گروه بورس- اعظم شریفی: «بازگشایی نماد فرابورس به تعویق افتاد» این پیغام ناظر بازار دیروز در جریان معاملات اعلام شد تا پس از کش و قوس‌های فراوان بر سر دلایل عرضه این سهام در این بازار، «فرابورس» در فرابورس عرضه نشود.
به گزارش خبرنگار ما، بازار دیروز فرابورس، پایان هفته پرخبری را برای معامله‌گران این بازار به همراه داشت که توقف ناگهانی نمادهای معاملاتی بالاست و فن‌آوا و عدم عرضه سهام فرابورس، سهامداران را در آخرین روز کاری هفته شگفت‌زده کرد.

معامله‌گران که در ساعات ابتدایی بازار خود را برای بازگشایی نماد فرابورس آماده کرده بودند، پس از توقف غیرمنتظره فن‌آوا بعد از دوبار شفاف‌سازی که دلیل آن باز هم شفاف‌سازی اعلام شده است، شاهد توقف نماد بالاست نیز به دلیل ارائه اطلاعات با اهمیت و شفاف‌سازی بودند. در ادامه ناظر بازار از تعویق بازگشایی نماد معاملاتی فرابورس به منظور مهیا شدن عرضه تا اطلاع ثانوی خبر داد تا پایان هفته فرابورسی‌ها کم‌رونق باشد.
تعویق بازگشایی فرابورس تا اطلاع‌ ثانوی
در این باره مدیرعامل فرابورس در گفت‌وگو با ایسنا در مورد علت بازگشایی تعویق در نماد فرابورس توضیح داد: به دلیل انجام اقدامات وثیقه‌گذاری و نیز بررسی میزان خریداری سهم توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و چگونگی تخصیص سهم، بازگشایی نماد فرابورس انجام نشد.
مصطفی امیدقائمی در پاسخ به این سوال که چرا بررسی‌ها قبل از بازگشایی نماد شرکت صورت نگرفت، گفت: روز سه‌شنبه موضوعات جدیدی مطرح شد و با توجه به محدودیت‌های موجود در اساسنامه مقرر شد تا میزان خریداری سهم توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بررسی شده و سپس نماد شرکت بازگشایی شود.
مدیرعامل فرابورس در مورد زمان بازگشایی نماد فرابورس در فرابورس اظهار کرد: در حال حاضر بازگشایی نماد فرابورس در حال پیگیری است و بعد از پایان یافتن بررسی‌های لازم و تعیین میزان خریداری سهم توسط اشخاص، نماد شرکت احتمالا تا 2 هفته آینده بازگشایی می شود.
در همین حال مدیر بازار فرابورس گفت: با توجه به بند ب ماده ۹۵ قانون برنامه پنجم توسعه، شرکت‌های سهامی عام باید معاملات سهام خود را به یکی از بازار‌های بورس و فرابورس منتقل کنند، در این راستا شرکت فرابورس در این حوزه پیشقدم شد که معاملات خود را در این بازار با توجه به الزام قانونی انجام دهد.
امیر هامونی ادامه داد: اما به دلیل مهیا نشدن شرایط عرضه، این فرآیند به تعویق افتاد.
وی اضافه کرد: براساس این دستورالعمل، اشخاص حقوقی بیشتر از ۵/۲درصد سهام فرابورس یا دیگر بورس‌های فعال کشور را نمی‌توانند تحت مالکیت در آورند و این محدودیت برای سپرده‌گذاری مرکزی ۵درصد و برای دیگر نهادهای مالی ۱۰درصد است.
پابرجایی صف خرید سرمایه
در بازار دیروز فرابورس بانک سرمایه همچنان با وجود معامله ۱۱میلیون سهم به ارزش ۳۲ میلیارد ریال صف خرید داشت.
به این ترتیب بانک سرمایه در روزی که بیشتر نمادهای این بازار با معاملات منفی و کاهش روبه‌رو بودند، عنوان پرمعامله‌ترین سهم فرابورسی به لحاظ حجم و ارزش را به خود اختصاص داد. در همین حال در بازار اول، فولادآلیاژی یزد و روان فن‌آور نیز با نگاه مثبت سهامداران مواجه شدند تا به ترتیب 121 و 143 ریال افزایش قیمت را تجربه کنند که بیشترین افزایش قیمت را بعد از بانک سرمایه کسب کردند. در بازار دیروز، افرانت با 01/1 درصد، پتروشیمی پردیس با 72/1 درصد، همراه اول با 03/1 درصد و کویرتایر با 83/0 درصد نوسان مثبت به کار خود پایان دادند.
در مقابل، عمران و توسعه شاهد با صف فروش و نوسان منفی ۶۶/۴ درصدی در کنار گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان با ۱۶/۳ درصد، سرمایه‌گذاری خوارزمی با ۱۵/۳، بیمه دی با ۷۹/۲درصد کاهش، روزی منفی را به ثبت رساندند. این در حالی است که دیروز تمامی تسهیلات مسکن معامله شده در فرابورس با کاهش قیمت مواجه شدند که تسهیلات مسکن دی ماه با کاهش ۷۴۷ ریالی بیشترین افت را شاهد بود.
در بازار دوم نیز با وجود اینکه پتروشیمی زاگرس تنها در لحظاتی با قیمت 12هزار و 400 ریال معامله شد اما در نهایت با 10 ریال افزایش قیمت در مبلغ 12 هزار و 387 ریال به کار خود پایان داد. از سوی دیگر حق‌تقدم بانک گردشگری با 56/2 درصد افزایش قیمت مواجه شد. این در حالی است که بانک‌های دی، گردشگری و آرین با فروکش کردن تب داغ بانکی‌ها در بورس، روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند.
در بازار پایه نیز بانک تات شاهد نوسان منفی ۳/۲ درصدی بود. در این بازار پتروشیمی امیرکبیر بدون تغییر قیمت در مبلغ ۱۹۶۳ ریال بسته شد.
اما معامله‌گران به دو شرکت بازار پایه توسعه شمال و پتروشیمی لردگان توجه ویژه‌ای داشتند تا هر دو سهم با نوسان مثبت و صف خرید به کار خود پایان دهند.
در مجموع دیروز ۳۷ میلیون و ۵۰۴ هزار سهم به ارزش ۱۶۱ میلیارد و ۱۸۴ میلیون ریال در فرابورس داد و ستد شد.
در بازار ابزارهای نوین مالی نیز، 4هزارو 780 صکوک امید، هزارو 420 برگه مشارکت نارنجستان، 96برگه اوراق مشارکت ایران شرق، 20هزارو 490برگه مشارکت مسکن مهر 17درصد، 2هزارو 850 صکوک ماهان، 2هزار و 850 صکوک ماهان 2 و 12هزارو 270 برگه صکوک سامان خرید و فروش شد.