گروه بنگاه‌ها- با آغاز تولید انبوه تراکتور ۱۰۵۰ITM در گروه صنعتی تراکتورسازی ایران خودکفایی ایران اسلامی در تامین این رنج از تراکتورهای مورد نیاز کشاورزان ممکن شد.

مدیر عامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران با اعلام این خبر گفت: با آغاز تولید انبوه این محصول سالانه از خروج بیش از ۱۲ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود. مهندس ابوالفتح ابراهیمی افزود: این میزان صرفه جویی ارزی باتوجه به داخلی سازی و صرفه جویی بیش از ۵۰ میلیون ریالی هزینه تمام شده این محصول و نیاز بیش از ۲ هزار و پانصد دستگاهی بازار داخلی که تاکنون از خارج از کشور تامین می‌شد ممکن شده است. وی با اشاره به قابلیت‌های این محصول و لزوم صرفه‌جویی در مصرف سوخت با توجه به هدفمندی یارانه‌ها و همچنین نیاز بین ۵ تا ۱۰ درصد زمین‌های کشاورزی کشور به تراکتورهایی با توان بالا گفت: در این راستا تراکتورهای۱۰۵۰و۱۰۰۰ITM و با کاهش۷ لیتری مصرف سوخت در ساعت در واحد فنی و توسعه تراکتورسازی ایران طی مدت ۳ سال طراحی و امروز به تولید انبوه رسیده است.ابراهیمی دارا بودن استاندارهای یورو۲ تراکتور۱۰۵۰ITM که استانداردی جهانی بوده و قابلیت عرضه در اروپا را ممکن می‌سازد از دیگر ویژگی‌های این محصول عنوان کرد و گفت: ویژگی صادراتی این محصولات با توجه به دارا بودن استاندارد فوق که از موسسه اسپانیایی EDI اخذ شده یکی از دلایل طراحی و تولید این محصولات محسوب می‌شود.وی اضافه کرد: با اخذ استانداردهای یورو ۲ که اعتباری برای ورود به بازارهای جهانی و اروپایی می‌باشد زمینه صادرات این محصول به تمام نقاط دنیا ممکن می‌شود .

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران درباره تولید انبوه این محصول گفت: پیش‌بینی بر مبنای نیاز داخلی که ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه در سال می‌باشد و همچنین اولویت صادراتی تولید اولیه تراکتور۱۰۵۰ITM ، ۵ هزار دستگاه در سال در برنامه تولیدی این محصول قرار گرفته است.

وی درباره نیاز داخلی اظهار داشت: درصورت عملیاتی شدن طرح جایگزینی تراکتورهای فرسوده پیش بینی می‌شود تقاضای کشاورزان برای این محصول جدید بیشتر شود.

ابراهیمی همچنین در مورد دسترسی کشاورزان به این محصول نیز گفت: کشاورزان در تمام نقاط ایران می‌توانند با مراجعه به بیش از ۲۵۰ نمایندگی فعال تراکتورسازی نسبت به خرید تراکتور۱۰۵۰ITM اقدام کنند.این فعال حوزه صنعت کشور از تقاضای کشورهای اروپایی و آفریقایی این محصول خبر داد و گفت: محصول تولیدی در شرایط استانداردهای جهانی یک تراکتور کامل و توان رقابت با محصولات پیشرفته خارجی را دارد. معاون فنی و توسعه گروه صنعتی تراکتورسازی ایران نیز درباره قابلیت‌ها و توانایی‌های محصول جدید تولید شده در مجموعه تراکتورسازی ایران گفت: تراکتور۱۰۵۰ITM دارای قابلیت‌هایی چون کاهش۳۰ درصدی مصرف سوخت در مقایسه با نمونه‌های مشابه، موتور توربوشارژ، استاندارد آلایندگی یورو ۲، قدرت و توان بیشتر و حجم کمتر می‌باشد. فرهنگ صیدی اضافه کرد: این محصول دارای ۱۰۵ اسب بخار توان بوده که حد فاصل بین تراکتورهای سنگین و سبک قرار می‌گیرند. وی بر داخلی بودن تمام تکنولوژی و قطعات این محصول تاکید کرد و گفت: این محصول توسط متخصصان و مهندسان واحد تحقیق و توسعه تراکتورسازی ایران طی مدت سه سال طراحی و تولید شده و تمام قطعات آن نیز داخلی بوده در خود تراکتورسازی و یا توسط قطعه سازان آن در کشور تولید و به بازار عرضه شده است.