گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس هفته جاری را با سه اتفاق مهم اما متفاوت سپری خواهد کرد.
براساس این گزارش، در روز سه‌شنبه هفته جاری یک هزار و ۸۷ میلیارد ریال از اوراق صکوک اجاره امید در بازار سوم فرابورس پذیره‌نویسی خواهد شد.

همچنین مدیر بازار فرابورس نیز در گفت‌وگویی با خبرنگار ما از بازگشایی نماد پتروشیمی لردگان در بازار پایه فرابورس خبر داد و افزود: به احتمال زیاد نماد معاملاتی پتروشیمی لردگان در هفته جاری بازگشایی و معاملات آغاز می‌شود.امیر هامونی در ادامه بیان کرد: سازمان بورس اوراق بهادار در نظر دارد که جهت بازگشایی نماد «لردگان» بودجه سال 90 این شرکت به بورس ارائه شود.
اما طبق مقررات بازار پایه فرابورس الزامی برای ارائه این پیش‌بینی بودجه وجود ندارد.
وی در ادامه افزود: با توجه به شرایط یادشده، نماد پتروشیمی لردگان آماده بازگشایی در بازار پایه است.اما مهم‌ترین خبر هفته جاری مربوط به انتقال شرکت تجارت الکترونیک پارسیان از فرابورس به بورس اوراق بهادار است.
مدیر بازار فرابورس در این باره نیز گفت: هیات پذیرش بورس و فرابورس با این جابه‌جایی موافقت کرده، اما به طور رسمی نامه‌ای به مدیریت بازار فرابورس ابلاغ نشده است.هامونی در ادامه افزود: تمامی مراحل انتقال «رپارس» به بورس انجام شده و هر زمان که نامه رسمی در این مورد دریافت شود، نماد مزبور در فرابورس بسته و در بورس بازگشایی می‌شود.
تعادل در بازار
از سویی دیگر، بازار فرابورس روزگذشته را در شرایط متعادلی سپری کرد به طوری که از ۳۹ نماد معامله شده تعدا د ۱۹ نماد با کاهش قیمت، ۱۵ نماد با افزایش نرخ و مابقی بدون کاهش قیمت به کار خود پایان دادند. همچنین دیروز بیش از ۴۵ میلیون سهم در بازار سهام فرابورس به ارزش ۱۴۳میلیارد ریال جابه‌جا شد که شرکت‌های بانک دی و سرمایه‌گذاری خوارزمی به ترتیب با ۶/۲۰ و ۱۰ میلیون سهم، بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و در نرخ ۱۵۱۷ ریال و ۲۰۳۷ ریال ثابت ماندند.
همچنین شرکت سبحان دارو با معامله 3/1 هزار سهم کمترین حجم معاملات را داشت و در نهایت به نرخ 17هزار و 639 ریال رسید.
بیشترین افزایش قیمت بازار دیروز نیز به شرکت‌های افرانت و حق‌تقدم بانک دی تعلق داشت که بارشد ۹/۴ درصدی به ترتیب به نرخ ۱۴۵۰۲ و ۳۳۷ریال رسیدند. امتیازهای تسهیلات مسکن نیز به جز در ماه‌های مهر و آذر با کاهش قیمت روبه‌رو شد.روزگذشته در بازار دوم فرابورس نیز علاوه بر معاملات بانک دی، ۵ نماد پتروشیمی زاگرس، بانک گردشگری و حق تقدم آن و همچنین بانک الکترونیکی آرین به همراه حق تقدم خود به رقابت پرداختند که در این میان به جز نمادهای معاملاتی «زاگرس» و «آرین»، مابقی با رشد قیمت روبه‌رو شدند.
همچنین در این بازار بانک گردشگری و حق تقدم بانک آرین هرکدام با معامله 6/3 میلیون سهم به عنوان پرمعامله‌ترین نمادها شناخته شدند. در بازار پایه نیز بانک تات عنوان پرمعامله‌ترین و باارزش‌ترین نماد را به خود اختصاص داد. در این روز هر سهم «تات» با 30صدم درصد کاهش به میانگین قیمت دوهزار و 618 ریال رسید و در مجموع 170 هزار سهم آن به ارزش 4/446 میلیون ریال داد و ستد شد.
همچنین در این بازار، سهام شرکت‌های فن‌آوا، سرمایه‌گذاری توسعه شمال، پتروشیمی امیرکبیر و حق تقدم آن نیز جابه‌جا شدند که در این راستا می‌توان به خرید و فروش ۵هزار سهم «فن‌‌آوا»، ۱۱ هزار سهم «وشمال» و ۹ هزار و ۸۳۵ سهم «شکبیر» اشاره کرد.
دیروز در بازار ابزارهای نوین نیز 100 برگه از اوراق مشارکت ایران شرق، 770 برگه از اوراق گواهی سپرده سعدی، یک هزار برگه از اوراق مشارکت نارنجستان، 4 هزار و 410 برگه از اوراق اجاره سامان و 15 هزار و 220 برگه از اوراق سپرده بانک کشاورزی خرید و فروش شد.
عرضه دومین اوراق «ماهان»
از سوی دیگر دومین اوراق اجاره هواپیمایی ماهان به زودی در بازار فرابورس عرضه می‌شود. به گزارش سنا، طبق مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، مبلغ اوراق اجاره ماهان بیش از 914 میلیارد ریال و با قیمت اسمی هر ورقه یک میلیون ریال اعلام شده است.
از ویژگی‌های اصلی این اوراق که به مدت ۵ روز عرضه خواهد شد، می‌توان به نرخ ۱۷ درصد روزشمار، دوره ۴ ساله، پرداخت‌های سود سه ماه یک بار و قابلیت بازخرید بدون نرخ جریمه و نقدشوندگی در هر زمان اشاره کرد.
شرکت واسط مالی اردیبهشت به عنوان ناشر، بانک ملت به عنوان ضامن، تامین سرمایه بانک ملت به عنوان متعهد پذیره نویس و بازارگردان جزو ارکان اوراق اجاره ماهان هستند.