گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس پس از هفته‌ها رشد، هفته گذشته را با افت سپری کرد.

در هفته‌ای که گذشت ارزش کل معاملات نه‌تنها افت کم‌سابقه ۵۰درصدی را ثبت کرد،‌ بلکه حجم کل سهام مبادله شده در این بازار نیز به طور قابل توجهی کاهش یافت و در مقایسه با هفته ماقبل، نصف شد. بدین ترتیب در هفته گذشته حدود ۲۹۲ میلیون سهم در ۲۸هزار و ۶۷۹ مرتبه توسط سهامداران خرید و فروش شد و ارزش کل ناشی از این معاملات به رقم یک‌هزار و سه میلیارد ریال رسید.

همچنین بیشترین حجم معاملات هفته گذشته مربوط به داد و ستد روز دوشنبه بود.

در این روز ۱۶۰ میلیون سهم به ارزش ۳۲۲ میلیارد ریال داد و ستد شد که بدین ترتیب ۳۲ درصد از حجم کل معاملات هفتگی در این روز رقم خورد.

همچنین در روز یادشده معامله بلوک ۳۸/۲۳ درصدی سهام پتروشیمی زنجان به قطعیت رسید که این بلوک رقمی معادل ۱۳۰ میلیارد ریال روانه بازار کرد.

این در حالی است که کمترین ارزش معاملات در هفته مورد گزارش مربوط به مبادلات روزهای نخست هفته بود.

در همین راستا در روزهای شنبه و یکشنبه تنها ۱۶۶ میلیارد ریال روانه بازار شد.

در روز سه‌شنبه نیز مجوز افزایش سرمایه شرکت بهشت پارس (فعال در زمینه صادرات گل و گیاه) از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد تا بدین ترتیب در هفته جاری پذیره‌نویسی این شرکت آغاز و ورود آن به فرابورس ثبت شود.

همچنین در روز چهارشنبه به‌رغم وعده‌های قبلی در بازگشایی نماد فرابورس و عرضه سهام این شرکت در بازار پایه، عرضه‌ای صورت نگرفت و مطابق برخی دیگر از نمادهای تازه‌وارد در بازار پایه، این بازگشایی نیز به تعویق افتاد. امید قائمی، مدیرعامل فرابورس علت تعویق مزبور را مشکل در وثیقه‌گذاری و نیز بررسی میزان خرید سهام توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و چگونگی تخصیص سهام عنوان کرد.

همچنین در آخرین روز کاری هفته گذشته نمادهای معاملاتی بالاست،‌ فن‌آوا و سیمان سبزوار به دلیل ارائه اطلاعات با اهمیت و شفاف‌سازی متوقف شدند.

با توجه به تمامی اتفاقات یادشده،‌ هفته گذشته دوره‌ای رو به رکود بود و انتظار می‌رود هفته جاری روزهای بهتری را در کارنامه فرابورس ثبت کند.