گروه بورس- هدیه لطفی: نماد معاملاتی شرکت فرابورس ایران در بازار پایه فرابورس بازگشایی می‌شود، تا بدین ترتیب امکان معامله سهام این شرکت در بازار پایه فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ما، نماد معاملاتی شرکت فرابورس از روز چهارشنبه هفته جاری در بازار پایه و با نماد «فرابورس ۱» بازگشایی می‌شود.
همچنین در روز عرضه اولیه، نماد مزبور بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت گشایش می‌یابد و قیمت پایانی معاملات براساس میانگین موزون قیمت‌های معامله شده در همان روز تعیین می‌شود.
یک روز پس از گشایش نیز دامنه نوسان قیمت به میزان ۵ درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل تعیین می‌شود.

گشایش «پتروشیمی لردگان»
از سویی دیگر، روز سه‌شنبه گذشته نماد معاملاتی پتروشیمی لردگان در بازار پایه فرابورس بازگشایی شد.
نماد یادشده بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و به صورت حراج پیوسته(بدون مرحله پیش گشایش) بازگشایی شد و در اولین روز معاملاتی میانگین نرخ هر سهم آن به ۱۴۸ تومان رسید.
همچنین در این روز بیش از 4 میلیون سهم «شلرد» به ارزش 6 میلیارد و 523میلیون ریال خرید و فروش شد.
با توجه به تصویب افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۴۴۲ میلیارد و ۶۵۵ میلیون ریال به مبلغ ۷۵۲ میلیارد و ۵۱۵ میلیون ریال نماد معاملاتی حق‌تقدم خرید سهام مزبور نیز گشایش یافت که در معاملات روز سه‌شنبه تعداد ۱۶۲ هزار حق‌تقدم یادشده به ارزش ۸۱ میلیون ریال جابه‌جا شد.
در این روز بازار پایه فرابورس، معامله سهام 4 شرکت دیگر را نیز در خود جای داد که نماد «فن‌آوا» با معامله 10میلیون سهم به ارزش15 میلیارد و 964 میلیون ریال پرمعامله‌ترین و باارزش‌ترین سهم شناخته شد.

بانک تات، پتروشیمی امیرکبیر و سرمایه‌گذاری توسعه شمال نیز هرکدام به ترتیب ۲۳۱، ۵ و ۱۱۴ میلیون ریال روانه بازار کردند که در این میان تنها بانک تات با رشد قیمت ۱۴/۳ درصدی هر سهم روبه‌رو شد و بقیه با کاهش نرخ به کار خود پایان دادند.
در معاملات روز سه‌شنبه، ارزش کل معاملات بازار فرابورس به رقم 179میلیارد ریال رسید، که شرکت آ.س.پ بیشترین حجم معاملات را با خرید و فروش 5میلیون و 500هزار سهم و قیمت پایانی 3628 ریال از آن خود کرد و کمترین حجم معاملات را شرکت عمران و توسعه شاهد با جابه‌جایی 9 هزار سهم به خود اختصاص داد.
بیشترین رشد قیمت را بانک سرمایه با افزایش ۹/۴ درصدی داشت که به نرخ ۲۲۴۴ ریال رسید و شرکت سیمان سبزوار با کاهش ۱/۳درصدی و نرخ ۹۳۱ ریال، کمترین رشد قیمت را در سیستم معاملاتی ثبت کرد.


همچنین در بازار ابزارهای نوین مالی، 2 هزار برگه از اوراق مشارکت نارنجستان، 5 هزار و350 برگه سپرده کشاورزی، یک هزارو370 برگه اجاره ماهان، 39 هزار و 900 برگه اجاره ماهان2 ، 8 هزار و 740 برگه اجاره سامان،6 هزار و 390 برگه اوراق مشارکت نفت فصلی و 20 هزار برگه گواهی سپرده سعدی به قیمت هر برگه یک میلیون ریال جا‌به‌جا شد.

تداوم رشد هفتگی
در همین راستا، بازار فرابورس مطابق روند صعودی هفته‌های گذشته شاهد رشد هفتگی معاملات خود بود.
در مجموع هفته قبل حدود ۵۸۵ میلیون سهم در ۲۲ هزار و ۲۰۰ مرتبه میان سهامداران جابه‌جا شد و ارزش ناشی از این معاملات به رقم دوهزار و ۴۸میلیارد ریال رسید که این معاملات در مقایسه با معاملات هفته ماقبل شاهد رشد ۳۷ درصدی بوده است.
همچنین بیشترین حجم معاملات هفته مورد گزارش مربوط به داد و ستد روز یکشنبه بود.
در این روز ۴۶۳ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۵۵۵ میلیارد ریال خرید و فروش شد و بدین ترتیب ۷۵ درصد از حجم کل معاملات از این روز تامین شد.