانه و هفتگی بورس افزایش یافته که این اتفاق نشان‌دهنده افزایش تحرک سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی در معاملات است، بنابراین اتفاق منطقی در بازار سهام رخ داده و حرکت صعودی شاخص طبیعی است. وی در برابر این سوال که آیا بازار سهام می‌تواند در نیمه دوم سال حرفی برای گفتن داشته باشد؟ توضیح داد: واقعیت این است که بازار سرمایه کشور طی یک دهه اخیر از جایگاه ویژه‌ای در مناسبات اقتصادی برخوردار شده و ظرفیت‌های بالایی را به نمایش گذاشته است، به‌طوری‌که نسبت ارزش بازار سهام به تولید ناخالص داخلی به ۳۰ درصد رسیده که نشان‌دهنده نقش این بازار در تامین مالی بهینه و کارآمد پروژه‌های متعدد است.

این مقام مسوول ادامه داد: از طرف دیگر با در نظرگرفتن تنوع ابزارها از جمله پذیرش چند نوع اوراق مشارکت و به‌کارگیری رویه‌های اختیار خرید و فروش و پذیرش شرکت‌های جدید می‌توان به تداوم روند صعودی شاخص خوش بین بود، بنابراین بازار سهام در نیمه دوم سال می‌تواند به مانند سال گذشته مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

قالیباف اصل به برگزاری جلسه هیات پذیرش اوراق بهادار در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: در آن جلسه با پذیرش شرکت پتروشیمی کرمانشاه موافقت شد. بر همین اساس از نظر ما حضور در بورس این شرکت جدید نهایی شده و سرمایه‌گذاران عمده آن می‌توانند با طی دیگر مراحل اقدام به عرضه سهام این شرکت در بورس کنند.

وی ادامه داد: این شرکت از بخش خصوصی بوده و ارتباطی به شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ ندارد. سرمایه اسمی آن نیز ۸۸ میلیارد تومان است و براساس مجمع فوق‌العاده دوم شهریور، سهامداران عمده با حضور در بورس این شرکت موافقت کرده بودند.

سخنگوی شرکت بورس افزود: پالایشگاه بندرعباس، نفت و گاز پارسیان، موسسه اعتباری توسعه ، سیمان آبیک، پالایشگاه نفت جی، نفت سپاهان،سیمان ممتازان کرمان، کارت اعتباری ایران کیش ، ایران خودرو خراسان به همراه فروشگاه رفاه که به‌تازگی درخواست پذیرش داده ، جزء ۱۰ شرکتی هستند که انتظار می‌رود تا سه ماه دیگر به نوبت مورد پذیرش واقع شوند. قالیباف اصل خاطر نشان کرد: در این میان دو هفته دیگر پرونده پذیرش پالایشگاه بندرعباس به هیات پذیرش برده می‌شود. نفت و گاز پارسیان هم به احتمال زیاد تا یکماه دیگر بورسی می‌شود.