گروه بورس- بازار دیروز فرابورس شاهد رونق صف‌های خرید در نمادهای مرجان کار،‌ افرانت، آ.س.پ، فن‌آوا و حق تقدم بانک گردشگری بود تا فرابورس در آخرین روز این هفته شاهد معاملات پرحجمی باشد.

به گزارش خبرنگار ما، در معاملات دیروز ۸۵ میلیون و ۱۸۵ هزار سهم به ارزش ۲۷۳ میلیارد و ۳۲۴ میلیون ریال در بازار فرابورس داد و ستد شد که از رشد ۴۶ درصدی حجم و افزایش ۱۲۴ درصدی ارزش معاملات در مقایسه با روز سه‌شنبه حکایت داشت.
یادآور می‌شود، روز سه‌شنبه یک هزار میلیارد ریال اوراق اجاره ماهان 2 در فرابورس عرضه شد که در این مقایسه لحاظ نشده است.در معاملات دیروز بیشترین صف خرید در شرکت‌های فرابورسی به گروه فن‌آوا اختصاص داشت که حجم تقاضا در این نماد به 5/5 میلیون سهم رسید. آ.س.پ با معامله 4/5 میلیون سهم، همچنین افرانت با معامله 290 هزار سهم، مرجان کار با معامله 27 هزار سهم، حق تقدم بانک گردشگری با معامله 2/6 میلیون سهم و فن‌آوا با معامله 4/8 میلیون سهم از نمادهای مورد توجه بازار بودند که با صف خرید به کار خود پایان دادند.
به این ترتیب آ.س.پ با ۱۵۷ ریال افزایش، حق تقدم بانک گردشگری با ۱۶ ریال افزایش، افرانت با ۷۲۵ ریال افزایش، فن ‌آوا با ۶۸ ریال افزایش و مرجان با ۳۰۴ ریال افزایش قیمت در معاملات دیروز مواجه بودند.
در دیگر معاملات مورد توجه بازار دیروز فولادآلیاژی یزد با نوسان مثبت 41/4 درصدی، بیمه دی با نوسان مثبت 67/2 درصدی، سبحان‌دارو با نوسان مثبت 87/1 درصدی، لیزینگ ایرانیان با نوسان مثبت 68/1 درصد و روان فن‌آور با نوسان مثبت 6/1 درصدی معاملات مثبتی داشتند.
این در حالی است که همراه او، «ثشاهد»،‌ بانک سرمایه و سرمایه‌گذاری خوارزمی در بازار اول نوسان منفی اندکی را شاهد بودند.
از سوی دیگر در بازار دوم، بانک‌های دی و آرین به ترتیب با نوسان منفی 73/0 درصد و 1/1 درصد بسته شدند. پتروشیمی زاگرس نیز در این بازار بدون تغییر قیمت در قیمت 12هزار و 350 ریال به کار خود پایان داد.
توقف «رپارس» برای انتقال
در بازار دیروز مدیریت بازار فرابورس از پایان مهلت استفاده از حق تقدم سهام بانک دی و توقف نماد معاملاتی آن در روز شنبه 5 شهریورماه خبر داد. از سوی دیگر بنابر اعلام مدیریت بازار با توقف و انتقال نماد «رپارس» به بازار معاملاتی شرکت بورس تهران، تاریخ و نحوه بازگشایی این نماد در بورس طی هفته آینده اعلام می‌شود. از سوی دیگر مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام بانک گردشگری با توجه به مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار تا سوم مهرماه تمدید شده است.
درج چهل و سومین نماد «فرابورس»
از سوی دیگر شرکت پارس مسکن شمال شرق پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از دوم شهریورماه به عنوان چهل و سومین نماد معاملاتی (بیست و پنجمین شرکت در بازار اول)، در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شد.
نماد معاملاتی این شرکت «ثشرق» است و گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات و زیرگروه پیمانکاری املاک و مستغلات نزد سازمان به ثبت رسیده است.
بازگشایی نماد اوراق مشارکت مسکن
نماد اوراق مشارکت بانک مسکن دیروز در بازار ابزار‌های نوین مالی فرابورس بازگشایی شد.
در معاملات دیروز تعداد 48هزار و 250میلیون برگه به ارزش 48میلیارد و 250میلیون ریال و به قیمت اسمی یک میلیون ریال در بازار ابزار‌های نوین مالی معامله شد و با این معامله نماد اوراق مشارکت بانک مسکن مهر با نرخ سود سالانه 17 درصد، در این بازار بازگشایی شد.
معاملات دست دوم اوراق بر اساس نرخ‌های کارمزد فرابورس از خریداران و فروشندگان دریافت می‌شود.