گروه بورس- بازار فرابورس در معاملات روزگذشته شاهد نوسان‌های آرامی بود که معامله 25 میلیون سهم به ارزش 190 میلیارد ریال را برای معامله‌گران این بازار به ارمغان آورد.

به گزارش خبرنگار ما، با حاکم شدن فضای مثبت در معاملات بورس، فرابورسی‌ها نیز روزی مثبت را تجربه کردند که انتظار ادامه این روند در بازار امروز را افزایش می‌دهد. براین اساس به جز امتیاز تسهیلات مسکن مهر، آذر و اسفند ۸۹ ، سایر این اوراق روزی منفی را تجربه کردند که این امر نیز مثبت شدن دوباره فضای فرابورس را برای معامله سایر سهم‌ها نوید می‌دهد. این در حالی است که بانک سرمایه در پایان معاملات دیروز با صف خرید سنگین ۱۰۵ میلیون سهمی معامله شد. این سهم که در معاملات دیروز قیمت ۲۰۵۲ ریالی را نیز تجربه کرده بود با توجه ویژه معامله‌گران بعد از جابه‌جایی ۶/۶میلیون سهم به ارزش ۱۴ میلیارد ریال، توانست در قیمت ۲۱۹۴ ریال صف خرید چشمگیری را شاهد باشد؛ اما بانک سرمایه در پایان معاملات دیروز با ۴۸ ریال افزایش در قیمت ۲۱۳۸ ریال بسته شد.
آغاز پذیره‌نویسی «سیمان غرب آسیا»
از سویی دیگر روزگذشته با شروع پذیره‌نویسی حق‌تقدم استفاده نشده شرکت سیمان غرب آسیا، تعداد ۲۵۶هزارو ۹۲۱حق‌تقدم در بازار پایه فرابورس به فروش رفت.
به استناد مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 23 دی ماه 89 افزایش سرمایه شرکت سیمان غرب آسیا از مبلغ 353 میلیارد و 195 هزار و 866 ریال به مبلغ 600 میلیارد و 431 میلیون ریال اجرا شد و در مدت مقرر تعداد65 میلیون و 245هزارو 9 حق‌تقدم از طرف سهامداران مورد استفاده قرار گرفت.
همچنین شرکت سیمان غرب آسیا تعداد ۱۸۱میلیون و ۹۹۰هزارو ۱۲۵ حق‌تقدم استفاده نشده در افزایش سرمایه خود به قیمت هزار و ۷۲۰ریال در بازار پایه فرابورس به مدت ۳۰روز در بازار پایه پذیره‌نویسی می‌کند که از این تعداد ۲۵۶هزارو ۹۲۱ حق‌تقدم دیروز
به فروش رسید. یادآور می‌شود در حال حاضر این شرکت در حدود 47 هزار سهامدار دارد که از این میان در حدود 42 هزار نفر آن دارای کد بورسی بوده و با این اقدام انتظار می‌رود رقمی در حدود 5 تا 6 هزار نفر به سهامداران این شرکت افزوده شود.
همچنین در جریان معاملات روزگذشته نماد معاملاتی اوراق اجاره واسط مالی اردیبهشت ماهان به منظور آغاز معاملات ثانویه بازگشایی شد.از سوی دیگر در بازار دوم، بانک دی ۲۱ ریال افزایش قیمت داشت و پتروشیمی زاگرس با وجود معامله ۱۴۳هزار و ۳۳۴ سهم همچنان بدون تغییر در قیمت ۱۲ هزار و ۳۵۰ ریال بسته شد. بانک گردشگری و حق‌تقدم آن نیز به ترتیب با ۷ و ۱۰ ریال کاهش قیمت در کنار بانک الکترونیکی آرین روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند.
از سوی دیگر صف خرید گروه فن‌آوا در معاملات روزگذشته از میان رفت تا با معامله 6/5 میلیون سهم این سهم شاهد نوسان منفی 5 درصد باشد تا در قیمت 1512 ریال صف فروش را تجربه کند. افرانت نیز روزگذشته هرچند نوسان‌های منفی مداومی را تجربه کرد اما توانست در نهایت با 123 ریال رشد در قیمت 15 هزار و 36 ریال بسته شود.
در همین حال فولادآلیاژی یزد با معامله ۳/۱ میلیون سهم معاملات مثبتی را شاهد بود تا در پایان با افزایش ۶۲ ریالی در قیمت ۲۴۸۸ ریال مواجه شد.
از سوی دیگر مرجان کار نیز در قیمت 6669 ریال صف فروش 70 هزار سهمی داشت تا با 202 ریال کاهش قیمت بسته شود.
در معاملات بازار پایه، بانک تات همچنان مورد توجه معامله‌گران واقع شد تا با تقاضای خرید ۳۶۰ هزار سهمی به کار خود پایان دهد. بانک تات با ۹۱ ریال افزایش در قیمت ۲۵۰۸ ریال به کار خود پایان داد.
همچنین در معاملات روزگذشته، کویرتایر با ارائه گزارش 6 ماهه بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد.
کویرتایر در معاملات دیروز نوسان مثبت ۱۳ درصدی را به ثبت رساند. این در حالی است که در گزارش ۶ماهه شاهد کاهش ۴۰ ریالی پیش‌بینی سود هر سهم بود. بر این اساس پیش‌بینی سود هر سهم کویرتایر از ۵۱۳ ریال به مبلغ ۴۷۳ ریال کاهش یافت. کویرتایر در عملکرد ۶ماهه با تحقق ۵۰درصد از پیش‌بینی سود هر سهم مواجه شده است.
از سوی دیگر بیمه دی نیز با معامله 3/1 میلیون سهم همچنان در پایان معاملات با 4/2 میلیون تقاضای خرید مواجه بود. قیمت هر سهم بیمه دی با 104 ریال رشد به مبلغ 2397 ریال افزایش یافت.
همچنین در بازار ابزارهای نوین مالی نیز ۴۸ هزار و ۳۳۰ برگه از اوراق گواهی سپرده بانک کشاورزی، ۲۱ هزار برگه از اوراق مشارکت نارنجستان، ۸هزار و ۳۵۰ برگه از اوراق مشارکت نفت، دوهزار و ۳۳۰ برگه از اوراق اجاره ماهان و یک هزار و ۶۰۰ برگه از اوراق مشارکت ایران شرق خرید و فروش شد.
در این بازار اوراق سپرده سعدی، مسکن مهر و اجاره ماهان نیز شاهد جابه‌جایی سهام خود بودند.